Chengdu

11 april 2019 - Chengdu, China

Met een shuttle auto van het hotel naar het station van Xi’an Bei (Noord) gegaan. Het was druk. We deden er bijna 1 uur over. 20 minuten in de aankomst/vertrekhal zitten wachten en toen gingen de poortjes open. Om 10.33 vertrokken voor de reis naar Chengdu. Een kop koffie besteld. Is dat noemenswaardig ? Niet echt maar wel fff om te melden dat de prijs daarvan, in verhouding met al het andere in China, 5 euro, wel erg hoog is. Voor de maaltijd die we even later kregen moesten we 2,50 e.betalen. We reden door een mooi, gevarieerd landschap en door heel veel tunnels. Langs de spoorlijn liggen plaatsen met honderden hoge flats. Ruim 4 uur later reden we het station van Chengdu binnen. Op weg naar de “echte” taxi vertrekplek heel vaak aangesproken door snorders. Niet gedaan, zo wordt ook geadviseerd. Het taxiritje kostte 19 yuan. Ik betaalde met 20 en wilde een wat ruimere fooi geven. Werd pertinent geweigerd. Uiteindelijk snel weggelopen zodat hij ook de ene yuan (35 cent) niet  terug kon geven. Dat hebben we al meer meegemaakt hier dat een fooi pertinent geweigerd wordt.
Vanavond naar het centrum van Chengdu, op een paar minuten van het hotel, gelopen. Wat een stad en wat een sfeer. Weer zijn we onder de indruk. Alle grote merken hebben hier winkels.
Een soort hot pot op. Van de menukaart konden we werkelijk geen Chinees maken. Met hulp van het boekje, de vertaal app en 1 van de gasten, die Engels sprak, hebben we een menu samengesteld. Clazien nam er thee bij en ik een witbier. Omdat het niet bier koud was kreeg ik er een bakje ijsklontjes bij. De 10 % werd daardoor ook wat minder zwaar.

Saskia ..de blokken tussen de soldaten dienden als steunmuren voor het houten dak dat boven de soldaten was gemaakt. Dat dak is verpulverd door houtrot of zoiets. Er is nog maar een klein deel bloot gelegd. Ze denken dat er ook rivieren van kwik (hoog kwik gehalte gemeten) onder de grond liggen op/nabij de plaats waar de keizer zou moeten liggen. Die is dus ook nog niet gevonden. Een aantal van zijn bewakers (de soldaten) dus wel.
Malk . Geen van 2 ….een heel andele en het velschil tussen de 2 : Chinezen wonen in China en Japannels in Japan.
Thnx Gerrit.

Bewolkt. 22 gr.

1. José:
    11 april 2019
    Heeft de koffie van €5,00 toch wel lekker gesmaakt? Ik geniet van jullie verhalen
  2. Bert:
    11 april 2019
    Wat een grote stad met meer dan 10 milj inwoners.
    Zouden ze een fooi van 35 cent te min vinden om te accepteren. Probeer het ook eens met een gulle fooi.
    Blijf genieten. Wij doen dat ook door het lezen van de verslagen.
  3. Malk:
    11 april 2019
    Bij de koffie in de tlein geen behoefte om fooi te geven? Wel consequent zijn!