Golden Circle

8 juni 2018 - Hvolsvöllur, IJsland

Regen ….daar begon de dag mee. Allebei lekker geslapen. We zijn duidelijk al over onze jetlag heen :).
De meeste gasten waren al weg. De keuken was geheel voor ons. Brood en muesli op en ook nog een lunchpakketje gemaakt. Van onze gastvrouw hadden we de tip gekregen om een kleine toeristische omweg door Grindavik te maken. Dat dus ook gedaan. Om 09.30 vertrokken.  De route ging zo’n 5 km over een onverharde maar prima te rijden weg, langs een aantal scheepswrakken. Sommige lagen er ook nog. Omdat het te nat was vanuit de auto alles geobserveerd. Er stond een gele vuurtoren. Als deze de schepen moest waarschuwen snappen we waarom de ze zijn vergaan (de laatste trouwens op 12 februari 1988). Het ding staat ver landinwaarts, een vreemde plek voor een vuurtoren. Onze weg langs de kust vervolgd en de afslag genomen naar Strandarkirkja. Hier zouden volgende de overlevering op mysterieuze wijze zeemannen zijn gered door een engel die daarvoor een standbeeld heeft gekregen dat bij het kerkje staat. Na het kerkbezoek een stop gemaakt bij een koffietent waar je ook kon douchen voor 4 euro. Daar werd gretig gebruik van gemaakt door campinggasten uit de omgeving. We hebben koffie/thee met 1 stuk cheesecake op. De uitbaatster schoof ons gelijk een gastenboek en pen onder de neus. Hierin de loftrompet afgestoken over de koffie en home made cake. Een stuk verder bij een supermarkt (o.a.) ons avondeten gekocht (pasta). In de regen onze weg vervolgd naar de Golden Circle. Het Pingvellir nationaal park werd als eerste bezocht. De auto op een P geparkeerd en in de auto geluncht en …het stopte met regenen. Hier een rondwandeling gemaakt langs de Oxara waterval (mooi), een kloof, een waterplas waarin vrouwen die onbetaamde dingen hadden gedaan of waarvan gedacht werd dat ze gewoon heks waren, werden verdronken, een kloof waarin (vermeende heksen) werden verbrand, een leuk kerkje en ……de Penningagja, een plek waar muntjes in het water mogen worden gegooid. Als je het muntje tot op de bodem kunt volgen mag je een wens doen (die ook uit schijn te komen). Gelukkig had ik de koffie afgerekend met contant geld en had dus de beschikking over wat muntgeld. Mijn muntje zag ik door helder water naar de bodem dwarrelen. Yes. Het tweede muntje werd door knuffel Frankie in het water gegooid. Ging ook naar de bodem. De knuffel heeft Ka meegekregen van Ise en Tijs. We posteren het ding op allerlei plaatsen en hij/zij maakt dus ook van alles mee en ziet ook alles door z’n glazen ogen. Van de avonturen wordt een boekje gemaakt (als die van Spuissmuiss in Australië). We zijn enthousiast over dit park. Onze volgende stop was Geysir. Hier een korte wandeling gemaakt over de spuitende en borrelende aardbodem. Een paar spuiters zijn hier actief. Geysir zelf doet het 1 of 2 keer per dag. Niet toen wij er waren. De Strokkur spuit veel en komt dan tot een hoogte van zo’n 10 tot met 20 meter. Het viel niet mee om een mooie straal op de plaat vast te leggen. Als je al meer pruttelende bodems gezien hebt ga je ze, net zoals met andere dingen, met elkaar vergelijken. De keuze is dan snel gemaakt Yellowstone en het Noordereiland van NZ waren stukken mooier. In het restaurant bij de Geysir iets gedronken en naar de laatste attractie van vandaag gereden : de Gullfoss. Een waterval en wat voor 1 : een schitterende. De auto op de P bovenaan de val geparkeerd, daar wat foto’s gemaakt en vervolgens naar beneden gelopen via een trap van 117 treden. Hier enigszins nat geworden door de wolken van nevel van de geweldenaar. Hoewel misschien niet veel gewend zonder twijfel de mooiste die ik ooit gezien heeft. Ka vindt dat ook. Om 18.00 bij de waterval vertrokken en 1 ½ uur later parkeerden we de auto bij onze overnachtingsplek in Hvoslvollur, zo’n 6 km voorbij het dorp. We hebben 1 van de 2 huisjes midden in het groen bij een hobbyboerderij. Bij het parkeren riep Gunnar vanuit zijn huis ons al toe dat we naar binnen moesten komen. Schoenen hoefden niet uit. Zo’n 20 minuten met hem over van alles en nog wat zitten praten. Ondertussen probeerde hij ook geld te innen van mijn credit card. De overnachting moest nog betaald worden. Het lukte niet. Er kwam geen verbinding tot stand. Naar het huisje gegaan, een schattige cottage, gegeten (het was inmiddels half 9) en de nacht uiteindelijk betaald. Gunnar kwam nog een keer langs met z’n pinapparaat. Het verslag gemaakt en dan is het snel 23.00. Ka heeft de route voor morgen nog eens bekeken. Omdat er veel te zien is hebben we besloten om zo rond 8 uur te vertrekken. In ieder geval ook alvast een tractortour naar puffins geboekt.

We hebben vandaag 310 km gereden. De temperatuur is niet boven de 10 gr.geweest. Een flinke terugval t.o.v.de max.12 die we gisteren nog haalden. Ondanks de mindere temperatuur was het een prachtige dag.

1. Melissa:
    9 juni 2018
    Gelukkig dat het tijdens de lunch ophield met regenen en ook dat je de koffie contant af had gerekend! Hopelijk komt je wens, en natuurlijk die van Frankie, uit!
  2. Clazien:
    9 juni 2018
    Ik ben blij dat dit je mooiste waterval ever seen is, is het niet voor niets geweest😂
  3. Judith Nederveen:
    10 juni 2018
    Ik is nog steeds jaloers.
    Wat een mooie dingen hebben jullie gezien!
    Franky is lief!
    Ik gok dat je wens is dat je de volgende keer met mij op reis gaat.
  4. Anneke:
    10 juni 2018
    Phoe! Die Franky durft wel zeg!
    Mooie dag weer zo. Overnachtingsplekjes klinken ook goed. Niet heel druk verder met toeristen of wel?