Waterval,strand, puffintour en gletsjer

9 juni 2018 - Höfn, IJsland

Vanmorgen ging de wekker om 07.00. We waren allebei al wakker. Ka was haar oordopjes kwijt. Het doosje met de oorbeschermers, die overigens nog niet in actie hebben hoeven komen,  tegen snurken bleek onder het bed te liggen. Ka heeft, tijdens het ontbijt, even met het thuisfront gebeld. Om 08.00 reden we het erf af op weg naar de 25 km verder gelegen Seljandfoss. Het miezert. De lucht is grauw. Op de parkeerplaats bij de waterval is het betaald parkeren. De creditcard heeft de eerste paar dagen al flink overgewerkt. Achter deze waterval loopt een pad. Weer eens wat anders om de “val” van de achterkant te bekijken. Je wordt er wel zeiknat. Het fototoestel weigerde ook even door het vocht. Wij vonden ‘m prachtig. Terwijl Ka haar plasje deed (moet wel heel veel trouwens) heb ik mijn kaartje aan een verse parkeerder gegeven. Die was blij met de gratis bonus van 6 euro. In de, inmiddels, regen naar de volgende waterval, de Skogafoss, gereden. Nou ja we hebben ‘m eigenlijk alleen vanaf de weg gefotografeerd. We vonden de waterval zo mooi genoeg en daarbij komt dat we om 13.30 verwacht werden bij de Puffin tour. Eigenlijk hadden we dus geen tijd om de waterval van dichtbij te bekijken. De ringweg 1 verder gereden tot een afslag naar Dyrholaeij. Hier zitten ook puffins alleen deze mogen voor 25 juni niet gestoord worden. Deze plek is verder bekend om de rotsen in zee die je van bovenaf kunt zien. Jammer dat er een nevel hing voor/over de rotsen. We vonden het  ondanks de nevel wel de moeite waard.  Een stukje verder de afslag naar Reijnisfjara beach genomen. Inmiddels was het droog. Een, heel apart, zwarte steentjes strand heb je hier. Geen zand dus. Hier ook een paar rotsen in het water en een berg met gelaagde stenen. Bij het maken van een foto even geen erg gehad in het water dat de zwarte kiezels op zocht. Terwijl ik gehurkt met mijn rug naar het water zat bedekte het water niet alleen de steentjes maar ook mijn schoenen. Getverderrie …natte sokken dus. Terwijl Ka bij de betaalautomaat (dezelfde soort als de parkeerautomaat)  een ticket kocht om haar plasje te mogen afgeven heb ik bekers koffie gekocht voor onderweg. Klanten mogen hier gratis de toilet in. Ka was echter al klaar. Voor de eerste keer getankt. Hij ging niet vol. Bij 5000 kr.sloeg de automaat af. Zal morgen nog een keer tanken worden. De vaart er ingezet naar Ingolfshofdi waar we op zoek gingen naar de puffins. Als de snelheid ergens is gecontroleerd ben ik echt de sjaak. Google Maps gaf aan dat we er 13.19 zouden zijn. Hier 11 minuten vanaf gesnoept. Onderweg, al rijdend, de boterhammen op. Nog even gestopt voor een foto van een waterval. We waren ruim op tijd voor de trip naar de vogelrots. Met 19 anderen in de aanhangwagen achter een tractor gestapt. De tocht (met gids) naar de rots duurde een half uur en ging door water en mul zwart zand. Daarna door het zand klimmen. Was best pittig. We werden gewaarschuwd om als groep bij elkaar te blijven omdat er een flink aantal Grote Jagers zaten te broeden en de kerel van het stel flink agressief zou kunnen worden als je te dicht bij zijn broedende wijfje zou komen. Op zoek naar puffins vooral veel meeuwen gezien. De puffins die er waren vlogen alleen maar van en naar hun in de rotsen verscholen holletjes. Ka heeft een paar vlieg bewegingen wazig vastgelegd. Ik heb 1 puffin op de foto kunnen zetten. Ook niet echt scherp. Het ging te snel en hij zat te ver weg. Het was puur geluk dat ik ‘m zag landen en volgens mij ben ik de enige (maar geen verdienste dus) met een foto waarop een puffin staat. Op mijn puffin zoektocht iets afgeweken van de groep en jawel….een aanval van een Grote Jager volgde. Ik heb echt wel uitgekeken naar broedende jagerinnen maar toch ben ik er 1 kennelijk te dicht genaderd. Drie keer zette de macho de aanval in. Twee keer op m’n knieën gebukt om te voorkomen dat hij me zou raken en een derde keer zelfs plat de grond moeten gaan liggen. Daarna snel naar de groep gelopen. Via het zand naar beneden laten geschuifeld en, enigszins teleurgesteld over de puffins die we niet van dichtbij hebben kunnen zien, met de tractor teruggereden naar de auto. De 1 een stuk terug gereden op weg naar de Skafkatellsjokull gletsjer. Een pad van 1.8 km bracht ons bij de gletsjer. Het miezerde inmiddels al weer even. De gletsjer lag daardoor ook in de nevel. Toch wel mooi. Behoorlijk nat hetzelfde pad weer teruggelopen naar de auto. (Hier betaald door kenteken op de automaat in te voeren). Onderweg 2x gestopt voor een foto van een andere gletsjer en tegen half 8 ingecheckt in ons hotel.  We hebben een mooie kamer met 3 bedden, een zitje en uitzicht op zee. In het restaurant van het hotel gegeten en rond 21.00 waren we op onze kamer.

Vandaag 363 km gereden. Temperatuur was tussen de 9 en 13 gr.

Ps. Foto’s komen later en ook beschrijving daaronder pas ik later aan.

1. Judith Nederveen:
    10 juni 2018
    Eigenwijs is ook wijs...........
    Ahum.
    Gelukkig niet geraakt door de grote jager. Had je wel plat op de grond willen zien liggen.
    Veel gezien al zeg.
    Jammer van de puffins.
    Veel plas is niet erg. Ka toch snel.
  2. Anneke:
    10 juni 2018
    Hahahaha. Ze zeggen niet voor niks dat je bij de groep moet blijven. Ik zie het al helemaal voor me. Heb je pap z'n actie kunnen vastleggen Ka? (ik hoop 't!).
    Jammer dat het weer wat nattig is, maar zo te horen maakt het jullie niet zoveel uit.
    Dat Ka zo veel moet plassen merk je toch bijna niks van pap. Voor je het weet is ze al weer terug ;-)