Zhangjiajie (National Forest Park /Avatar Mountain)

23 april 2019 - Zhangjiajie, China

Vanmorgen om 10 uur in de shuttlebus van het hotel gestapt die ons, binnen 5 minuten, afleverde nabij de ingang van het Zhangjiajie National Forest Park. Vandaag staan (weer) kabelbaan, shuttlebussen en veel trappen op het programma. In de film Avatar worden de hoge pieken van de steile Karst bergen van dit Park als decor gebruikt. Sinds de film uit is is 1 van de bergen omgedoopt tot Avatar Hallelujah Mountain. Het was vandaag weer mistig. Het hotel had het advies gegeven de route door het park tegen de klok in te nemen. Dit advies opgevolgd. Eerst zijn we met de kabelbaan omhoog gegaan, de mist in. Boven zou het uitzicht prachtig moeten zijn. Vandaag echter niet. Na een stuk gelopen te hebben, met een shuttlebus verder gegaan naar een volgende stop. Een rit van ruim een half uur. Daar een route met uitzicht op de de bijzondere, bijna kaarsrechte, bergen gelopen. Panter en beer leven hier ook en zouden we tegen kunnen komen. Het bleef bij een aantal apen. De mist was inmiddels wel opgetrokken maar een nevel bleef hangen. Een volgende bus bracht ons naar de Bailong lift. Dit is een glazen lift die tegen een loodrechte bergwand is gebouwd. Het is de grootste (buiten)lift ter wereld. Hij doet er 2 minuten over om 326 meter te overbruggen. Wij gingen naar beneden en hoopten als eersten te kunnen instappen. Dat liep anders. We mochten niet wachten op de volgende en stonden nu, opgepropt, achteraan. Toen de lift stopte konden wij er dus als eersten uit. Clazien moest zich eerst omdraaien maar kreeg daarvoor amper de gelegenheid. Links en rechts werd ze weggeduwd door Chinezen die er als eersten uit wilden. Dat is iets waar we slecht aan kunnen wennen. Het voordringen, opzij duwen, rennen om als eerst een bus in te kunnen gaan of opstaan en je wegduwen om er als eerste uit te kunnen. Raar volk, wat dat betreft. Het eerste stuk zie je de bergen daarna een betonnen schacht. Van deze lift hadden we meer van verwacht. De shuttle bus bracht ons daarna naar de uitgang. We zijn, in 20 minuten, naar het hotel teruggelopen waar we om 16.30 aan kwamen. We vonden de bergen erg mooi en als iemand naar China gaat ….Zhangjiajie is zeker een plaats in het reisschema op te nemen.
Morgen verplaatsen we ons naar Fenghuang.

28 gr. Bewolkt en mist.

Enne …
Ju, idd beetje zweet in handen; Melissa, Yangtze 2 is Gold geworden, alleen niet voor jullie Herbert; Malk, we zijn niet in achtelland geweest. Mensen die hiel welken gesploken. Daal is het echt almoedig. Saskia, selfie met 3-en is meer voor reisblogdagboek; Lekker vooruitzicht Jose. Nog 2 “naggies” slapen. Zal ook veel moois op gaan leveren.

1. Bert:
    23 april 2019
    Puff jullie reis ziet en prachtig maar vermoeiend uit, maar het bijlezen vanuit achterstandspositie (3 afleveringen) is ook een hele klus. Mijn kennis mbt het reizen in China was niet groot(s) maar jullie verkopen het land geweldig. Een mooie kans voor jullie om over een half jaar nog vaker op reis te gaan om reisverhalen te gaan schrijven en verkopen. Blijf genieten.
  2. Judith Nederveen:
    23 april 2019
    Hele gave foto’s van de bergen.
  3. Malk:
    23 april 2019
    Wat een plachtige belgen daal.
    En indeldaad een laal volk die chinezen. Dat duwen en tlekken is toch een velschil met Japannels. Die wachten lustig en netjes.
  4. A3:
    23 april 2019
    Ja,erg beleefd gedragen de Chinezen zich niet in onze ogen.....,went niet hè.