Leshan Giant Buddha

12 april 2019 - Chengdu, China

Vanmorgen om 8 uur vanaf het hotel vertrokken voor een bezoek aan de Giant Buddha in Leshan. Het is een beeld van een zittende Boeddha dat 71 meter hoog is. Hij kijkt uit over de samenvloeiing van 2 rivieren. De bedoeling is dat deze Boeddha de schepen zou beschermen op dit voor de scheepvaart vervelende punt. Een monnik begon in 713 aan dit monnikenwerk. 90 jaar later was het af. De monnik, die in een grot bij zijn kunstwerk woonde, maakte dit niet meer mee. De oren van dit beeld zijn 7 meter lang en de  voeten 8,5 m. In de Boeddha zit een drainagesysteem dat erosie van de zandsteen moest voorkomen.
Het was mistig en druk op de weg. Om 11 uur waren we in Leshan en 10 minuten later hadden we de entrée kaartjes gekocht. Telefoonnummers met de chauffeur uitgewisseld. Een belletje en hij zou ons komen oppikken bij de noordelijke ingang. Via een stenen trap van 355  treden, met de stroom,  omhoog (Clazien d’r ding om ze te tellen : ) ).  Het was eigenlijk onze bedoeling om na de bezichtiging van het beeld, er met een bootje, langs te varen. Vanaf het water heb je namelijk een heel goed zicht op het hele beeld. Bootjes vaarden vandaag echter niet. Waarom niet ??? Mogelijk door de mist waardoor het zicht, vanaf het water, minimaal was. Inmiddels was het licht gaan regenen  en hebben we ter plekke maar een lichtgewicht regenjas aangeschaft. De van huis meegenomen exemplaren waren in het hotel achtergebleven. De voorspelling van weather.com heeft ons op het verkeerde spoor gezet. Ik was daardoor ook echt de enige die in een korte broek liep. Om het zon gevoel nog enigszins te ervaren mijn pet en zonnebril er later ook maar bij opgezet. Om toch te proberen het beeld helemaal op de foto de krijgen, via een smal pad langs de rots, in file, naar de voeten gelopen. Hierbij verkeerden we, enigszins naïef, en eigenlijk wisten we het ook wel,  in de veronderstelling dat het niet nodig zou zijn om de klim naar het hoofd nog een keer te moeten maken. Omhoog, tussen de rotsen door, van de voeten naar het hoofd telde Clazien 236 treden. Daarna dezelfde trap als bij binnenkomst,  maar nu naar beneden, gelopen en om 3 uur de chauffeur gebeld die ons al aan had zien komen.
Om half 5 waren we weer bij het hotel. Vanavond in het hotel gegeten.
Morgen stond Emei Shan, een Pelgrimsberg met mooie kloosters/tempels, op het programma. We zien er vanaf. Zou (weer) zo’n 6 uur autorijden worden. We gaan morgen in een relax tempo Chengdu een beetje verkennen.

Mistig, regen en 17 gr.

Nog even terugkomend op de fooien… het zou geen fooi van 35 cent zijn maar van 13,5 cent !!!! En sommigen weigeren het pertinent. De koffie in de trein was trouwens lauw en slap Jose. En voor Gerrit F. interessant om te weten …de benzine kost hier tussen de 85 en 90 cent.

1. Bert:
    12 april 2019
    Erg jammer van het weer, maar wel een mooie regenjas gescoord.
    Prachtige foto’s van het enorme beeld en de foto van die trappen is ook geweldig.
    Met al die sportieve prestaties komen jullie straks nog afgetraind naar huis.
    Ik mis wel de foto met Gerrit zijn blote natte benen. Een prima beslissing om een rustiger dag in het programma op te nemen. Blijf genieten
  2. Gerrit:
    12 april 2019
    Prettig geprijsd die benzine, hoeveel was je van plan mee te nemen in je handbagage?
  3. Marianne:
    13 april 2019
    Weer mooie fotos van deze dag bij de grote buddha! Knap dat jullie die klimpartijen volbracht hebben!