Watervallen langs de ringweg

13 juni 2018 - Borgarnes, IJsland

Vanmorgen op “ons” balkon ontbeten. De zon scheen en ondanks de 8 gr was het heerlijk. Je went snel aan wat lagere temperaturen. Om 09.30 vertrokken. 150 km verder en 2 ½ uur later gestopt voor een koffie break in Blonduos. De eerste mogelijkheid die we tegen kwamen. Een les voor de volgende keer IJsland … ik neem dan een thermoskan mee die ik vul met heet water. Onderweg nog even de ringweg verlaten om het Silfrastadakirkja op de foto te zetten. Het is een houten kerkje uit 1896 met 80 zitplaatsen. Het werd weer tijd voor een waterval. Via een 6 km lang onverharde weg, met veel gaten, zijn we naar de Kolufoss gereden. Hier een paar foto’s gemaakt. De stop hierna was een krater genaamd Grabrok. De kraterrand was gemakkelijk te bereiken via een houten trap van 509 treden. Dat lijken er veel en dat klopt ook. Boven aangekomen werden we beloond met een tegenvallend uitzicht. Ons laatste doel van vandaag was de Hraunfoss en omdat die er vlakbij ligt de Barnafoss. Het was inmiddels gaan regenen. Even in de auto gewacht tot de bui over was gedreven en toen naar de “vallen”, die vlakbij de P liggen, gelopen. Op de weg daar naar toe nog even de afslag genomen naar Reykholt, de vroegere woonplaats van Snorri Sturluson die in 1241 stierf door de bijl die zijn schoonzoon hanteerde. Snorri was een op geld en macht beluste kerel. Hij trouwde 2 keer zeer rijke vrouwen en was naast schrijver en dichter dus ook best slim. Reykholt staat in het teken van Snorri. Er is een museum dat wij ook even bezocht hebben om te plassen. Snorri had een buitenbad dat er nog steeds ligt.
Om 18.30 arriveerden we op onze bestemming aan het Laekjarkot in Borgarnes waar we 2 nachten in een chalet (soort stacaravan) verblijven.
Gisteren voor het eerst geprobeerd een korte video opname op de site te zetten. Dat lukte. Vandaag dus nog maar eens proberen.
Verder nog even wat informatie over onze avonden. We hebben het vrij druk. Het verslag wordt gemaakt en we hebben lange gesprekken over van alles en nog wat. Soms zijn het lichte onderwerpen zoals de strijd van/tegen IS en de ontmoeting tussen Trump en Kim (en de gevolgen, soms zijn het zware onderwerpen als het gaat over onze relaties(s) en over het seksuele leven van de langpootmug. Elke avond gaan we dan ook met een voldaan gevoel naar bed (meestal rond middernacht).

Vandaag 405 km gereden. Temperatuur tussen 8 en 15 gr.

1. Clazien:
    14 juni 2018
    Video's heel leuk, jullie zeer sellie samen.👍😘
  2. Judith Nederveen:
    14 juni 2018
    509 treden!!!
    Spierpijn in de beentjes?

Jullie hebben het echt selli samen. Goed duo!
  3. Marianne:
    16 juni 2018
    Super hoe jullie saampjes de reis beleven..
  4. Anneke:
    16 juni 2018
    Die langpootmug gaat ook vast met een voldaan gevoel slapen ;-)