Tam Coc - Bich Dong - Hoa Lu

24 maart 2018 - Ninh Binh, Vietnam

Om 09.00 vanaf het hotel vertrokken met gids en chauffeur voor een dagje “omgeving” Ninh Binh. Eerst een tocht in een roeiboot gemaakt over de Ngo Dong bij Tam Coc. Dit is een topattractie in Vietnam. We waren niet de enigen maar het viel mee. De busladingen uit Hanoi zouden pas rond 10.00 uur arriveren. De roeier bedient de roeispanen met zijn voeten. De tocht voert tussen rijstvelden, met op de achtergrond Karstbergen, en door drie grotten. Na de 3e grot wordt er gekeerd. Hier liggen vrouwen met bootjes vol snuisterijen/food te wachten op de toeristen. Wij hoefden niets. Een verkoopster, die naar ons toe roeide, vond dat we dan maar iets voor onze roeier moesten kopen (drinken en nootjes). Dat ook genegeerd. De roeier een flesje water van ons gegeven. Fotografen bevinden zich ook op het water en willen je graag op de kiek zetten. Aan het eind van de tocht liggen de foto’s dan klaar. Onderweg een visser bezig gezien met fuiken, 2 vogels rijst zien pikken (ondanks een vogelverschrikker) en grazende geiten die er zeker van zijn om geslacht te worden. Deze streek is beroemd om z’n geitenvlees. Nou vinden we geiten stinken en geitenkaas niet zo lekker maar vlees van de geit, zo hadden we ons voorgenomen, wilden we dan toch maar eens proberen. Daar hebben we vanaf gezien nadat we de stalletjes met hele geit langs de weg hadden zien staan. Om de paar meter wordt er geitenvlees aangeboden, terwijl de verkoopster met een waaier de vliegen van het vlees staat weg te waaieren. Op de terugweg op het water legde de roeier aan nabij een Pagode. Dit was de plek waar we door onze gids opgepikt werden. Geld voor een fooi had ik al in mijn hand toen hij zelf al om “tip” vroeg. Eigenlijk kreeg ik de neiging om niets te geven, maar goed hij had flink geroeid. Hij vond het te weinig en wilde er 200.000 bij hebben. Niet dus. Toen de gids onze richting op kwam liep hij snel terug naar zijn boot en smeekte ons niets tegen de gids te zeggen.
Even binnen gewipt bij de Thia Vi tempel waar ze bezig waren met het voorbereiden van een feest voor geluk waarbij dan een soort pinata’s worden geofferd. Daarna naar de Bich Dong (Jadespelonk) gereden. Via een leuke toegangspoort kom je bij de pagode die uitgehakt is in rots. Een uitgebreide lunch kregen we in ons hotel. Na de lunch op pad gegaan naar de Hoa Lu tempels. Het gaat hier om 2 tempels. De eerste is gewijd aan de eerste koning die ervoor gezorgd dat er een dynastie in ontstaan en dat Hoa Lu de hoofdstad van Vietnam werd. Deze koning heeft er, samen met z’n latere opvolger, ook voor gezorgd dat de Chinezen zo rond 1000 naar hun eigen land werden verdreven. Hij wordt nog steeds flink vereerd. In zijn tempel staan bv 5 flessen Hennessy cognac … een geschenk voor de nobele man. Je vraagt je toch af wie dat ooit zal opdrinken. Waarschijnlijk niemand. Op Chinezen hebben ze het in Vietnam niet zo maar goed die zijn dan ook een flink aantal keren met zwaarden en kwaadaardige bedoelingen de grens over gestoken. Tegenwoordig is het vooral de luidruchtigheid en brutaliteit die er de oorzaak van is dat ze ze niet mogen. Op het complex ook nog een buffel, die kennelijk jarig was en daarom feestelijk was aangekleed, op de foto gezet.
Vanavond in het hotel uitstekend gegeten. Als nagerecht kozen we voor ijs. Viel een beetje tegen : een cornetto. : )

Tijdens een man tot man gesprek met onze gids even geïnformeerd naar zijn privé. 27, getrouwd, kind van 2 ½  , werkt als receptionist, 6 dagen per week, in een ander hotel. Heeft daarvoor een studie gevolgd in Hanoi en verdient zo’n (omgerekend) 130 euro per maand.
Niet op rijk van te worden. Kennelijk wonen er in Ninh Binh wel veel rijken, tenminste als je uitgaat van de winkels die kluizen te koop aanbieden. Drie van die winkels (nagenoeg naast elkaar) gezien.

1. Malk:
    24 maart 2018
    Roeien met je voeten. Lijkt me erg on-hand-ig. :)

Prachtig landschap daar. Geniet ervan!
  2. Paulien:
    24 maart 2018
    Niemand meer die met jullie op de foto wilde gaan? Ik hoorde van een collega dat ze dat in Indonesië doen voor een goede karma. Misschien geloven de Vietnamese daar ook in ?
    We lezen overigens trouw mee! :-)
  3. Bert:
    25 maart 2018
    Heerlijk verhaal en erg veel prachtige foto's.
    Een prima PR voor Vietnam.
    Wij krijgen steeds meer zin in een reis naar Vietnam. Fijn, dat we een foto hebben (je kijkt wel erg moeilijk) met de roeier waarvoor je best hard was. Wij zullen dan ons hart laten spreken en hem een flesje water en een zakjes nootjes geven.
    Blijf genieten !
  4. José:
    25 maart 2018
    Jullie. Moeten de hartelijke groeten hebben van Paul en Art ...het plekje op de 2e rij was prima lekker de benen kunnen strekken
    Een relaxt avondje gehad
  5. Judith Nederveen:
    25 maart 2018
    Arme roeier. Het is natuurlijk niet netjes om fooi te vragen maar hij had natuurlijk wel hard gewerkt.
    En gatverdamme die geiten!