Asbyrgi, Godafoss en Akureyri

12 juni 2018 - Akureyri, IJsland

Vanmorgen voor ons vertrek gebeld met Vodafone omdat ik alleen met wifi bereik heb. Met een helpdesk medewerker al de instellingen doorgelopen. Daar is niets mis mee. Opnieuw opstarten nog keer. Dat had ik natuurlijk al een keer eerder gedaan. Geen resultaat. Hij zou een boost geven. In 80% van de gevallen is het probleem dan, binnen 2 uur, opgelost. Als dat in mijn geval niet zou helpen dan zou de technische dienst van Vodafone ingeschakeld moeten worden en moest ik terugbellen. De boost leverde nog geen verbinding op. Tegen de avond dus weer gebeld. De td belt mij binnen 24 uur terug.
Na dit gedoe om 09.15 vertrokken voor een rit van 1 uur naar Asbyrgi, een 4 km lange kloof met steile rotswanden. Onderweg, de weg loopt voor een groot deel langs de Noordelijke IJszee, eerst nog een poging gedaan op puffins te spotten die daar op 1 plek langs de route zouden nestelen. We waren niet de enigen die op zoek waren naar de schattige beestjes. Of ze zaten verscholen of hadden een andere nestplek gevonden. Geen puffins dus. Wel een hoop meeuwen en 2 walvissen, die vlak langs de kust zwommen, gezien. Aangekomen bij de kloof een korte wandeling naar een meertje gemaakt. Een mooie wandeling, de rotsen op, zou 2-3 uur duren. We besloten deze niet te doen en weer terug te rijden. Onderweg, net voor Husavik, langs de weg bij een lupinen veldje geluncht. De zon liet zich hier voor het eerst even zien. Daarna verder gereden naar de Godafoss, alweer een mooie waterval. Normaal gesproken is deze ook van 2 kanten goed te bekijken. Door werkzaamheden was dat nu maar van 1 kant. Na een paar plaatjes te hebben geschoten zijn we naar ons appartement in Akureyri gereden. We waren iets te vroeg voor de (vanaf) inchecktijd (16.00) maar dat was geen probleem. We hebben een mooie kamer met een ruim balkon waar we verder geen gebruik van hebben gemaakt. We zijn gelijk naar de haven gelopen en daarna het centrum bekeken. Een man sprak me aan toen hij zag dat ik naar een winkel/huis stond te kijken. De 2 naast elkaar zijn 103 jaar oud. Van 2 broers. Check. Daar op een terras een kop koffie gedronken en wat winkeltjes afgestruind. Het is bij kijken gebleven. Na boodschappen te hebben gedaan en Vodafone weer te hebben gebeld (zie boven) in een pizzeria “gedineerd”. Het was ook nog eens happy hour voor de wijnen. Kwam mooi uit want Ka had er zin in. Bleek dat het niet 2 voor de prijs van 1 was maar een glas met korting ( 6 euro ipv 8.40). Het is bij 1 glas gebleven. Ons appartement ligt boven een ijssalon. De keus was dan ook niet moeilijk om daar nog even naar binnen te wippen voor een ijs”je”. Het was er behoorlijk druk en naast de vele smaken was het ook mogelijk om van alles en nog wat in een blender te laten mixen. Een aanrader : ) .

Gereden : 267 km. Temperatuur 7 - 12 gr.

1. Judith Nederveen:
    13 juni 2018
    Een mooie dag qua weer. Fijn!
    Akureyri lijkt me een gezellige plaats.
    Jammer van het happy hour.....
    Duur tripje zo.
    Ach.......
  2. Anneke:
    15 juni 2018
    Leuk plaatsje!
    Fijn toch ook nog keer zon gezien.
    Jammer van de puffin :(
  3. Marianne:
    16 juni 2018
    Wel duur, maar ja, je kunt niet alles hebben toch?