Shangri-La (Songzanlin klooster en Dukezong Ancient Town)

15 april 2019 - Autonome Tibetaanse Prefectuur Dêqên, China

Rond 10 uur bracht een taxi ons naar het Songzanlin klooster. Tickets gekocht en vervolgens met een shuttle bus naar het klooster gebracht. Het is grootste Tibetaanse Boeddhistische klooster in de provincie Yunnan en is in 1672 gesticht door de 5e Dalai Lama. Er hebben hier ooit zo’n 2000 monniken rondgelopen. Nu nog  rond de 700. Het klooster ligt op een hoogte van 3300 meter. De trap naar het complex telt 146 treden (volgens reisgids). Aangeraden wordt de trap in rustig tempo te nemen. Hebben we ook gedaan. Om de gang naar boven voor iedereen mogelijk te maken zijn er zelfs flessen met zuurstof te koop. Allemaal leuk om te weten maar wat vonden we er van ? SCHITTEREND !!!! Een aanrader als je hier in de buurt bent of misschien wel een reden hier naar toe te gaan. Naast het uiterlijk van de gebouwen zijn ook de tempels van binnen prachtig. Ontzettend veel kleuren en mooie boeddha’s. Hoewel weleens van het verbod om foto’s te maken afgeweken is, me deze keer er strikt aan gehouden.
Binnen het klooster stonden 3 vrouwen een goedje te verkopen. Hierin was ik wel geïnteresseerd. Bleek verse Yak-yoghurt te zijn. Een vrouw kocht het en, na het nemen van een eerste hap, vertrok haar gezicht in grote afschuw trekken. Ze schudde heftig nee ….niet kopen. Was dus erg jakkes. Clazien heeft nog een hangertje voor aan haar tas gekocht. Dit werd voor we het meekregen nog uitgebreid gezegend.
Vanaf het klooster met buslijn 3, voor 13 cent, naar Dukezong Ancient Town, zeg maar de oude stad, gegaan. Dit is een gedeelte van Shangri-La dat 1300 jaar oud is. Lag op de zijde route en heeft in de loop der tijden het nodige meegemaakt. Het is een enorme toeristische trekpleister, waar vandaag niets van te merken was. Door een aantal straatjes geslenterd en ons in een restaurant te goed gedaan aan een lunch die de magen dusdanig vulde dat we de avondmaaltijd hebben laten zitten. Clazien nam sla met traditionele Tibetaanse tonijn en idem tomatensoep ; ), terwijl ik me gestort heb om een broodje (echte) Yak. Aanrader.
Teruggelopen naar het hotel, waar we om half 5 waren en vanavond geen Tibetaanse party !!!!
Een schitterende dag (weer).
Morgen gaan we met een, door het hotel geregelde auto met chauffeur, naar onze volgende bestemming.

12 gr.en (bijna hele dag) zon.

Nog fff..
De panda’s hier knuffelen flink met elkaar Bert. Die Mac komt idd thuis wel en natuurlijk geen stress bij het verkeerde paspoortnummer Jose. Taxirit was raar maar zorgde voor enge gedachten door verhaal van collega; Gerrit ik denk bij elke (al dan niet vreemde)vogel aan ja en zouden idd casarca’s kunnen zijn; Shangri-La ligt idd op hoogte Saskia …3200 m. Dat was ook gelijk te merken toen we het vliegtuig uit stapten. Heel vreemd dat we in de slurf al iets moesten hijgen; Ank ..ik heb niet veel shirts bij me dus dat apenshirt is geen toeval ;) en thuis gaan we een keer theedopinda’n en tellen van de krijgers van klei.. is al gedaan door anderen ..geen armband meer heb toch mooie; Dien .. het is hier ook iets voor jullie ;). Malk …idd veel mensen met een, al dan niet kleine, baan die dus veel klussen kunnen doen en de handen omlaag gehouden toen we Mao zagen en een Chinese in Holland op het plankie zou niet lukken …wel in de wc …maal ja is ook niet alles;

1. Bert:
    15 april 2019
    Jammer, dat we niet mee naar binnen mogen om te kijken. Anders toonde je wat meer lef. Was het te hoog om risico's te nemen. Wat een busrit voor 13 cent.
    Ook mbt. het eten zijn jullie echte wereldburgers. Erg mooie rode gewaden van de monniken. De foto's met de bergen op de achtergrond vind ik toppie.
  2. A3:
    Prachtige foto's.
  3. Judith Nederveen:
    Yak die yoghurt...
    Kan me dat niet herinneren van Nepal.
    Wel Dahl Bat (ook jakkes, tenminste vind ik).
  4. Saskia:
    15 april 2019
    Wat een groot en bijzonder tempelcomplex in een bergachtige omgeving! Jullie hebben een prachtige reis uitgestippeld. Uit reacties maak ik op dat jullie goede tips van ervaren reizigers hebben gehad die kloppen :)

Haha, die yakyoghurt. Mijn vader heeft in Nepal eens een slok yakboterthee genomen. Was ook reden voor mij om er niet aan te beginnen.
  5. Malk:
    15 april 2019
    SCHITTEREND! (Uit lespect wijk ik 1x af van mijn chinese accent)

Het kloostel in Nepal waal Saskia ovel spleekt was al supelmooi maal dit complex is vele malen glotel. Wat een bouwwelk!

Zal molgen eens kijken hoe vel ik kom bij de NS met 13 cent...woldt velvolgd.