Parfumpagode

25 maart 2018 - Ninh Binh, Vietnam

Evenals gisteren, al vroeg wakker door kraaiende hanen. Ik weet niet hoe die afgesteld zijn maar zelfs als het nog donker is beginnen ze al de dag aan te kondigen. Om 08.00 vertrokken, in een auto met chauffeur, naar de Parfumpagode op zo’n 70 km van ons hotel. De chauffeur spreekt geen Engels. Is niet erg. Deze attractie ligt op een berg en bestaat uit zo’n 30 boeddhistische heiligdommen. De enige manier om daar te komen is via het water. Tijdens het 3 maanden durende festival (februari tot mei)bezoeken duizenden pelgrims deze berg en leggen de weg naar de top, via een steil pad, lopend af. Op de weg naar het vertrekpunt van de roeiboten werden we benaderd door toeterende scooterrijd(st)ers die ons wel naar een bootverhuurder wilden brengen. Hier geen gebruik van gemaakt. We huurden een boot voor ongeveer 11 euro. De roeitocht van 4 km naar de pagode kon beginnen. We werden door een roeister naar de overkant van de rivier gebracht waar we van boot naar boot overstapten en een roeier kregen. De meeste roeiers waren mannen maar er waren toch ook een behoorlijk aantal vrouwen die de spanen hanteerden. Hier werd overigens, gewoon, ouderwets met de handen geroeid. Voor toekomstige Vietnam gangers een tip: als je een beetje (thuis) geoefend heb mag je ook een stukje roeien. Daarna in file varen naar de pagode. De rivier is breed genoeg en er kon dan ook gemakkelijk gepasseerd worden. Natuurlijk waren er diverse lichte aanvaringen maar van enige blikschade kon al geen sprake meer zijn want de bootjes zaten vol onder de butsen. Onderweg kwamen een groot aantal warenverkoopsters langs varen zonder opdringerig te zijn. Na ongeveer 1 uur waren we de pagode. Het was nog een hele toer om aan wal te komen. De roeiboten lagen rijen dik te wachten op van de pagode terugkerende bezoekers. Maar …het lukte. We stapten veilig van boord. Op advies van onze gids van gisteren een foto gemaakt van het nummer van onze boot. Slim want vindt ‘m maar eens terug. Ook de aanlegplaats goed in ons opgenomen. De wandeling naar de pagode kon beginnen. Rechts de bootjes en links allemaal kraampjes met vooral eten en drinken. Weer vreemde soorten vlees gezien. Kaartjes voor naar de pagode (3,50 pp) hadden we al gekocht bij de bootverhuurder. Een aantal trappen omhoog gegaan naar tempels. Wat een mensenmassa. Het leek wel of heel Vietnam hier vandaag op pad was. Er werd veel geofferd. Voor velen waren wij de topattractie. Vele keren op de foto gevraagd en steeds werden we met hello, hello begroet. We hebben nog 2 westerlingen (Duitsers) gezien maar verder allemaal Aziaten. We wilden eigenlijk met de kabelbaan naar de top van de berg. Geen kabelbaan te vinden en ook geen enkele aanwijzing in het engels naar die baan. Een paar keer Vietnamezen gevraagd of ze engels spraken. Niet het geval. De top maar laten zitten. Een broodje gegeten en een bekertje met een soort fruit gekocht. Wat het was weten we niet maar het smaakte erg zuur (en zout). Bij een slager gevraagd welk merk het geroosterde dier was dat hij uitgestald had, maar meer dan toot of zoiets konden we er niet van maken. Dat hij/zij dood was zagen we natuurlijk ook wel. Hij wilde graag op de foto gezet worden met delen 2 hoevig dier in zijn handen. Vooruit dan maar.
Onze boot gemakkelijk kunnen vinden. Op de terugweg ook weer veel begroet. Geprobeerd een boot zover te krijgen door hen “hand in hand kameraden” mee te laten zingen. Niet gelukt. In de contacten die we hadden werd steevast gevraagd waar we vandaan kwamen. Holland ….nog nooit van gehoord. Er valt in Vietnam nog wat te promoten. Onze roeier leverde ons netjes af bij het vertrekpunt en hem natuurlijk beloond met een tip. Onze chauffeur was in geen velden of wegen te bekennen. Het parkeerterrein afgelopen maar de auto stond er ook niet. Op een bankje langs de rivier gaan zitten en ons een uur voornamelijk bezig gehouden met rond kijken. Om 16.00 waren we weer bij het hotel en onze kamer betrokken voor nog een paar uur. Het hotel hebben we geboekt tot en met morgen. Ons volgende hotel in Hue vanaf morgen. Hierbij fffff geen erg gehad in de nachttrein we die geboekt hebben van Ninh Binh naar Hue. Vanavond vertrekken we dus om 22.22 naar Hue. We hadden de overnachting kunnen cancelen maar zijn blij dat we dat niet gedaan hebben. Nu nog vanaf vanmiddag lekker op de hotelkamer en dus niet rond hoeven hangen in de lobby of waar dan ook. In het hotel gegeten waarbij de voortreffelijke loempia’s(hebben we in dit hotel al meerdere keren op) niet ontbraken. Morgenochtend rond 09.45 moeten we het station van Hue binnen rijden.

1. Gerrit:
    25 maart 2018
    Gerrit bij die hanen zit tussen de twee bovenste nekwervels een schakelaar. Daar kan je ze uitzetten🕊
  2. Co en Dineke:
    25 maart 2018
    Ik heb een week plat gelegen vd griep en lees nu wat verhalen achter elkaar. Geweldig mooie foto’s en als je op die markten kijkt ook hè: ze verkopen echt van alles. En wat sjouwen ze veel op de fiets zeg: moeten wij ook eens proberen. 1krat bier vinden wij al teveel. 😂
  3. Saskia:
    25 maart 2018
    Klinkt als een mooie dag. Een goede reis met de trein!
  4. Melissa:
    25 maart 2018
    Gelukkig dat jullie er op tijd achter kwamen dat jullie de nachttrein moesten hebben! Hopelijk slapen jullie nu wat beter dan in de vorige nachttrein.
    Aan de foto van Clazien te zien was het bakje fruit geen succes..
  5. Malk:
    25 maart 2018
    Gaat de haan ook mee in de nachttrein?
  6. George:
    25 maart 2018
    Misschien ook iets voor in Nederland een oplossing voor de files. Gewoon een bootje kopen.........gaven ze op het water ook aan waar de flitsers stonden? wat een drukte zeg en wat voor een mooie ervaringen doen jullie weer op! Op naar de volgende stad!
  7. Marianne:
    25 maart 2018
    Op naar Hue voor verdere avonturen.