Guilin (reisdag)

26 april 2019 - Guilin, China

Vandaag dus een verplaatsingsdag achter de rug naar Guilin. De door het hotel geregelde taxi liet, tot wanhoop van de hoteleigenaresse die met ons mee was gelopen naar de weg om er zeker van te zijn dat we in de door haar geregelde taxi zouden stappen, even op zich wachten. Dat ze mee was gegaan was maar goed ook want een paar taxi chauffeurs die ons met de koffers zagen staan, stopten al en geheid dat we er zo bij 1 waren ingestapt. Na druk telefoonverkeer en verontschuldigingen van de vrouw kwam “onze” man uiteindelijk, in een oud barrel van een taxi, aanrijden. De linkerachterdeur kon niet open, rechtsachter ontbrak een draai handle voor het raam plus een smoezelige auto met daarbij een taxi chauffeur die de hele rit naar het busstation heeft zitten bellen met een gsm in zijn ene hand en zitten roken met een sigaret in zijn andere. Soms moest hij met zijn linkerhand de versnellingspook bedienen omdat hij met zijn rechterhand (via zijn gsm)in gesprek was.
We moesten de buskaartjes nog ophalen. Clazien stond 2x in de verkeerde rij. Eerst in de rij bij een Ali Pay automaat, toen bij een rij met een lokettiste die haar, toen ze eindelijk aan de beurt was, verwees naar rij 3 waar we de tickets dus wel kregen.
Om 11 uur vertrok de bus met slechts 15 passagiers.  Ruim 400 km verder en 5 ½ uur later (inclusief plaspauze van 20 minuten) arriveerden we bij het busstation van Guilin.
In de bus, voor het eerst deze vakantie met landgenoten, een gesprek gevoerd met een leuk stel, Meinou en Rick Uit Rotterdam. Ze zijn bezig met een (wereld) reis van 8 maanden en hebben nog zo’n 6 weken voor de boeg. Blogs uitgewisseld.
Bij de uitgang van het busstation werden we gelijk aangeschoten door een (taxi) chauffeur die ons wel voor 50 yuan naar het hotel wilde brengen. Ik wilde 30 geven. Wuifde hij weg. Een “nieuwe” taxi kwam aanrijden. Hij wilde ons wel voor 30 wegbrengen. Eenmaal aangekomen bij het hotel gaf hij ons 10 terug. Hij wilde niet meer dan 20 hebben. (1 yuan is ongeveer 13 ½ cent)
Terwijl we op zoek waren naar een restaurant werden we, in het Engels, aangesproken door een oudere man. Hij wilde weten waar we vandaan kwamen. Kende Nederland van klompen en molens. Is een gepensioneerde professor. Heeft een pensioen van 5500 yuan ( 740 euro) per maand en nog veel meer info van hem gehad. Was leuk.
Een restaurantje in de buurt van het hotel opgezocht. Op de kaart stond hier “fried dog meat”. Nog niet eerder op een menukaart gezien, waarbij opgemerkt moet worden dat we een flink aantal menukaarten hebben gezien waarop de gerechten en drankjes alleen in het Chinees stonden.

27 gr. Zon/bewolkt en benauwd.

Fffff ..
Ju was heel ondiep naast de steentjes : (; Dank A3; Ank…heb ik idd nog aan gedacht ..pfff Tsjechie;

1. Bert:
    26 april 2019
    Zo ken ik je weer Gerrit, de keiharde zakenman.
    Geen 50 betalen maar 30 en dan ook nog 1/3 terug krijgen.
    Mogelijk een nieuwe Technisch Directeur voor Feijenoord. Zo krijgen we voor niet te veel geld toch weer een prima selectie bij elkaar, waar we volgend jaar WEER kampioen kunnen worden. Geniet ze.
  2. Karin:
    26 april 2019
    Ik weet niet of je het zo erg had moeten vinden als je 'per ongeluk' in een verkeerde taxi was gestapt. Dit klinkt ook niet heel prettig.... Wij vinden wat van die Italiaanse chauffeurs hier, maar daar kunnen ze er ook wat van.
    En een plaspauze van 20 minuten? Dan moest je zeker wel heeel nodig, dat er zoveel plas uitkwam.
  3. Henk en Janke (ouders Meinou):
    29 april 2019
    Wat leuk dat jullie Meinou en Rick tegen kwamen. Ze appten al dat ze een Nederlands stel getroffen hadden. Leuk om jullie blog te lezen. Wij krijgen er ook weer de reiskriebels van.😀 Geniet van jullie bijzondere avontuurlijke reis!