Ho Chi Minh stad dag 2

7 april 2018 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Latere publicatie ivm uitval server in hotel HCM stad.

Als het een warme dag beloofd te worden is het beter om je tempo daarop aan te passen. Dat dan ook gedaan. Om half 11 vanaf het hotel vertrokken voor een bezoek aan het Herenigingspaleis. Volgens de reisgidsen zou het tussen 11.00 en 13.00 dicht zijn. Dat stond nergens aangegeven en met onze ervaring van het War Remnants museum dat ook de hele dag open was, durfden we de gok wel te wagen om eerst een tentoonstelling te bekijken in het bij het paleis staande gebouw. Hier werd de geschiedenis van het ontstaan van Saigon (HCM stad) in (bewegend) beeld gebracht. Was best interessant. Saigon was al snel een welvarende stad. Hier werd de eerste spoorlijn van heel Indochina aangelegd. Later werd deze weer afgebroken en werd de trein vervangen door bussen.
Om 11.45 op weg naar het paleis. We werden tegengehouden door een beveiliger. Paleis dicht. Terug. Besloten om aan te leggen op het beschutte terras bij het gebouw van de tentoonstelling. Een kop koffie besteld met voor de zekerheid er weer een kom warm water bij gevraagd. Was nodig ook. Het was een erg sterk bakkie. De 5 kwartier vlogen om en om 13.00 waren we zo’n beetje de eersten die naar binnen gingen. In het keurige gebouw zijn op 3 etages ruimten ingericht die gebruikt werden voor ontmoetingen met allerlei wereldleiders. Het gebouw, toen residentie van de president van Zuid-Vietnam, Diem, werd in 1962 gebombardeerd door een, in het Zuid-Vietnamese leger geïnfiltreerde, vlieger in een poging Diem te doden. De coup mislukte. Diem vluchtte met zijn broer. Ze werden later allebei gedood. Het paleis werd daarna door zijn opvolger bewoond tot 1975, die snel met een helikopter vluchtte toen de Nood-Vietnamezen, met een tank, de paleispoorten om kachelden. Het was leuk …en lekker koel. Er zo’n 3 kwartier gelopen, inclusief een redelijk lang gesprek met een Nederlandse backpackster. Foto’s gemaakt van interieur, (vlucht)bunker e.d.
In de Food Market onze lunch genuttigd. Hier is van alles te koop voor een goedkope, lekkere en snelle hap (aanrader). Vervolgens de Ben Thanhmarkt, die er 30 meter bij vandaan ligt, nog een keer bezocht. Er zijn namelijk een paar bestellingen geplaatst. In de buitenste ring bevinden zich kraampjes waarin vaste prijzen gelden. Er kan hier niet worden afgedongen. Het is ten strengste verboden om beneden de vraagprijs, die aan de kleding hangt, iets te verkopen. Daar wordt ook op gecontroleerd. De verkoopsters zijn te herkennen aan blauwe blouses. In alles wat in de binnenring zit is het pfffff (om moe van te worden). Elke paar meter die je je verplaatst wordt je aangesproken en aangemoedigd om maar iets te kopen. Als je hier niet afdingt ben je een sukkel. Bij een vraagprijs van 5 euro (omgerekend) zijn we op een bod 1 euro gaan zitten, om het vervolgens voor 2 of 2 ½ euro mee te krijgen. Wat ook onbegrijpelijk is dat er continu gevraagd wordt of je een zonnebril wilt kopen, dit terwijl de bril duidelijk de ogen bedekt (op straat) of aan het shirtje hangt. Steevast wordt dan ook gevraagd wat er voor die bril betaald is. Vinden ze vaak te weinig maar al snel wordt gezegd dat je zijn bril voor hetzelfde bedrag mag hebben. Na de markt, een daartegenover gelegen, smoothie salon bezocht. De 2 die wij kochten waren werkelijk toppers. Richting hotel nog even foto’s gemaakt bij het standbeeld van Ho Chi Minh en de Rooftop Garden bar van het Rex hotel bezocht. Het Rex hotel werd door de Amerikaanse militaire leiders gebruikt voor het houden van persconferenties. Het 5 sterrenhotel kent een ongekende luxe. Op het dakterras stonden tafels gedekt en werd door de Zwitserse consul een speech gehouden om de Zwitsers-Vietnamese handelsbetrekkingen te promoten. 5 sterren …dit soort gasten …nou dan voel je op je klompen aan dat het nuttigen van een drankje wel wat Dong gaat kosten. Dat klopte ook. 500.000 Dong (18 euro) moesten we betalen voor een tropical cocktail (vruchtensapje) en een halve liter bier. We kregen er een (ruim) bakje pinda’s bij. Dat dan weer wel. Overigens was deze bestelling een bewuste keus. In deze vakantie hebben we slechts 1 keer duurder zitten eten (inclusief 4 drankjes). Dit zo maar even ter info.
Het was een prima dag. HCM stad vonden we een bezoek waard. Over de (on)veiligheid hier wordt veel gesproken. We hebben niets van onveiligheid gevoeld maar steeds werd ons gezegd, op verschillende plaatsen, uit te kijken voor straatrovers. Handtassen worden door voorbij rijdende scooterbestuurders/passagiers van schouders getrokken of snel doorgesneden en ook gsm’s worden gewoon uit handen getrokken. Over andere steden hebben wij dit soort verhalen niet gehoord. De dag, en ons verblijf op het vasteland van Vietnam, afgesloten met een “Europese” maaltijd in het direct naast het hotel gelegen (voortreffelijke) restaurant met Franse keuken. Morgen vliegen we naar Phu Quoc waar we de laatste Vietnam dagen zullen doorbrengen.

En verder …reactie op een paar reacties …

Mark…chu chi tunnels zouden zomaar de basis kunnen vormen voor een metronetwerk. Moet wel wat extra graafwerk plaatsvinden natuurlijk. Overigens zijn ze in HCM stad bezig met de aanleg van een metro. Dit wordt gedaan door Japanners, nou dan zal het zeker goed komen.
Vandaag helemaal zen op pad gegaan, althans ik. Clazien heeft wat spierpijntjes van het gekneed. Vergeten te zeggen dat mijn masseuse me ook een paar massages geleerd heeft. Dus….
Die sampans zijn idd erg gammel. Klein filmpje gemaakt maar Clazien heeft alleen de rechterkant gefilmd, ze was bang dat de boot om zou kiepen als ze teveel naar links zou gaan bewegen : )
Bert ….die tunnels is ook niet voor jouw. Klem komen zitten is een reële optie. Daar voorbeelden van gehoord ….en die fooi …hebben ze wel gehad …maar bij de uitgang …en kennelijk wilde ze dat liever niet (geld delen ofzo).
Jose (ik krijg dat verrekte ‘ niet op de e) massagesalon zit om de hoek en hotel is aan aanrader.
Ka geen kin foto.
Gerrit … de bijen …hele raat vol.
Ju ..de ander voor spinnen en volgens mij ook voor insecten (Ka ? Ank ? )
A3 ….denk het ook m.b.t. Je opmerking over het shirt : ).

Und Beatrice und Valentin  …. Dank für ihre Reaktion. Auf dem Cham Islands war es sehr gesellig mit euch.  Wir blicken auf ein tolle Zeit mit ihnen zurück, auch wenn es nur 24 Stunden war. Ihr beiden habt viel Humor, besonderes Beatrice ; ).  Wir winken zeit einer Stunde, aber dann waren sie wahrscheinlich schon in Hoi An.
Wir gehen zusammen, ist es sicherlich an der Zeit sich zu treffen.

1. Bert:
    8 april 2018
    Heerlijke dag zo. Waardig afscheid, alleen dat tasje !
    Geld moet rollen. Goed voor de Vietnamese economie.
    Ik was vroeg wakker. Om 9.00 met de nordicgroep in Noordwijk voor een duin- strandwandrling.
    Blijf genieten, ook van de koffie !
  2. Gerrit:
    8 april 2018
    Das der Gerrit sijn Deutch gut beherst ist deudlich. Sehr gut.👏👏
  3. Geesje:
    11 april 2018
    Nou, jullie hebben echt een mooie reis gemaakt! Leuk om te lezen. En het Rex hotel: heel herkenbaar, maar leuk voor een keer😉. Geniet van de laatste dagen en tot over een tijdje op ZSM. Wij gaan nu vakantie vieren!
  4. Anneke:
    13 april 2018
    ...de andere voor kikkers en de laatste voor insecten ;-)