Van Sapa terug in Hanoi

19 maart 2018 - Hanoi, Vietnam

Verslag van gisteren voor jullie vandaag als ontbijtnieuws :)

Vanmorgen om half 7 uit bed, ontbeten en kamer 1033 uitgecheckt. Kamer, hotel en locatie waren echt top. Een aanrader. De bestelde taxi stond stipt 07.15 voor de deur. 10 minuten later stapten we uit bij het Apollo hotel waar we om 08.00 opgepikt zouden worden door een taxi-van. Het werd een half uurtje later. Met 2 andere stellen gingen we op weg naar Hanoi. We zaten prima in de leren stoelen. De chauffeur stopte nog even bij een supermarkt om voor ons allemaal een flesje water te kopen. Hij maakte er een waar rijspektakel van. Bleek ook erg populair te zijn want zijn telefoon ging om de klip klap. Natuurlijk dan gewoon met 1 hand verder sturen, inhalen, toeteren en bij het inhalen afremmen voor tegenliggers. De dubbele doorgetrokken strepen zijn volgens mij hier alleen maar aangebracht omdat ze wat verf over hadden. Geen hond die zich er iets van aantrekt. Het eerste stuk ging nog binnendoor maar de autoweg volgde snel. Na ruim 2 uur gestopt bij een pleisterplaats. Koffie gedronken, vers gesneden ananas gegeten en weer verder. Vijf uur na vertrek waren we in Hanoi waar we afgezet werden in de Oude Wijk, op 8 minuten lopen van ons hotel. We konden gelijk op onze kamer. Een kleinere, maar van alle gemakken voorzien.  Al met al is deze manier van transport ons prima bevallen. Je mist een ochtend maar die waren we na de treinrit naar Sapa ook min of meer kwijt door de dufheid na het slechte slapen. Daar komt bij dat het ook veel goedkoper is. Vanmiddag in de stad wat gedronken en gegeten. Ook de treinreis van vrijdag naar Ninh Binh geboekt. We dachten dat even, met creditcard, op een bankje aan het meer te kunnen doen. Onze banken vroegen echter om een extra verificatie en daarvoor moesten we op onze hotelkamer zijn. Een reisbureau binnengestapt en de kaartjes hadden we snel op zak. Boeken via de site van Vietnam Railway bleek nog ruim 11 $ duurder te zijn ook. Overigens bleken de (drie)treinen tot en met donderdag al vol te zitten. Nog even met de reisadviseuse gesproken over ditjes en datjes. Ze werkt elke dag van 9 tot 22 en dat 7 dagen per week. Nooit vrij ? Ja 2 dagen in de maand !!!!
De meelballen werden weer veelvuldig aangeboden, zelfs als we ergens zaten te eten.
In het voorbij lopen probeerde een vrouw mij een stok met korven ananas op de schouder te duwen. Dus i.p.v. een kaasdrager op de markt in Alkmaar even een ananasdrager in Hanoi. Voor een foto, zei ze. Niet gedaan. Wel m’n schoenen laten poetsen voor een dollar. Op straat bij een restaurant gegeten en daarna nog een paar foto’s gemaakt van de The Thuc oftewel de Zonnestraalbrug bij het Hoan Kiemmeer. Om 21.30 weer op de kamer. Het was woensdag druk in de straten maar het leek wel of het nu veel drukker was. Wat een gekrioel. Maar wel leuk.

En …
Honden eten is verklaring Mark maar gebeurd (gelukkig maar) hondjesmaat;
Waren hanen Saskia. Zit meer vlees aan.
Snap Ju dat je tijdens (je zelf betaalde reis Jose !!!) ook vaak op foto moest.
Georgietta : ongedierte kennen ze hier amper joh. Zal eerder een bovenhetledikanthangertje zijn.

1. Malk:
    20 maart 2018
    Leuke busrit. En een chauffeur die handsfree belt. Handjes vrij van het stuur welteverstaan. Erg fijn.

Wat ik me al dagen afvraag: zijn jullie al Vietcong tegengekomen?
  2. Sandra:
    20 maart 2018
    Hoihoi wat een mooie reis is het bij jullie, ik geniet van het lezen van de verslagen al weer veel beleefd. Hier in Thailand heb ik al geweldige dagen beleefd, het is een hele gezellige groep, ik zeg dit smaakt naar meer. Geniet van jullie vakantie, helaas ben ik nu bezig aan de laatste dagen, maar ik geniet met volle teugen!!! Groetjes Sandra
  3. Bert:
    20 maart 2018
    Prachtig, daar jullie voorbereidingen, zoals de reis met het busje, zo goed uitpakken.
    En nog goedkoop ook. Welke chauffeur stopt er n u onderweg om flesjes water voor zijn passagiers te halen. De foto's zijn erg mooi en geven een heel leuke kijk op de reis.
    Volgens mij gaat het, gezien jullie kleding op de foto's, prima met het weer.
    Blijf genieten.