Xi’an Bell Tower/Drum Tower en Muslim Food Market

9 april 2019 - Xi'an, China

Met regen en 4 gr.C vertrokken we richting station met een taxi van het hotel. We waren er ruim op tijd of eigenlijk veel te vroeg. Clazien neemt liever geen risico, want je weet maar nooit. We hadden een rood kaartje. Je krijgt dan een knip in je kaartje voor je naar het perron gaat. Er zijn ook blauwe tickets. De blauwe leg je op de scanner waarna het poortje voor je open gaat. Waarom het de ene keer rood en de andere keer blauw is weten we ook niet. In Beijing werd een blauw kaartje voor ons uitgeprint. We hebben de treinkaartjes voor deze trip, en de volgende, via een Chinees besteld en af laten leveren bij ons hotel in Beijing. Daar lagen ze keurig is een dichte enveloppe op ons te wachten. Net als in Japan stond ook hier, op het perron, aangegeven waar welke wagon zou stoppen. Erg gemakkelijk dus. De treinreis duurde 3 uur. Het was het hele traject behoorlijk mistig. Veel landbouw en, nu wel, dorpjes langs de rails. Precies op schema kwamen we aan op het station van Xi’an. Een heel groot station waar ook een metrostation bij zit. Een taxi genomen naar het hotel waar we tegen 2 uur waren. We hebben in het Ramada Xi’an Bell Tower hotel een zeer luxe kamer op een perfecte locatie. Vanmiddag eerst naar de Bell Tower (met een klok) en daarna naar de, een stukje verderop gelegen Drum Tower (met trommels), gelopen. Beide torens staan daar vanaf 1380-1384. In de jaren daarop volgend wel een paar keer gerenoveerd. Een duo kaartje voor de torens gekocht. Er staan bijna overal (muv de musea in Pingyao) scanapparaten, zoals op het vliegveld, waar je je rugzak/tas op de lopende band moet leggen. Daarna wordt je zelf ook nog gescand. Bij de Drum Tower ging het bijna mis. Clazien had iets in haar broekzak dat opviel (lippenbalsem) en ik moest ook mijn broekzak leegmaken maar mocht er alles weer in doen : ). Bleek dat aanstekers in ieder geval niet mee naar binnen mogen.
Na de torens een ruim rondje over de, echt beroemde, Muslim Food Market gelopen. Een waar walhalla voor je smaakpapillen. Voor het oog of onze ogen ziet overigens niet alles er smakelijk uit. Hier ons avondeten verzameld en met een voldaan gevoel terug naar het hotel gegaan, waar we om 19 uur in de lift stapten. Morgen gaan we naar het terracotta leger.
Nog even een opmerking m.b.t.de foto’s. Deze zijn misschien niet altijd scherp. Dat komt omdat we ze aanzienlijk verkleinen van mb naar kb. Het lukt anders niet om ze op onze blog te krijgen. Als probeersel ook een kort videootje geplaatst. Hij is nu al een half uur bezig met het verwerken. Of het iets gaat worden ….we zien wel.

Bewolkt. Start 4 gr.aan het eind 18 gr.

1. Anneke:
    9 april 2019
    Geen filmpje gezien helaas. Fijn dat jullie je zo goed vermaken.
  2. Malk:
    在我看来,中国人是一个非常有秩序的人
  3. Malk:
    在我看来,中国人是一个非常有秩序的人
  4. Judith Nederveen:
    10 april 2019
    Malk is goed bezig!
    Een goede voorbereiding op de eventuele reis naar China.
    Ik weet wel iemand waar dat geboekt kan worden.

Conclusie tot nu toe: China is leuk!
  5. Bert:
    10 april 2019
    Prachtige dag. China komt bij mij ook leuk over.
    Hebben jullie ook rustdagen tijdens de vakantie of komen die pas einde dit jaar ?