Fenghuang

24 april 2019 - Fenghuang, China

Om 10 uur stond de auto, voor het hotel, klaar om ons naar Fenghuang te brengen. 3 uur later stonden we op een plek waar, volgens de tom tom van onze chauffeur, het hotel moest liggen. Niet dus. Hij bellen en…we zaten in de buurt ..  het lag maar zo’n 50 meter verder. Aan de buitenkant was het nou niet het hotel waarvan je denkt… boeken !!!!! Maar schijn bedriegt. Het was ffff sjouwen met de koffers, een paar stenen trappen op, maar we hebben een beste kamer met balkon ( en 2 heerlijke stoelen) en een prachtig uitzicht over de stad. De eigenaresse (uitstekend Engels sprekend) regelde 2 bustickets voor onze verplaatsing van a.s. vrijdag en een taxi die ons dan naar het busstation brengt.
Fenhuang is een plaatsje dat teruggaat tot 248 v.Chr. Er wonen veel etnische Miao (spreek uit als miauw) en Tujia (spreek uit als tujia). Er stroomt een rivier, de Tuo Jiang, dwars door het oude centrum dat, natuurlijk, omringd wordt door een stadsmuur. Veel oude huizen en smalle straatjes en over de rivier een aantal bruggen. De rivier is op 1 plek zo ondiep dat je hem met stapstenen over kunt steken. Vanmiddag een beetje door de straten geslenterd en op zoek gegaan naar een flappentapmachine. Nou dat viel tegen. Je zou verwachten dat je ze hier, een toeristische trekpleister, om de klip klap zou vinden. Niet dus. 2 banken binnen gestapt met machines die alleen Chinese pasjes aanvaarden. Een paar keer gevraagd (met de vertaal app) waar we konden pinnen. Iedereen was erg behulpzaam en wees ons steeds wel de goede kant op en uiteindelijk hebben we er zelf 1 gevonden. Het was druk in de binnenstad. Veel groepen. Ook hier een demonstratie, zo leek het, van gele hesjes. Een visite kaartje gekregen van een Oostenrijkse die we op de cruise hadden ontmoet en hier weer tegen kwamen. Ze vond ons wel aardig en we moeten haar bellen als we een keer in Oostenrijk zijn. We hadden eigenlijk, achteraf gezien, actiever moeten zijn in het verzamelen van (contact) adressen in andere landen. De mogelijkheden waren er wel maar we hebben kansen daarop laten liggen. Na het eten op het balkon uitgebuikt en zitten genieten van het uitzicht onder het “genot” van verschillende soorten muziek die, van alle kanten,  uit de binnenstad op ons afkwamen. Dit in combinatie met het verkeer dat, over de doorgaande weg, onder ons balkon reed maakte dat we bedolven werden onder een kakofonie van geluid.

28 gr. Beetje zon maar voornamelijk bewolkt.

Enne …..
Went niet A3; geen selfie Malk..Clazien maakte ‘m toen ik op tak ging zitten; Bah was maar ffff Marianne; Bert..dat knijpen..zoiets kan jij alleen maar bedenken en leeftijd klopt maar zeer jong van geest;

1. Karin:
    24 april 2019
    Wow, mooi hoor. Maar weet niet of t kan tippen aan Certaldo (spreek uit als tsjertaldoo). Wij nu in San Gimignano (spreek uit als San Djiemienjaanoo). Geniet er nog ff van!! Bijna weer naar huis.
  2. Anneke:
    24 april 2019
    Leuke stad zo te lezen en aan de foto's te zien! Xx vanuit de trein tussen Tilburg (spreek uit als tilburg) en Den Bosch (spreek uit als denbos)
  3. Gerrit:
    24 april 2019
    Dat je ffff (spreek uit als effe) moest sjouwen, was wel een tegenvaller (spreek uit als teleurstelling)
  4. José:
    24 april 2019
    Die hond met sokken foto... helemaal geweldig. Ik zou hem meenemen als ik jullie was. Voor op het toiletplankje
    Wel zo voordelig als je geen flappentap kan vinden!!
  5. Bert:
    24 april 2019
    Heerlijk weer in een fijn hotel met balkon beland, hoewel me de heerlijke stad van Karin (San Djiemie en nog iets), bekend door de veertien torens, ook erg aanspreekt. De stad ligt zoo mooi.
    Leuk een nieuwe hobby, het sparen van visitekaartjes, doe een oproep aan al je collega,s. Geniet ze.