Eerste dag IJsland

7 juni 2018 - Grindavík, IJsland

Vanmorgen om 10.45 werden we door CM voor de deur van de vertrekhal op Schiphol afgezet. We zijn gelijk naar de incheckbalie van Icelandair gegaan. De balie’s gingen om precies 11 uur open. Omdat we nog geen boardingpas hadden moesten we aansluiten in de rij voor reizigers die nog geen boardingpas hadden. Onze rij ging als een speer en binnen no time konden we aansluiten bij de lopende banden. Ka moest de laarzen uit wat logisch is want in die 7-mijls exemplaren zou genoeg verstopt kunnen worden. Na het kopen van een tijdschrift was Karin me al kwijt terwijl de afstand tussen ons, hemelsbreed, maar een meter of 4 was en ik me niet verstopt had. Lang geluncht bij La Plache en een kwartier voor de boarding naar gate 60 gegaan. Nog even terug gegaan naar La Place omdat ik mijn Vietnam zonnebril had laten liggen.  Ons vliegtuig had een kleine vertraging en ging daarna ook een kwartier later dan gepland de lucht in. De kist zat bijna vol. Ka zit bij het raam. Een giga stanklucht kwam achter ons vandaan. Een gast zat broodjes met alleen maar knoflook erop te eten, zo leek het. Echt bah. Na een vlucht van 2 ½ uur landden we in Kevlavik. Het is buiten 12 graden. FFF een verschil met ons landje. In de slurf naar het toestel op Schiphol was het benauwd en warm zoals in Cambodja,  Na de koffers te hebben opgepikt, 2 flessen wijn gekocht (de goedkoopste a 10 euro) geld gepind en onze huurauto bij Budgetcar/Avis opgehaald. De baliemedewerkster adviseerde ons om vulkaanasschade bij te verzekeren. Zit niet in de verzekering van Sunny Cars. In de verdediging gegaan door te zeggen dat we voor alles verzekerd waren. Niet waar zei ze en liet ons een paar regels op de polis lezen. Toch maar bijverzekerd waar ik achteraf al weer spijt van heb en vind dat ik het niet had moeten doen. De auto zou op 1 plek lichte schade hebben. Bleek wat meer op te zitten. Hier foto’s van gemaakt. We hebben een Hyundai 1.0 met 11.000 km.op de teller. We zijn via weg 45 naar het zuiden gereden door een soort maan achtig landschap. Gestopt bij de brug tussen de 2 continenten die over een kloof ligt. Daarna gestopt bij Reykjanesviti waar zich naast, een vuurtoren, een vogelrots bevindt, Hier staat ook een standbeeld van een reuzenalk, wel dier in 1844 op een eiland in de buurt, als laatste van zijn soort, stierf. Even verderop een bezoek gebracht aan Gunnuhver met pruttelende poelen en zwavelbronnen en dus een rotte eieren lucht. Hierna doorgereden na ons hotel (huis met met meerdere kamers) in Grindavik. Op de deur een briefje dat we de verhuurster moesten bellen. Ze was er snel. De kamer betaald. Ruime en snelle uitleg gekregen over de keuken, kamer en omgeving en vervolgens afgerekend. Het ontbijt, we mogen alles pakken, zit bij de prijs in. Ze wees ons nog op Brimketill, een natuurlijk koud bad, direct aan de zee. Hier waren we voorbij gereden. Zag er op de foto mooi uit. Ze vroeg of we nog naar de Blue Lagoon wilden. Ja. Hadden we moeten reserveren, Op de site gekeken en zagen dat er vanaf 20,00 nog plek we. We wilden het gokken zonder reservering. Fish en chips gegeten bij Papa’s restaurant. Nog even gekeken op de site van BL. Nu alleen nog 21 en 22 uur vrij.
Geboekt voor 21.00. Omdat we nog 5 kwartier hadden toch nog even teruggereden naar Brimketill en een paar foto’s gemaakt. Half 9 toch maar naar de Blue Lagoon gegaan. We mochten binnen. Naast een handdoek kregen we een polsband voor gratis kluisje, drankje en wit masker. Buiten was het 10 gr, dus brrrrr maar het water maakte alles goed. Een heerlijke temperatuur. Beetje gezwommen, smoothie op bij BL bar in het water en maskertje “op gezet”. Daarna er weer uit en naar het hotel gegaan. Het is vol. Wij zijn de laatsten. Het is inmiddels 22.00, plaatselijke tijd. In Nederland dus middernacht. (2 uur tijdsverschil). We zijn moe. Waarschijnlijk last van jetlag. Ka gaat bijna gelijk slapen. Ik maak nog even dit verslag. Is inmiddels 23.30. Buiten is het nog licht. Ik probeer het probeer het verslag nog even op de blog te zetten. Foto’s … misschien morgen.

Gereden 88 km. Temperatuur: 10 gr.

1. Clazien:
    8 juni 2018
    Fijn goede reis,jam stankie maar jullie toch slapie daan,suf verzekering, leuk blue lagoon.
  2. Judith Nederveen:
    8 juni 2018
    Ik is nu al jaloers........
    Klinkt als prima start van de vakantie.
    Goed afgericht als sunny cars klanten trouwens. Trots hoor.
    Ach, misschien is verzekering nodig als vulkaan gaat spugen.
    Hoop t niet overigens.
  3. Nico & Anita:
    Klinkt heerlijk idd!!
    En een mascotte mee??
    Veel plezier!
  4. Anneke:
    10 juni 2018
    Prima start inderdaad. Heb je van tevoren niet even gekeken hoe groot de kans is dat er een vulkaan zal gaan spuwen? Had je zeker geweest dat je die verzekering niet had hoeven afsluiten ;-) Mooie foto's al! Die van Ka worden ook vast mooi zo te zien :-)