Xi’an (terracottaleger/Grote Moskee/heel klein stukje stadsmuur)

10 april 2019 - Xi'an, China

Vanmorgen rond 9 uur vertrokken in auto met chauffeur, gids en een Engelsman voor een geboekte excursie van een halve dag naar het terracottaleger. De vrouwelijke gids, Clazien en ik op de achterbank en de chauffeur met de Engelsman op de overgebleven plaatsen in de auto. De rit duurde ongeveer 1 uur. Gedurende dat uur een stortvloed aan informatie gekregen over Xi’an, China en alles wat daar een link mee heeft. Onderweg even kort gestopt bij een verkoophal waar onder andere kleine beeldjes, van krijgers uit het terracottaleger, werden gemaakt. Eenmaal in het museum, kregen we een oortje. De gids had een microfoontje en dat werkte allemaal perfect. Vandaag zouden er zo’n 20.000 bezoekers zijn. In vakantietijd zijn dat er op sommige dagen 200.000. Eerst een winkeltje bezocht waar mogelijk dhr.Yang, ontdekker van het leger, zou zitten om boeken te signeren. En …jawel Yang was er. De Engelsman had in de verkoophal een fotoboek gekocht dat bij Yang ook verkocht werd. Hij wilde het laten signeren. Dat feest ging niet door. Hij had het in het winkeltje moeten kopen. Kinderachtig. Yang op de foto gezet. Mocht ook niet. Wist ik niet. Yang, die analfabeet is, ontdekte het leger bij toeval in 1974. Boer Yang wilde een waterput op zijn land graven en zag toen plotseling een (klei) hoofd van een krijger in zijn grond liggen. Bill Clinton wilde destijds graag met de boer kennis maken. Dat mocht van de Chinese leiders niet omdat de boer analfabeet en te laag in status was. Later is Clinton alsnog geweest omdat Bill erop stond dat hij Yang wilde ontmoeten. Bill en Hillary poseren op foto’s met Yang tussen der krijgers. Poetin, Merkel en vele anderen zijn er ook geweest maar mochten niet tussen de krijgers staan. Ze hebben nog niet alles gevonden en dat zal ook niet gebeuren omdat dan o.a. 12 dorpen zouden moeten worden ontruimd. Yang is er niet slechter van geworden. Hij en zijn familie zijn nu zeer welvarend.
De 3 gebouwen waarin het leger staat of gerestaureerd wordt en het museum bekeken. Natuurlijk is het indrukwekkend wat er naar boven gehaald is en wat er allemaal nog mogelijk achterhaald gaat worden en de manier waarop dit “gebouwd” is, maar …eerlijk gezegd viel het ons een beetje tegen wat we te zien kregen. Misschien te hoge verwachtingen.
2 uur na binnenkomst verlieten we het complex weer. De chauffeur stond op ons te wachten. Op ons verzoek werden we afgezet bij de noordelijke toren van de stadsmuur. Een fietstocht over de, 14 km lange, muur hadden we al van ons to do lijstje geschrapt. Ons beperkt tot het opdoen van een indruk. Hierna een bezoek gebracht aan de Grote Moskee. Er zijn er 2. De eerste heet ook zo maar was niet degene die in de reisgids staat. Daar wel een fotootje gemaakt en daarna naar de echte Grote gelopen. Hier moest ook een ticket gekocht worden. Het is een mooi complex. De gebedsruimte mocht niet betreden worden door niet moslims. Alleen een foto gemaakt van het interieur. Via de Moslum Food Market terug gelopen naar het hotel waar we om 19 uur waren. Onderweg stapte een meisje op ons af die voor haar school de opdracht had een interview in het Engels af te nemen van een toerist. Hier aan meegewerkt. Doordat het Engels van het meisje zo slecht was moest de vertaalapp er af en toe aan te pas komen om te kunnen begrijpen wat ze bedoelde. Ook nog aangesproken door een groep uit Nieuw Zeeland die Clazien zagen met het vest dat ze in Nieuw Zeeland gekocht had met het symbool van de varen erop. De groep liep met een vlaggetje met hetzelfde symbool. Even gezellig gekeuveld en ervaringen naar boven gehaald.
Het was dag 7 in China en, net zoals de vorige 6, een topper.
Nog wat weetjes van de gids:
Vrouw gaat met 55 en man met 60 met pensioen. Ze krijgen dan (omgerekend) 270 euro per maand.
(Voor de man geldt dat dat het pensioen is van een fabrieksarbeider);
Bij een huwelijk is het de bedoeling dat de man intrekt bij zijn ouders en zijn kersverse vrouw natuurlijk dan ook. Voor de vrouwen in China geen probleem. De schoondochter kan het vaak goed vinden met schoonmoeder en schoonouders zijn vaak gezellig !!!
Het is de bedoeling dat de kinderen voor de ouders zorgen. Op zich een goed systeem.

Morgen verplaatsen we ons (met de trein) naar Chengdu.

Ju ..is zowel begin als eind, voor ons was het het eind omdat we aan de andere kant waren begonnen; hebben ook foto zonder bus maar …stom stom stom … toch nog 1 met bus geplaatst;
Malk..stoele man is man van CGD; de stok die de vlouw in haar hand heeft is een soolt sateplikkel.
Ka is echt fruit en de ballen zijn gekleurd
Gerrit … de straal is nog perfect (weet je toch); visjes hadden het naar het zin..dussss;
Jose : op rode tafeltje staat bak met rijst en spul;
Ank klopt …dit zijn Chinese schapen; cm staart gewoon fff;

Bewolkt. 18 gr.

1. Melissa:
    10 april 2019
    Wij vonden het terracottaleger idd ook wat tegenvallen.. maar fantastisch dat jullie ontdekker Yang in levende lijve hebben kunnen zien. Illegaal gemaakte foto van hem is ook goed gelukt! Veel plezier in Chengdu!
  2. Bert:
    10 april 2019
    De foto’s van het leger vind ik geweldig. Jammer dat jullie daar meer van hadden verwacht. De Chinezen die wij in Nederland zien zullen wel een hoger pensioen ontvangen.
    Blijf genieten.
  3. Malk:
    10 april 2019
    De eelste week genoten van jullie velhalen. En een topleis tot nu toe denk ik.
    Dat meisje spleekt net zo goed engels als jullie chinees beglijp ik.
    Zijn jullie al achtel het velschil tussen Japans en Chinees?
  4. Saskia:
    10 april 2019
    Wat mooi zeg dat leger. De foto's zijn goed geslaagd! Zitten er onder die 'blokken' tussen de soldaten in nog niet ontdekte/uitgegraven soldaten?