Ho Chi Minh City dag 1

4 april 2018 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Vandaag de omgeving van ons hotel, district 1, verkend. Wat gelijk al is opgevallen in “ons” gedeelte : minder hectiek, bijna alle wegen hebben 1-richtingsverkeer en zijn breed, bijna geen straat stalletjes en de stad lijkt gewoon Europees. Na het, prima, geserveerde ontbijt op pad gegaan. De Notre Dam kathedraal van de buitenkant bekeken. Hij wordt gerenoveerd en is daarom niet toegankelijk. Het postkantoor, dat daarnaast ligt, binnen gelopen. Het interieur is ontworpen door Eifel (van de toren). Binnen worden allerlei dingen te koop aangeboden. Clazien viel voor een flesje parfum. Het luchtje is mwah maar het flesje is leuk. We hadden het flesje ook wel zonder parfum willen kopen maar dat ging niet. Verder ons tempo aangepast aan de temperatuur van 36 gr. Het was dus eigenlijk best warm en ietwat benauwd. In een koel winkelcentrum, met alleen maar “dure” merken, een nieuw paar slippers gekocht omdat de goedkope die ik gekocht had niet lekker zitten. Op straat een nieuwe zonnebril gekocht, dezelfde als die op de bodem van het bootje ligt (en voor dezelfde goedkope prijs Melissa na een startvraagprijs van 5 dollar). Dus als er nog liefhebbers zijn die mijn model ook willen hebben … ik neem er wel 1 mee. Volgens de reisgidsen die we tot onze beschikking hebben was het War Remnants Museum tussen de middag dicht. Daar ons wandeling op aangepast. Bleek echter niet het geval (meer) te zijn. Om half 2 waren we bij het museum. Het museum heeft 3 verdiepingen en heeft heel veel foto’s van fotografen die in de Vietnam oorlog actief zijn geweest. Het museum zegt het ware verhaal weer te geven. Destijds gaf president Johnson volmacht om actie te ondernemen tegen elke actie van Noord-Vietnam. Een aanval van NV op een Amerikaanse torpedojager in de Golf van Tonkin, voor de kust van NV, (met nauwelijks schade) was het sein om een oorlog te beginnen. Dat alles om te voorkomen dat Zuid-Vietnam communistisch zou worden. Wat een oorlog en wat een wreedheden aan allebei de kanten. We waren erg onder de indruk van de gevolgen die de Agent Orange aanvallen (ontbladeringsmiddel) hebben veroorzaakt. Nu nog worden er kinderen verminkt geboren. Clazien kon het niet meer aanzien en we hebben met natte ogen het museum verlaten. In de straten van HCM stad zagen we diverse mensen met verminkingen lopen. Hebben we op andere plaatsen in Vietnam niet gezien. Op de buitenplaats van het museum staat Amerikaanse legermateriaal. Na een break zijn we naar de Ben Thanhmarkt gelopen. In een overdekte hal zitten honderden verkopers hun waar aan te prijzen. Allebei voor een appel en een ei een paar kledingstukken aangeschaft waarbij mijn watermeloenen shirt helemaal fout is maar wel grappig.  Belangstellenden mogen dat best van mij lenen voor een tropische avond ofzo. Eigenlijk wilde ik voor een bananen shirt gaan. Als er liefhebbers onder de volgers zijn..geef je maat op en we kopen er 1 voor je. Op de terugweg naar het hotel een flesje wijn voor op de hotelkamer gekocht en omdat er ditmaal een kurk op zat, ook een kurkentrekker aangeschaft. Dicht bij het hotel een bar opgezocht. Het bier in mijn glas verdampte zo snel dat voor de serveerster aan kwam met Clazien d’r witte wijn, mijn glas al leeg was. Daar daarna ook gegeten. Om 19.30 terug op onze kamer. Morgen gaan we met een excursie naar de Mekong delta.

Nog even wat reactie op reacties….

Tonny en Kees …van Azië gaan houden …tsja … na Japan een hele andere en niet te vergelijken belevenis en ja …..ik wel en Clazien is ook min of meer om : )
Bert … van die bloedmooie vrouwen .. weet ik zo niet meer …. Waarschijnlijk heb je dat er zelf bij gedacht …en die prut …ik had het wel kunnen vragen maar Hiep en Tung spraken nauwelijks een woord Engels … en dat koraal lag (denk ik) los en kwam plotseling omhoog …nou ja eigenlijk zat ik er te dicht op en op de vraag van Mark : het was niet zo kleurrijk. We hebben weinig snorkel ervaring, alleen het Gr.Bar.Rif in Australië….tja en eerlijk gezegd stelde dit, daarmee vergeleken, niets voor.
Ju … nu met …zou zo maar kunnen toch : )
Mark ….een Amsterdammertje ?  Tssss … cultuurbarbaar ….dit is het symbool van de vruchtbaarheid waarbij de bodem het vrouwelijke geslachtsdeel voor moet stellen (de Yoni) en de paal daarboven, het mannelijke gedeelte ( de Lingan). Duidelijk dus.
Marianne … ik weet dat ook Judith het erg leuk vindt dat jullie “volgen”.

1. Bert:
    4 april 2018
    Oei wat een temperatuur. Jullie hebben best nog veel gedaan.
    Erg triest het terugkijken op zo'n verschrikkelijke oorlog.
    Met zo'n shirt aan ben je best een gespleten meloen.
    Nee, lenen hoef ik het niet, waarschijnlijk ook veel te klein.
    Op de foto's ziet de stad er wel erg ordelijk uit.
    Blijf genieten, oei wat gaat het snel.
  2. A3:
    4 april 2018
    Met dat shirt moet je de dames van je afslaan deze zomer,geweldig !
  3. Judith Nederveen:
    4 april 2018
    Ik sluit me aan bij Bert, jullie hebben met 36 graden enorm veel gedaan.
    En wat vreselijk dat 'Agent Orange', snap dat jullie natte ogen hadden.

Ben benieuwd naar de Mekong Delta.