Beijing dag 2

4 april 2019 - Peking, China

Om 8 uur op pad gegaan. Ik in korte broek en polo. Een schril contrast met de Chinezen waarvan we vandaag niemand in soortgelijke kleding zijn tegen gekomen. Bijna allemaal hadden ze een (dikke) jas aan. Met de metro naar de Verboden Stad gegaan. Het is zo vroeg op de dag echt proppen in de metro. We staan stijf tegen de Chinezen aan. Het was vandaag trouwens overal superdruk. Vandaag en morgen zijn het de dagen van de graven. Het draait dan om het verzorgen en schoonmaken van graven (van overledenen). Dit zijn (feest)dagen waarop het gros vrij is, maar die ik niet in de  Chinese feestdagen kalender was tegengekomen. De Verboden Stad bleek vandaag een geweldige publiekstrekker te zijn. Velen hebben duidelijk voor aan andere activiteit gekozen dan schoonmaak/opknap werkzaamheden van de graven. 1 kop telefoonset (in het Nederlands) gehuurd. Het ding werkte niet. Bleef hangen op de beschrijving van een put die zich ergens in de Stad moest bevinden. We hebben ‘m niet gevonden en de koptelefoon uitgezet. Na ruim 2 uur door de Stad te hebben geslenterd hadden we het wel gezien. De straat over gestoken en kaartjes voor het Jingshan park gekocht. Hier een Chinese lunch op en naar een pagode, met uitzicht op de Verboden Stad, geklommen. Door de smog viel het uitzicht wat tegen maar was nog wel te zien hoe groot ie is. We hebben daarna een wandelroute door, enkele eeuwen oude, smalle en vervallen steegjes, de Hutong, gemaakt, waardoor we een aardig beeld kregen van hoe de mensen hier leven. We denken dat ze geen eigen toilet hebben omdat het er stikt van de (schone) openbare toiletten. Nog ergens een smoothie gedronken en, met een paar overstappen, met de metro ri.hotel gegaan. Eerst nog even een simkaart met data gekocht bij een China Mobile winkel. We gebruiken deze sim-data-kaart voor plekken waar we geen WIFI hebben. Deze kaarten mogen niet overal verkocht worden aan buitenlanders. China Mobile mag het wel. Een jonge gast heeft de simkaart voor ons op de I pad geïnstalleerd, iets wat ons zelf nooit gelukt was…bellen met een nummer, activeren, installeren en dat allemaal in het Chinees. De gast sprak ook geen woord Engels maar met/door de vertaal app op zijn telefoon ontstond er een levendige conversatie. Nog even een Carrefour in gegaan om wat ontbijtspullen voor morgen te kopen. Het was echt een mega-mega super. Wij dachten bananen wel bij de kassa af te kunnen rekenen. Bleek niet te kunnen. Nergens ook weegapparatuur gezien. Aangezien we geen zin in hadden zo’n 200 meter terug te moeten gaan naar de bananenafdeling, hebben we ze maar bij de kassa achtergelaten. Iets te eten aanschaffen voor morgenochtend is nodig omdat het hotel nog niets klaar heeft staan als we om 6 uur worden opgehaald voor ons muurbezoek. We gaan zo vroeg omdat dat door ons hotelmeisje geadviseerd is gelet op de extra vrije (feest)(graven opknap)dag.
Om 18.30 uur waren we weer bij ons hotel. Vandaag een flinke tippel gemaakt, ruim 17 km.
Onze hoofdmaaltijd genuttigd in een restaurant vlakbij ons hotel. We wilden kip. Dat duidelijk gemaakt door haar aan te wijzen in een geleend plaatjesboekje : ). We kregen een grote schaal met kippendelen geserveerd in een bouillon met champignons en slierten, die leken op noedels maar veel gladder waren. We trokken veel bekijks. Het naar binnen werken van de slierten lukte moeizaam. Andere stokjes en een pollepel met gaatjes (om ze in een kopje te scheppen) werden aangerukt maar hielpen ons niet echt verder. In de meeste stukjes kip zaten nog botjes die we natuurlijk, evenals de tenen van de kip, hebben laten liggen. Morgen gaan we naar het restaurant ernaast.
En verder ….
Echt balen dat we niet kunnen appen. Ook een sms versturen lukt niet en mijn mail is gehackt, heeft Ziggo gemeld. Ik heb wel geteld 1 mailtje verstuurd en de blokkade is een feit. Mails ontvangen lukt wel maar versturen gaat dus niet meer. G-mail (van Clazien) werkt ook niet. We zijn blij dat de blog het wel doet.
En …korte reactie op reactie …
Ank..alles was lekker; Bert, daarom belde je me zeker om 00.35, je wilde me bedanken ; ) ….wel fijn om in diepe slaap gewekt te worden door Hand in Hand Kameraden …overigens ….excuses aanvaard ;) Malk .. geen hond en kat op pizza, althans niet waalgenomen; Carla: qua lengte steek ik over het algemeen met kop en schouders boven de rest uit wat veel voordelen biedt met name in het terugvinden van Clazien. Ise, het is hier erg leuk en voor Tijs nemen we wel een CD met Chinese muziek mee. Vindt de juf zeker ook heel mooi en een kat die de maan pakt bestaat niet Tijs. Die komt alleen in liedjes voor.

Warm 28 gr.

1. Judith Nederveen:
    4 april 2019
    Lekker hoor die noedels, al geslurpt als Chinezen?
    Wel fijn dat de openbare toiletten zo schoon zijn, is een meevaller.
  2. Bert:
    4 april 2019
    Nogmaals Sorrie Gerrit en Clazien. Je weet wel - snel iemand terugbellen - dikke vingers - geen bril op - hier niet al te laat - in China lekker vroeg - een slaperige Gerrit aan de lijn.
    Jammer, dat niet alle verbindingen naar wens verlopen. Het verslag gelukkig wel. Een flinke tippel gemaakt haar.
    Succes morgen met de vroege reis. Ik zal jullie niet storen.
  3. Melissa:
    4 april 2019
    Echt leuk om jullie verhalen te lezen, heel herkenbaar! Fijn dat het aanwijsboekje ook al goed van pas is gekomen! Jammer dat jullie de kippentenen hebben laten liggen, lokale lekkernij daar.. Veel plezier morgen bij de muur!! Hopelijk valt het mee met de klim..
  4. Saskia:
    4 april 2019
    Klinkt als een mooie dag! De tempels zien er prachtig uit. Hebben ze geen nasi met saté? Dat is toch Chinees eten...?
  5. Anneke:
    4 april 2019
    Flinke afstand gelopen! De slurpkippensoep klinkt niet echt als een aanrader. Benieuwd hoe de ervaringen bij de muur gaan zijn. Xx
  6. Evelien:
    4 april 2019
    Ja klopt! De hutongs hebben inderdaad geen eigen toiletten, waardoor ze gemeenschappelijke "openbare" toiletten hebben.
    Super leuk en herkenbaar om te lezen en jullie te volgen! Een bijzondere ervaring!