Gletsjermeer en Hengifoss (waterval)

10 juni 2018 - Egilsstaðir, IJsland

Na een uitgebreid ontbijt in het restaurant (zat bij de prijs in) even na 09.00 vertrokken naar het Jokulsarlon meer (12 km terug rijden) voor een boottochtje over het gletsjermeer met een amfibie voertuig. We hebben deze niet geboekt (ergens gelezen dat dat niet nodig was)en kwamen gisteren tot de ontdekking dat er, volgens de website, alleen nog plek was om 18.00. Oeps. Wat scenario’s bedacht om toch nog mee te kunnen met een boot. Er stond een rij voor het ticket loket. Iedereen voor ons had gereserveerd en ze gingen allemaal met de boot van 09.40 mee. Wij waren aan de beurt. Nog plaats in een boot ? Jawel om 09.50 waren er nog 2 plekjes vrij. Pfff. Fijn. Slechts 10 minuten wachten. Zwemvesten om en met een volle boot reden we het meer in. Tussen de afgebroken stukken gletsjersijs door gevaren, uitleg gekregen over de gletsjer, 2 zeehondjes gezien, een stukje ijs geproefd en Ka heeft een stuk ijs, voor de foto, vast gehouden. Na 40 minuten reden we het land weer op. We vonden het prachtig. Daarna nog even langs het strand gelopen waar ook stukken ijs lagen. Om 11.00 de 1 op gestuurd richting Egilsstadir. Na 1 uur rijden gestopt voor het vullen van de tank en het drinken van een kop koffie in het daarbij gelegen restaurant. Wat valt er verder te vertellen over onze autorit ? Het landschap en weer waren wisselend. Het heeft vandaag niet geregend maar op sommige plekken hingen wel flarden mist waardoor het zicht op de omgeving minder was. Voor een late lunch (14.00 )  : ) gestopt bij een aangegeven P met picknicktafel. Het was 9 gr. Dat lijkt koud maar dat voelde echt niet zo. De 1 niet helemaal afgereden maar ter hoogte van Breidalsvik de 95 op gegaan. (Is de oude 1) Deze weg bleek over een stuk van 37 km geen asfaltlaag te hebben. Aan de stofwolken kon je zien waar een auto reed. Dat waren er maar een paar. De steentjes klapten soms tegen de onderkant van de auto aan. Deze weg was de moeite waard. Echt een mooi stuk weg. We wilden direct doorrijden naar de volgende attractie : de Hengifoss (waterval). Plotseling hoorden we een vreemd geluidje “ergens” in/uit de auto. Waar het vandaan kwam ? Gestopt en de banden geïnspecteerd : geen steentjes. Er lekte iets. Waarschijnlijk de airco maar de combinatie van vreemd geluid en vloeistof deed ons besluiten eerst maar naar het hotel te rijden (11 km verder). Ingecheckt en weer een prachtige kamer met mooi uitzicht. Deze keer geen 2 persoons bed. Dat kon wel maar we mochten ook voor 2 1-persoonsbedden kiezen. Dat laatste gedaan. Ik vind dat dat toch rustiger slaapt. De auto, na even rust te hebben gegeven, nader bekeken. Niks meer te zien of horen dus … terug gereden naar de Hengifoss op zo’n 40 km van het hotel. Deze val is, met z’n 118 meter, de op 1 na hoogste van IJsland. Om 17.00 uur met de wandeling van 2.5 km gestart. Het was een (heel) pittige. We moesten over die afstand 300 meter klimmen waardoor het erg steil was. Onderweg een paar keer gestopt voor mooie uitzichten en de Litlanesfoss, die op de route lag. Na 1 uur bereikten we ons einddoel. Weer mooi. Even gerust en 3 kwartier later waren we beneden. Dat dalen was nog best lastig op de steile helling met losse steentjes. Om 19.15 parkeerden we de auto bij de supermarkt vlakbij het hotel. Wat boodschappen ingeslagen, getankt en in een soort cafetaria gedineerd (hamburger met frites). Daarna naar het hotel waar we om 20.30 waren. Het was weer een prachtige dag.

Vandaag 402 km gereden. Temperatuur wisselde van 6 gr (in mist) en 15 gr. We hebben van die temperatuur weinig gemerkt omdat we in de auto zaten. Tijdens de wandeling was het 10 gr en hadden we het warm.

1. Melissa:
    11 juni 2018
    Gelukkig dat er nog plek was op de boot van 09.50 uur! Wij hadden toen wij er waren ook niet gereserveerd.. Foto’s van het meer zijn prachtig!
  2. Judith Nederveen:
    11 juni 2018
    Prachtige dag weer zo te zien.
    Gaaf hoor dat meer!!!

Is off-road rijden wel de bedoeling met die auto???
  3. Anneke:
    12 juni 2018
    Leuk verhaal weer en mooie foto's!
  4. Marianne:
    15 juni 2018
    Wat een geweldige fotos!!
    Fijn dat we weer mogen (mee reizen)!