Hue - Hoi An met Easyriders

29 maart 2018 - Hoi An, Vietnam

GEWELDIG vonden we de dagtrip van Hue naar Hoi An, achterop de motor (top tip van Evelien). Om half 9 stonden we klaar voor ons hotel. We werden begroet door Minh en Hong onze “chauffeurs” van vandaag. De bagage kon achterop maar bij het zien van de koffers werd voor plan B gekozen : de koffers werden per vrachtauto naar Hoi An gebracht. Ze hadden meegekund maar Minh vond ze er te netjes uitzien (zei hij later). Hij was bang dat ze misschien beschadigd zouden raken. Hong bracht de koffers naar de vrachtautovertrekplaats. Daarna op pad,  Clazien achterop bij Minh en ik bij Hong, voor de rit van ongeveer 140 km naar Hoi An. Het werd een zeer relaxte tocht. Al snel stopten we bij een klein dorpje met een dagelijks markt en een houten brug uit 1776. Over de markt gelopen en we mochten (als we wilden) een klein museum in met een tentoonstelling van “hoe het vroeger was”. Een oud vrouwtje gaf een demonstratie in het maken van rijstmeel voor noodles. Nog even gestopt bij een kraam met zonnebrillen omdat Minh er 1 nodig had. (Gekocht voor €1,20, goed om te weten, die van mij is stuk gegaan) Een stukje verder gereden voor een koffiebreak en vervolgens even gestopt mij een vissersdorp op het water. Het volgende relax moment was bij de Olifant waterval waar we even met de blote voeten in het water hebben gezeten. Om half 2 gestopt bij een restaurantje aan de Zuid-Chinese zee. De vis lag vers te dartelen in teilen. We kozen voor schelpen en oesters. Omdat de oesters heerlijk smaakten nog een schaal besteld. Daarna naar de top van de 496 meter hoge Deo Hai Van, de Wolkenpas, gereden. Tot 2005 moest al het verkeer over deze weg. Toen werd er een 7 km lange tunnel geopend die overigens verboden is voor 2 wielers. Deze kunnen wel door de tunnel maar alleen op een vrachtauto die dus heen en weer pendelt door de tunnel. De Wolkenpas heeft z’n naam te danken aan de wolken die meestal boven de bergen hangen waardoor het  vaak erg nevelig is (ook nu). Op de top ligt nog een oude Amerikaanse bunker. Een bruidspaar was omhoog geklommen voor een paar romantische plaatjes.
De berg afgedaald naar Danang. We stopten bij Gouden Draak brug waar we net daarvoor overheen waren gereden. Hierna nog 1 stop bij een Pagode. Minh zette zijn motor natuurlijk neer bij een bedrijf waar ze allerlei beelden en sieraden verkochten. Voor we er erg in hadden liepen we met een verkoopster mee tussen fonteinen en grote marmeren tuinbeelden naar een ruimte waar ze ook allerlei sieraden verkochten (meest iets met marmer erin). De mooie marmeren toiletten wel wat gegeven en daarna snel naar buiten. Met een lift naar de Pagode gegaan. Hierbij lagen een aantal grotten en tempels. Daar even doorheen gelopen en besloten niet alles te gaan bekijken. Het was inmiddels half 5. Terug bij de motorren wachtten Minh en Hang ons op en hebben we koers gezet naar ons hotel in Hoi An waar we een uur later arriveerden. Terwijl Hang onze koffers ging ophalen liet Minh ons nog even fotoreportages van zijn gezin en familie zien. Daarna afscheid genomen. Minh was de gangmaker, sprak goed Engels, wist heel veel te vertellen en had veel gevoel voor humor. Diverse keren high fives gegeven. Hang sprak geen Engels en was ook min of meer de bewaker van onze rugzak(jes) en de motors als Minh met ons mee liep om te gidsen. Hang gaf ook tips waarvan ik foto’s “moest” maken. De 2 hadden volle (motor)tassen met koud water bij zich voor ons.
De verplaatsing van Hue naar Hoi An was een prachtige trip. Het achterop de motor zitten in alle drukte, die er soms was, viel ontzettend mee. Alles bij elkaar, nogmaals, GEWELDIG.

1. Bert:
    29 maart 2018
    Prachtige dag. Ik dacht aan een transport, maar het was een reisdag met complete reisbegeleiding. Wat een unieke en afwisselende reis.
    Ik begin al een klein beetje naar Hiep en Tung uit te kijken. Zorg dat er voldoende fotoruimte voor hen over blijft.
  2. Judith Nederveen:
    Klinkt als een topdag!!
    Wat gaaf zeg. Echt een mooie tocht.
    Super dat jullie dit hebben gedaan!
  3. Evelien:
    29 maart 2018
    Super leuk dat het jullie ook zo goed is bevallen! Zeker een van de hoogtepunten van deze mooie rondreis.
  4. Anneke:
    2 april 2018
    Klinkt als een topdag. Leuk dat jullie het zo geweldig vonden