Hoi An (My Son en Food Tour)

31 maart 2018 - Hoi An, Vietnam

Vanmorgen om 09.00 in de auto gestapt bij een door het hotel geregelde chauffeur die ons vandaag wel naar My Son wilde brengen. My Son was tussen de  4e en 13e eeuw het Hindoe centrum van  religie. Er is veel geroofd uit de oude stad en bombardementen door de Amerikanen hebben er nog eens een schepje bovenop gedaan. Kraters van inslagen zijn nog te zien. Kortom het overblijfsel is een hoeveelheid ouwe muk aan gebouwen die de naam van gebouw niet meer mogen hebben en daarom ruïnes worden genoemd. Een Zuid Afrikaan die we spraken was er lyrisch over en zei dat we zeker ook naar de show, die de hele dag door wordt opgevoerd, moesten gaan. De rit naar My Son duurde 1 uur. De jonge chauffeur, die geen woord Engels sprak,  bleef op ons wachten. Vanaf de ingang reden shuttle karretjes naar de, 2 km verderop gelegen, ruïnes. Het was heet en druk. Een aantal foto’s gemaakt en naar het “show” gebouw gelopen. Geen continu optredende dansers dus. Er zijn er 2 in de ochtend en 2 in de middag. De volgende begon op 13.45. Wij vonden het twee uur wachten niet waard. Dus terug naar onze taxi, na eerst nog even door het kleine museum, dat nabij de ingang staat, te zijn gelopen. Het was voor ons, achteraf gezien, geen must see attractie. Om 13.30 weer bij het hotel waar we 2 uur later werden opgehaald door een gids voor een food tour door Hoi An. (Hoi An Eco Coconut Tour) We waren met een jong stel uit Canada. Deze tour was echt fantastisch mede door onze leuke, spontane, vol humor zittende en prima Engels sprekende, jonge vrouwelijke, gids waarvan we de naam vergeten zijn. We begonnen met echte Vietnamese koffie (koud met ijsklonten erin of warm). Daarna langs allerlei stalletjes langs de weg. Het eten wordt klaar gemaakt terwijl je wacht en meestal ook (in onze gevallen dus elke keer) ter plaatse op straat (staand of zittend op een krukje) opgegeten. We hadden ons op deze tour voorbereid door vanmorgen alleen een broodje te eten. De maag moest helemaal leeg zijn. Dat was maar goed ook want aan het eind van de tour kregen we het laatste er niet meer helemaal in. Alles wat we voorgeschoteld kregen smaakte geweldig en zouden we waarschijnlijk, nee wel zeker, normaal gesproken niet gekocht hebben. Zoals de sesam soep die je in een klein kommetje krijgt en er uit ziet als een bakje teer. In 1 van de oudste huizen van Hoi An (zo’n 200 jaar oud) kregen we lotus thee met een groene bonen koekje en zelf gemaakt yoghurt ijs. Daarna, van de vrouw des huizes, een rondleiding door het huis waar oma van 92 in bed lag te slapen terwijl wij uitleg kregen over spullen die daar stonden. Haar man liet allerlei oud gereedschap zien en bleek zilversmid te zijn. Voordat Clazien en Jenna (de Canadese) er erg in hadden, had de zilversmid de, respectievelijk,  ring en zilveren armband, in zijn handen en poetste die werkelijk super glanzend op. Een paar meter verder stonden, jawel, vitrines met sieraden. Natuurlijk wat gekocht. Wij een ring ( 12 euro) en een wierook stokjes houdertje. Ook nog iets in gastenboek no: 8 geschreven. Overigens is het optioneel om, tijdens de tour, een balut egg te eten. Dat is een ei waarin een embryo van een eend zit. Echter …het was full moon en omdat Boeddhisten dan 2 dagen vegetarisch eten en ook niets wat met dieren te maken heeft, bereiden en de balut egg verkoopster Boeddhist is: geen balut egg. Nou hadden we al besloten dat echt niet te gaan eten. De Canadees twijfelde maar kon deze “delicatesse” dus ook niet uitproberen. Afscheid genomen van onze gids en de Canadezen en nog even een terrasje gepakt langs de rivier in de Oude Wijk. Evenals gisteren overal weer bootjes met lampions en de lampions in de winkelstraten brandden nu wel. Het was veel drukker dan gisteren maar erg gezellig. Op de terugweg de Hoi An roastery (een koffietent) aangedaan. Dit is ook werkelijk een aanrader. Je kunt allerlei soorten koffie kopen. De Blended Ice koffie (koud) was een topper. De Americano van Clazien trouwens ook. Om 21.00 in het hotel. Morgen worden we om 07.00 opgehaald door een taxi die ons naar de haven brengt voor een overtocht naar Cham Island waar we 2 nachten bij Vietnamezen thuis zullen verblijven.

En nog even ….
Bert …de foto van Hiep en Tung ga je zeker te zien krijgen en Melissa/Karin/Mark ..de haan staat op de foto. Mark dat gekukeleku in de morgen zal door Clazien niet in dank afgenomen worden maar je hebt me op een idee gebracht….en Dineke …Clazien vond te tunnel leuk, foto geeft een vertekend beeld ;) Motorrijbewijs zit er niet in Numf ….tenzij….misschien samen ?