Wandeling door Hanoi

20 maart 2018 - Hanoi, Vietnam

Vandaag precies 10 km door Hanoi gestruind. Het allemaal in een zeer relaxt tempo gedaan mede gelet op de temperatuur (25 gr). We zijn begonnen met een wandeling door de Oude Stad. De route staat mooi beschreven in de wereld reisgids Vietnam van de ANWB. Een paar tempels aan de binnenkant bekeken en heel even een bezoek gebracht aan de Dong Xuan markt, ondergebracht in een hal van 3 verdiepingen waarvan gezegd wordt dat je er van alles kan kopen. Of dat waar is, niet gecheckt. Ons bezoek beperkt door het doorlopen van 2 smalle paadjes met links en rechts van alles en nog wat. Wat foto’s gemaakt van het straatleven, broodje gegeten bij een broodjeszaak en een kop koffie bij een andere tent, waar de Merry Christmas wens nog hing. Tijdens de wandeling, Clazien liep 5 meter voor me, stopte er een scooter naast me met, verassend, een jonge vrouw. Het was de eerste vrouwelijke scootergids die we gezien hebben. Ze zei dat ze hier op vakantie aan het gidsen was en ze wilde me meenemen op haar scooter naar de Franse wijk. Ik zei dat ik met mijn vrouw was. Voldoende reden voor haar om gas te geven. Het gidsen gaat Clazien uitstekend af. Waar in de auto de aanwijzingen links en rechts meestal verkeerd worden gezegd, gaat het door straten loodsen aan de hand van kaart en herkenningspunten top.
Verder nog even gekeken hoe een paar agenten zich druk maakten over de plaats van 4 scooters die zo’n 30 cm op de rijbaan stonden. Ze moesten per direct het trottoir op. Dat er daardoor voor voetgangers geen doorkomen aan is, maakt hen waarschijnlijk niet uit. Zal de regel wel zijn. Onderweg een broekriem gekocht en daarbij vergeten af te dingen waardoor ik er natuurlijk veel te veel voor betaald heb aan dat oude mannetje. Het is wel echt leder. Clazien heeft een aanwinst voor op ons plankie. Die heeft ook het afdingen in het bloed. Hij vroeg 80.000 Dong, ze bood 40.000, waar hij niet mee akkoord ging en we dus 80.000 (€ 2,85) betaald hebben. Is overigens echt geen geld voor de van houten tandenstokers e.d.gemaakte drager met 2 manden. Echt leuk. Hij heeft het broze kunstwerkje keurig in plastic en een hard kartonnen doosje aan ons meegegeven. De Franse wijk met een kort bezoek vereerd. Hier staan een paar statige gebouwen. De luxe winkelstraat niet bezocht.
Aan het eind van de middag via de rode brug naar het Jadebergeilandje gelopen. Hierop staat een tempeltje. De entrée voor het eiland bedroeg 30.000 Dong. Was niet bijzonder.
Omdat we geen bevestiging hadden gekregen van het morgen ophalen bij ons hotel door de organisator van onze Halong Bay 2 daagse cruise trip,  heeft de receptionist dit even gecheckt. Na 10 minuten bellen was hij er uit : we worden om 07.30 opgepikt.
In de Capitool gids hadden we gelezen dat het restaurant: New Day, 72 Ma May, hun keuze was, mede gelet op de “fantastische loempia’s”. Het was berendruk en een komen en gaan. In een rap tempo wordt het eten en drinken geserveerd. Binnen het uur stonden we weer buiten met volle magen en ….ze waren inderdaad top. De serveerster vroeg of we iets op tripadvisor willen zetten over de zaak. Doen we.

Vietcong nog niet tegengekomen Mark. Gaan we nog wel naar op zoek over een paar dagen.
Goed te horen Sandra. Fijn dat het goed bevallen is. Ik zou zeggen boeken maar : Vietnam.
Klopt Gerrit. We kijken hier niet op een dong. Krenterigheid staat nooit op ons lijstje, dat weet jij toch als de beste ?
Ik zou zeggen Bert (en Jose) ….2019 : Vietnam …..maar goed we zijn natuurlijk nog maar 1 week onderweg.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Anneke:
    20 maart 2018
    Leuke ervaringen weer pama!
  2. Judith Nederveen:
    20 maart 2018
    Kon je geen advies geven mbt de 4 scooters?
    Jij als expert had vast een oplossing.

Goed afgedongen mam........
  3. Melissa:
    20 maart 2018
    Handig hoor, dat jullie 2 reisgidsen mee hebben genomen ;) zo lopen jullie de mooiste wandelroutes en fantastische loempia’s in ieder geval niet mis!
    Het afdingen hebben jullie zo te lezen al aardig in de vingers..
    Veel plezier op de cruise-trip!
  4. Karin:
    21 maart 2018
    Was mam maar hier geweest om voor ons het afdingen te doen in de huis-onderhandelingen....
  5. Geesje:
    21 maart 2018
    Klinkt goed Gerrit!! Plezier in Halong Bay, super mooi daar. Hoop dat de eggkoffie lekker was;-)!