Tuol Sleng genocidemuseum en een stukje Phnom Penh

12 april 2018 - Phu Quoc, Vietnam

Vandaag was het echt bloedheet. Zelfs mensen die hier wonen zeiden dat. Een stel dat net uit Bangkok kwam, hij oud en met 1 oog en zei heel jong ….hmmm, zei tijdens een onderhoud in de lift tussen etage 8 en 12, dat het in Bangkok niet zo heet was. De temperatuur meter gaf 36 gr.aan. Met een Tuk Tuk naar het Tuol Sleng museum gegaan. Dit was eerst een schoolgebouw. Toen Pol Pot aan de macht kwam op 17 april 1975 werd deze school gebruikt als martelgebouw. In bijna 4 jaar tijd werden hier tussen de 12.000 en 20.000 mensen gevangen gehouden. Toen de bevrijders het “school” gebouw ontdekten troffen ze nog 14 lichamen aan van doodgemartelden mensen. Slechts 12 hebben het, in de periode van 4 jaar, overleefd. Droeg je een bril of had je gestudeerd of wist je iets meer dan een ander, je lot was : foltering om je tot een bekentenis te dwingen dat je ooit iets gedaan had. (Bv een lap stof verkeerd had afgeknipt of wat dan ook). Totale gekte van een dictator en zijn volgelingen. Het was indrukwekkend om de tour te doen. De “school” gebouwen doorlopen. Veel foto’s van de slachtoffers. Je kunt een audiorondleiding krijgen …..in het Nederlands. Goed geregeld en echt iets om zelf, op eigen tempo, te doen (niet georganiseerd dus). Het was erg indrukwekkend. We wisten het wel en ik heb ook een boek van gelezen van de dochter van een slachtoffer, maar hier drong pas echt door welk een beest die vent is geweest. We waren ook verbaasd te horen dat na zijn val, in 1979, de westerse landen hem nog steeds steunden. Tot 1991 !!!!!. Morgen gaan we naar de Killing Fields waar de meeste gevangen werden doodgeknuppeld. Na het bezoek een smoothie gedronken in een barretje tegenover de ingang. Daarna op weg gegaan naar het Koninklijk Paleis. Het was zwoegen door de straten in de brandende zon. We wilden nog iets meekrijgen van het straatleven maar hadden beter een Tuk Tuk kunnen nemen. Aanbod zat. Onderweg nog geluncht en even bijgekomen. Eigenlijk zou je zeggen : welke gek(ken) gaan dat half uur lopen. Nou wij dus en, eerlijk is eerlijk, niet slim. Mijn shirt had op een gegeven moment 2 kleuren, lichtgrijs aan de voorkant en donkergrijs aan de achterkant. Zeiknat dus, evenals mijn wasbeer pet :(. Bij het Koninklijk Paleis aangekomen bleek het vandaag gesloten. Heeft alles te maken met de viering van het Khmer nieuwjaar dat gevierd wordt op 14,15 en 16 april. Vandaag werd er een ceremonie gehouden. Morgen is het open. Met de Tuk Tuk naar de Central Market gegaan. Lijkt op een markt als in HCM stad. Deze markt is morgen (de enige dag in het jaar) dicht. Hier een Tuk Tuk t shirt en een witte blouse (Clazien) gekocht. Hier betaal je alles met dollars. Je moet ook dollars terugvragen. Sommigen proberen je Cambodjaanse riel aan te smeren, maar daar heb je vrij weinig aan. Na een vrij kort bezoek aan de markt met de Tuk Tuk naar het hotel terug gegaan. Onderhandelen over de ritprijs hoort er bij. 5 dollar ?, nee 3, 4 ? .. oké dan, wetend dan dat je nog teveel betaald hebt maar onder het mom van Happy New Year, gunden we het ze van harte. 70% van de bevolking leeft hier onder de armoedegrens van $2,- per dag. Een jaarinkomen ligt zo rond de 600 dollar. Cambodja is dan ook veel armer dan Vietnam. Tegen 15.30 in het hotel op een kamer met airco. Heerlijk. Hier gebleven tot 17.30 en toen naar boven gegaan voor een versnapering bij het zwembad. Eerst nog een paar foto’s gemaakt vanaf ons balkon(netje). De balkondeuren snel gesloten. Alsof je in een sauna stond. Bleek nog Happy Hour te zijn, dus 2e bier gratis. Een derde bij besteld….en toen kwam de manager van het hotel ons verrassen met voor ieder nog een halve liter bier. Omdat het bijna New Year is. Clazien vindt bier niet lekker en eigenlijk is het zonde om een halve liter in een plantenbak te gooien. Dussssssssss heb ik maar besloten om die ook op te drinken. Met 2 ½ liter bier in mijn lijf lukte het nog net om over het smalle randje, langs tafeltjes met andere gasten,  bij het zwembad te lopen. Volgende keer bestel ik gewoon water. Om 20.30 weer op de kamer. Morgen nog een dag in Phnom Penh e.o. Voor zaterdag hebben we een taxi besproken die ons naar Siem Reap gaat brengen.

En op de reacties…..
Scherp Mark ….pinapparaat hadden we niet gezien. Scherpe foto dus :) ….. en de vlag … zoals je weet is het de Vietnamese en wij hadden die tuk tukker tuk met de ritprijs : langer gereden voor laag afgesproken bedrag.
Gerrit …. Ik denk idd dat het een vouwfietser is.
Ju …de teller staat nu op 4 …
Carla … het groene snappen we ook niet goed. Het is daar het hele jaar gewoon : zon.
Marianne ….laatste dagen van onze vakantie brengen we door in Siem Reap.

1. Gerrit:
    12 april 2018
    gelukkig heb je geen moeite met een litertje bier meer of minder. Gelukkig geen plasje gedaan in het zwembad of........weet je dat niet meer precies?
  2. A3:
    12 april 2018
    Morgen een "zware " dag naar de killing fields,maar het hoort wel bij een bezoek aan Cambodja....