Pingyao verkennen

8 april 2019 - Jinzhong, China

Vandaag stond een dagje Pingyao op het programma. Zeer relaxt gestart. Om 10.30 verlieten we het hotel. Eerst zijn we, net buiten de stadsmuur, 2 “oude stad” tickets gaan kopen. Zo’n ticket (18 euro) geeft toegang tot de stadsmuur en alle musea in de stad. De stadsmuur is 6 km lang. Wij moesten eerst zo’n 2 ½ km langs de muur lopen om erop te kunnen komen. De westelijke poort, waar we naar boven wilden, bleek afgesloten ivm renovatie. Dus naar de noordelijke poort gelopen. Daarna 2 ½ over de stadsmuur. We konden, ivm een 2e stuk dat gerenoveerd werd, niet verder dan de plek waar twee soldaten met elkaar in gevecht waren. Vanaf de muur hadden we een goed zicht op de gebouwen/woningen binnen de muren, grauw en rommelig. In diverse torens op de muur zat een klein raampje met daarachter een tafereeltje uitgebeeld. Een leuke onderbreking voor de verder vrij saaie wandeling over de kaarsrechte muur. Eenmaal weer in de stad, in rustig tempo, door de straatjes geslenterd. Wat hebben we zoal gedaan : staan kijken hoe ze een dakbedekking aanbrachten (met klei en stro), kop koffie met gebak op, 7 musea bezocht, bij diverse kraampjes wat gegeten, onze voeten in bakken met visjes gezet (die er natuurlijk een feestmaal aan hadden), wat winkeltjes bekeken en toen was het half 5 en begon het licht te miezeren. We hadden het toen, al zijn we niet in alle straatjes geweest, ook wel gezien. Alles bij elkaar toch nog bijna 12 km afgelegd. Bij een urinoir in 1 van de musea even wat langer gestaan dan normaal. In de muur, boven de loosplek, was een mini tv scherm aangebracht waarin een filmpje werd afgespeeld. Gezellig urineren dus.
Pingyao staat bekend om zijn biefstuk. In de reisgids werd een klein restaurantje aangeprezen. Dat hebben we dus bezocht en ja …een tip als je hier naartoe gaat: Pingyao biefstuk.
Morgen gaan we verder naar de volgde stad: Xi’an.

Vandaag geen zon gezien. Bewolkt en 17 gr.

Enne ……
Is een beeld Carla ; ) De wifi werkt hier zo af en toe Lia, maar bedankt voor de tip; Nog geen appeltaart gezien Jose en rode tafeltje ?; Schoenen van het bekende merk Xtep Ank, ook verkrijgbaar bij ons (made in China); Polsjes idd hip Anniet en Dribbel is zwart joh; Niks Gerrit; Tonny …we proberen hier echt van alles; Ju niet ieniemienie en Melissa, Chinezen boffen idd en Kuifje: Bingo : (.
Leuk Saskia dat jullie dan binnenkort ofzo ook naar China willen gaan. Vooral het eten zal jullie ook aanspreken en Malk .. we kijken echt wel uit wat we eten al zal het best een keel tegenvallen. Bert, een fotograaf staat zelf toch ook niet vaak op de foto en onze ploeg …top :) :(.

1. Bert:
    8 april 2019
    Prachtig zo krijg je een prima indruk van Pingyao. Gerrit sprongen jouw visjes niet over naar de bak van Clazien ?
    Goede reis en blijf genieten
  2. Gerrit:
    8 april 2019
    Gerrit, Dat je middels dit medium bekend te maken dat je een luie straal hebtis toch best wel bijzonder. Respect. Geeft niet hoor kan gebeuren.
  3. Malk:
    8 april 2019
    Dus als we jullie hiel in Nedelland met de voeten in het watel zien zitten gaan jullie vissen!
    Jullie zijn wel van het mulen bekijken in China. Nog meel mulen op het ploglamma?
  4. Anneke:
    9 april 2019
    Leuk dagje zo. Veel gezien!