Mekong Delta excursie

5 april 2018 - Mekong Delta, Vietnam

Vanmorgen zouden we vanaf 08.30 opgehaald worden voor een dagje Mekong Delta. Om 08.10 ging onze kamertelefoon. De taxivan stond er al. Excuses van de gids, Mickey, voor het er eerder zijn. Hij verwachtte drukte op de weg. Nog 8 andere vakantiegangers bij diverse hotels opgepikt en op weg. De rit duurde 1 ½ uur. Onderweg een keer gestopt voor een drink- c.q.plas-pauze. Daarna verder. We stopten bij een aanlegsteiger en gingen met een motorboot de Mekong rivier op. Diverse keren overgestapt op bootjes die ons naar allerlei “attracties” brachten :  een honing “farm”  - honingthee gekregen - (waar je ook een slang om je nek kon krijgen), een dorpje waar ze kokosnoot snoep maakten en een plek waar we diverse soorten fruit voorgeschoteld kregen terwijl een groepje muzikanten daarbij de feestvreugde compleet maakte. Een soort Ilse de Lange met haar band (maar dan heel anders) trad voor ons op. Na de lunch werden we in een gemotoriseerde tuk tuk naar de aanlegsteiger van de sampan gebracht. In de sampan gestapt (met 4 personen) en een stukje door de Delta gevaren. We waren niet de enigen. Het zitten in de sampan was niet het meest comfortabele gedeelte van onze trip. Bij het instappen moest je voorzichtig te werk gaan en zeker niet te veel naar rechts of links overhellen want dan kon de boot kieperen. Dat gebeurde bijna nog ook toen een Engelse in ons bootje stapte. De stuurvrouw, die 1 peddel hanteert terwijl achterop een 2e peddelaar zit, was gelijk boos en dat zou ze ons hele tochtje te blijven. Waarschijnlijk met het verkeerde been uit bed gestapt. Tegen het einde tikje ze me aan, ik zat direct achter haar, en zei dat ze een tip wilde. Haar de tip gegeven dat ze wat vrolijker moest doen. Dat verstond ze natuurlijk niet. Clazien gaf haar wat geld maar ze vond dat ik ook iets moest geven. Nou niet dus. Weer met een bootje naar onze volgende stop: de lunch. Hier een uitgebreide maaltijd voorgeschoteld gekregen waarbij de drankjes voor eigen rekening waren. We hadden hier 1 uur de tijd. Nog even naar alligators gekeken waar een mannetje bij zat met een vishengel met een stuk vis eraan die de engerds dat wel wilde voeren als we hem 10.000 Dong (3.70 euro) zouden geven. De vis bleef dus aan de hengel hangen. Met een volgende boot vaarden we langs een drijvende Fish farm (dorpje op het water) en vervolgens naar het vertrekpunt van vanmorgen waar de taxivan op ons stond te wachten. Een klein stukje gereden voor de laatste attractie van vandaag: de Vinh Trang Pagoda. Een prachtig complex. We kregen hier 20 minuten de tijd om rond te kijken. Was genoeg ook. Nog even met z’n allen op de foto en in de taxivan op weg naar HCM City. Ons hotel was de eerste stop. Om 18.00 stapten we de lobby binnen.
De gisteren afgegeven zak met wasgoed hing keurig gestreken aan hangertjes in de kast op de hotelkamer. Het was, ondanks de hitte, een leuke dag al hadden we ons, vooraf, iets meer voorgesteld van het varen door de Mekong Delta. De gids die we hadden was werkelijk voortreffelijk. Hij gaf heel veel informatie en was leuk, behulpzaam en vol humor. Hij had zelf ook foto’s gemaakt die hij via airdrop naar ons toestuurde. Hoewel het zweet van onze hoofden droop zei hij dat het nu best meeviel in de Mekong Delta. Er staat nu nog wat wind. Over ongeveer een maand laat deze verstek gaan en is het kennelijk, zo zei hij, echt bloedheet.
Ons even opgefrist en naar een restaurant( Nha Hang Ngon) gelopen op 7 minuten van het hotel. In de reisgids staat deze als tip genoteerd en gids Mickey prees het ook aan. Het was er erg druk mrt voornamelijk Vietnamezen. De bediening was zeer snel en het eten was goed. In een paar panden daarnaast gelegen koffietent 2 Americano besteld. Het is steeds de vraag of de koffie niet te sterk is. Even proeven en …. ja. Heet water gevraagd (en erin gedaan) en we hadden een heerlijke kop koffie.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Bert:
    5 april 2018
    Leuke dag met mooie foto's.
    Wat een grote tipbox hebben ze daar.
    Volgens mij was jij de gangmaker van de groep.
    Je hebt ons land toch wel goed verkocht naar de overige toeristen?
    Stoere foto met die slang om je nek.
    Goed geregeld zoals de was. Lopen jullie wat voor op het programma ?
    Ik had jullie daar vrijdag/zaterdag pas verwacht.
  2. Malk:
    5 april 2018
    Goeie tip Gerrit. ;)
    Die bootjes zien er gammel uit. Liggen ze wel stabiel? Ik zou geen vin verroeren als ik daar in zou zitten.