Beijing dag 1.

3 april 2019 - Peking, China

Judith zette ons gisteren op Schiphol af. Zelf de koffers gelabeld en een kwartier later waren we poortjes en checks al voorbij. Het was super rustig. De avond voor vertrek hadden we er nog wat extra beenruimte bij gekocht. Was wel 70 euro p.p.maar we vonden het dubbel en dwars waard. Ook fijn voor de knieën en benen want die hadden nu alle ruimte in de Dreamliner, waar we dus mee vlogen. Clazien heeft even haar ogen dicht gehad, waardoor ze een ijsje misliep, maar dat was het dan ook. Om 01.00 uur Nederlandse tijd (07.00 in China) kregen we ons ontbijt. Na een vlucht van 8.30 uur (we hadden wind mee) landden we in Beijing. Via zelfscans moet je je aanmelden. Dat gaat soepel. Nadat het paspoort door de automaat was herkend, volgden instructies in het Nederlands. Clazien had wat moeite haar vingers strak tegen elkaar te houden waardoor de scan tig keer over moest. Het oponthoud zorgde weliswaar voor een vertraging maar dat maakte niets uit want de bagage was er toch nog niet. Toen we die hadden naar de aankomsthal waar onze bestelde chauffeur met een bord: “mr. Gerrit Hol” stond. Ruim 3 kwartier later werden we bij ons hotel afgezet. De chauffeur sprak geen woord Engels, maar met de vertaal app op zijn gsm, ging het prima. Hij vroeg zich af waarom IK het Hill Lily hotel had uitgezocht…het ligt immers overal ver vandaan….Tsja, hij heeft helemaal gelijk. Ergens een kortsluiting in de bovenkamer denk ik. Of ik moet in de war zijn geweest, blind door de naam Lily, de legendarische Russische buikdanseres die faam maakte tijdens de 2e Kaukasische oorlog. Feit is dat ons hotel werkelijk overal ver vandaan ligt en op 1200 meter van het einde van een metrolijn. We werden vrolijk ontvangen door een Chinees meisje die geen woord Engels sprak. Een hulptroep werd ingeschakeld. Voor vrijdag een taxi besteld voor een bezoek aan de muur. De rest doen we zelf wel. Aangezien een taxi er bijna net zo lang over doet om bij “onze” attracties te komen besloten we de metro in te gaan. Een openbaring. Geweldig. Bij het kopen van een kaartje uit de automaat hadden we amper de tijd om te kijken hoe het werkte of er schoten al een paar hulpdames op ons af om ons te helpen. De automaat kon ook Engels en dat scheelde een stuk. In de metro stonden de stations ook in het Engels aangegeven en werd “de volgende stop” zelfs in het Engels aangekondigd. Kortom de metro is een aanrader en kost bijna niets. Een klein uurtje metro-en kost 78 cent. We zijn naar het Tian’anmen plein (plein Hemelse Vrede) gegaan. Clazien heeft hier gebruik gemaakt van een openbare toilet. Het waren hurktoiletten. De reden is niet helemaal duidelijk…maar Clazien mocht gebruik maken van de invalide toilet die de hulpvrouw eerst even van slot moest halen. Toiletten waren daar overigens super schoon. We wilden daarna nog naar de Verboden Stad. Het was bijna 4 uur en te laat om naar binnen te gaan. Om 4 uur sluiten de poorten. Degene die dan binnen zijn mogen nog 1 uur rondlopen.Doen we morgen dan maar. Nog even rond gelopen, een worst en noedels met vlees op en weer terug naar het hotel, na een tussenstop bij de Pizza hut, waar we om 19.30 waren. Om de overgang van “ons” eten naar het Chinese voedsel rustig te overbruggen hebben we voor onze 1e dag daarom voor iets “buitenlands” gekozen. Terwijl ik dit verslag zit te maken zoeken onze apparaten naar een VPN server. Dat lukt niet. Dus geen app contact. Hadden we vanmiddag heel even via VPN maar daarna helemaal niets meer. De WIFI verbinding in dit hotel is trouwens ook niet optimaal. Foto’s zullen misschien niet lukken.

Zonnig. 22 gr.

1. Jolanda Zegers:
    3 april 2019
    Alweer heel wat gedaannin een korte tijd, geniet ervan
  2. Anneke:
    3 april 2019
    Klinkt als een prima eerste dag :) Soepeltjes. Ik vroeg mij al of waarom voor de Pizza hut is gekozen. Duidelijk nu. Waren de worst en noedels met vlees wel lekker?
  3. Bert:
    3 april 2019
    Fijn dat jullie goed zijn aangekomen en goed aan de slag zijn gegaan om de lange lijst van to do’s tijdig af te werken. Tempo erin houden. Jammer dat mijn iPhone niet lang genoeg is voor de Chinese vlag. Bedankt voor de prijs die ik zojuist kreeg als de 1 miljoenste gebruiker van de site, een kadobon van €500 bij de Mediamarkt. Ik heb nog niet op de knop durven drukken, want ik vind het zo hebberig.
    Blijf genieten.
  4. A3:
    3 april 2019
    Fijn dat jullie goed zijn aan gekomen en al een welbestede eerste dag hebben gehad Lekker temperatuurtje en mooie foto's.Verboden stad echt de moeite waard
  5. Malk:
    3 april 2019
    Een vliegende stalt van jullie vakantie. Molgen dus opnieuw naal de velboden stad. Lijkt mij elg mooi.
    Welke smaken pizza hebben ze daal allemaal? Ook hond en kat?

Veel pleziel en gloeten uit Nedelland!
  6. Judith Nederveen:
    3 april 2019
    Klinkt allemaal al prima.
    Gelukkig maar. Ik zat wel een beetje in over de metro.

JOUW keuze voor Hil Lily????
    Geen idee!
  7. Carla:
    3 april 2019
    Geen steek veranderd jullie. Je mag het jaartal er wel bij vermelden. Wat het zelfde is als in Japan...Gert steekt overal boven uit..of niet?
  8. Co en Dineke:
    3 april 2019
    Zo dat klinkt weer super allemaal . Wij wensen jullie een hele mooie voorspoedige reis en erg fijn om jullie vakantie weer mee te kunnen beleven dmv deze blog.
  9. Marianne:
    4 april 2019
    Fijn dat reis goed gegaan is.
    Goede eerste dag gehad met mooi weer!
    Zeker nog ff teruggaan naar de verboden stad. Tourtje met riksja door Hutongs ook leuk.
  10. Ise:
    Is het leuk daar? Kus ise 💕🦄😂😀
  11. Tijs:
    4 april 2019
    Lieve opa en oma. Wij waren vandaag ook in China op school. We hadden muziek gemaakt uit alle landen. Ik was van China. We hebben een liedje gezongen over een katje die met zijn pootje steeds de maan pakte. Hebben jullie die katjes al gezien in China? Ik heb tegen de juf gezegd dat mijn opa en oma in China zijn. Ze zei dat ik dan misschien wel een China cadeautje krijg. ☺️🙈😉😘🐈🌍
  12. Ise:
    4 april 2019
    Het was een feest op school en het was heel leuk 💩🤪😍👍🏻💕😻🧠🎅🏼👨‍👩‍👧‍👦🐽🐷