Pingyao en Mianshan Mountains

7 april 2019 - Jinzhong, China

Om 9 uur in auto met chauffeur vertrokken voor een bezoek aan Mianshan Mountains. Hoewel het nog vroeg was waren de straten van Pingyao al behoorlijk gevuld met mensen en kraampjes.
De Mianshan Mountains zijn bergen met een aantal te bezoeken “attracties”. Dit zijn voornamelijk tempels maar ook “natuur”. Met een ticket (20 euro) is het meeste te bekijken. Voor kabelbanen moeten losse tickets worden gekocht. Een plattegrond kopen is echt een must. Na de ticket controle stapten we op de Hop-on-Hop-off bus, op weg naar de eerste stop. De bussen rijden af en aan. De berg op lopen is geen optie. Met de bus deden we er 10 min.over en dat ging met een behoorlijke vaart ook nog eens steil omhoog. Er waren 7 plaatsen waar je in en uit kon stappen. Aan het eind van de route waren een paar eetgelegenheden en kon je verder het bos in.
We vonden het een bijzonder geslaagde dag. We hebben daar 5 ½ uur rond gestruind. Hebben lang niet alles gezien maar vonden het prima. Om half 4 stapten we weer in onze taxi en een uur later waren we in ons hotel. Weer vele korte (foto)contacten gehad. Op zich hadden de Chinezen er een extra attractie, in de vorm van ons, gratis bij. Met 2 studentes een langere tijd gesproken. We weten nu dat Holland in het Chinees klinkt als Gggholan. Gevraagd of ze de foto van ons 4-en even wilden appen naar ons. Oeps…ze hebben we-chat. Geef je FB adres dan vroegen we…facebook mogen ze niet. Einde contact.
Met een kabelbaantje omhoog gegaan om een grafsteen en een tempel te bekijken. De tempel, ondanks de plattegrond, niet kunnen vinden. Een groep Chinezen trouwens ook niet. De 2 persoons cabine van de kabelbaan oogde niet echt als een toppunt van deugdelijkheid. Stangen ontbraken en de baan kraakte en piepte. De deurtjes sloten wel goed.
We zijn ook nog met een lift (inclusief lift-old men) omhoog gegaan op zoek naar de Zigzag Plank Road. Zag er op een filmpje mooi en spectaculair uit. Clazien had al besloten zich niet op de wankele planken brug te begeven. Ook niet kunnen vinden. Ik hoefde er dus ook niet op. We denken dat de lift had moeten stoppen bij etage 2 waar het pad naar de zigzag dan zou moeten starten. De 2 was afgeplakt dus “zoefden” we, tergend langzaam naar de 3e, om een 10 minuten later weer, met een zeer chagrijnige lift”boy”, naar beneden te gaan.
In Pingyao, voor onze kamer op de binnenplaats, wat gedronken en buurman Chinees geholpen met het bevestigen van het gordijn dat voor de deur hing en hij losgetrokken had. Zijn armen waren te kort om het gordijn weer aan een haakje te bevestigen.
Vanavond ons buikje vol gegeten met allerlei probeersels van de straatkraampjes. Het boekje met dieren e.d.bracht weer uitkomst. Een smakelijk, in deeg verpakt stukje vlees, bleek hond te zijn. Dat dus niet genomen, hoewel het wel smakelijk schijnt te zijn. Maar uit principe : geen hond in de mond. Wel een hondje mee laten smullen van een stukje vacuüm verpakt rundvlees. Ook bloedzuigers, die waarschijnlijk wel goed bereid waren, niet gekocht.
Allebei vonden we het een zeer geslaagde food-tour. Morgen gaan we nog wat uitproberen want we hebben nog lang niet van alles geproefd.
Nog een slag weten te slaan met de aanschaf van een, in Europa, uiterst zeldzame Kuifje strip. Het formaat van het boekje is niet groot dus hij kan mooi op het plankie.

Zonnig 29 gr.

Enne
Saskia…de landschappen zijn vrij kaal en saai en op sommige plekken grillige zandkloven. (Al spijt dat ik daar geen foto van gemaakt heb) Weinig dorpjes langs de rails gezien en wat je daarvan dan ziet (tot nu toe) grijs, saai en uiterlijk niet om aan te zien. Wel veel steden met allemaal torenhoge flats.
Het eten bevalt mij uitstekend Melissa. Clazien moet er nog fff inkomen, maar na vanavond is ze helemaal om ;)
Het treinen is tot nu toe top (nog maar 1 gehad natuurlijk) evenals de metro. Net zo als in Japan, precies op tijd. Het grote verschil : Chinezen dringen voor en geven je amper of niet de tijd uit te stappen….en Malk ….Clazien liet niet mijn foto zien maal die van Saskia in de meloenenblouse :)

1. Bert:
    7 april 2019
    Leuke dag gehad en nog wel met een eigen chauffeur.
    Het lijkt er of dat Clazien een ijslollie aan het eten is.
    Je mag zelf niet vaak op de foto, Gerrit.
    Gelukkig is Feyenoord weer derde na een 0-3 uit bij VVV, altijd lastig. Geniet ze
  2. Saskia:
    7 april 2019
    Wauw, wat een prachtige foto's weer en wat een geslaagde dag!! China stijgt op onze bucketlist :-)
  3. Melissa:
    7 april 2019
    Erg mooie foto’s! En mazzel voor de Chinezen die vandaag naar de Mianshan mountains zijn geweest, die hebben natuurlijk helemaal top foto’s!

Kuifje strip zeker zeldzaam in Europa omdat ‘ie in het Chinees is?
  4. Judith Nederveen:
    Leuke foto's.
    Benieuwd naar het Kuifje boekje. Zal wel ieniemienie zijn.
  5. Tonny & Kees Kelder:
    7 april 2019
    Wat genieten weer hier van de mooie foto's en de prachtige verhalen van China! Zijn zeer benieuwd wat er qua eten nog uitgeprobeerd gaat worden!
  6. Gerrit:
    7 april 2019
    Je maakt weer genoeg mee. Wat heb je met die liftboy gedaan dat ie chagrijnig was?
  7. José:
    8 april 2019
    Die bergen zijn indrukwekkend
    Erg mooi die dierenfiguren bij het water.
    Ben benieuwd wat jullie nog meer gaan eten..... de lunch aan het rode tafeltje ?? Appeltaart met slagroom?
  8. Lia:
    8 april 2019
    Ha Gert en Clazien,
    Wat hebben jullie al veel gezien en beleefd. Leuk om te horen en te zien. Hele mooie foto's ook! Tip: Bij Mac Donalds werkt de Wifi prima.