Sapa dag 3

18 maart 2018 - Sapa, Vietnam

Vandaag een dagje Sapa gedaan. Eigenlijk hadden we gepland om vandaag naar de top van de hoogste berg van Vietnam, de Fansipan (3140 m) die een paar km buiten Sapa ligt, te gaan. Niet te voet maar met een kabelbaan. Het uitzicht moet prachtig zijn. Vandaag echter weer mist. Aangezien we door de mist, vanaf onze kamer op de 10e verdieping van het Diamond hotel, de weg beneden ons al niet zagen, de kabelbaan maar niet ingestapt. Een tweede bezienswaardigheid in de omgeving is de Thac Bac of Zilveren Waterval, die op zo’n 15 km van Sapa ligt. Het boekingskantoor adviseerde ons daar niet naar toe te gaan. Normaal klettert het water zo’n 100 meter naar beneden maar nu (nog) niet. Verkeerde tijd van het jaar. De Thac Bac zou nu niet meer dan een prut straal produceren. Wat hebben we vandaag dan wel gedaan ? Nou lekker gerelaxt. Ook fijn voor onze beenspieren want die hebben het gisteren, zo voelden wij, flink te verduren gehad. Eerst de markt bezocht waar we door nagenoeg iedere verkoopster werden aangeroepen om wat te kopen. Daarna op een bankje plaatsgenomen in het centrum van Sapa om het straat leven te bekijken. Daarbij drie keer verrast door vrouwen die plotseling achter ons stonden (fotograaf tegenover ons) om met ons op de foto te gaan. Vietnamees, op lage plastic krukjes, geluncht bij een kraampje langs de weg, koffie gedronken op het terras van een restaurant en bij een ander restaurant een broodje weggespoeld met bier. Wat heel irritant is dat je continu en overal, of je nu op straat loopt of ergens (in een restaurant) zit,  aangesproken/aangeroepen wordt om iets te kopen. Aan de andere kant snappen we het ook wel want, aangezien het loon hier laag ligt, is iets verkocht toch iets verdiend en daar wil je westerlingen wel een partijtje mee lastig vallen. Hoewel er ook Aziatisch ogende toeristen zijn worden die gek genoeg niet aangesproken. Wat ons in het straatbeeld van Sapa is opgevallen dat je nergens hondenpoep ziet liggen. Je ziet trouwens ook nagenoeg geen honden en katten. Bij een supermarkt een fles wijn gekocht omdat wijn niet in het assortiment van onze kamerkoelkast zit.
Nog een tijdje op het balkon gezeten en zowaar de bergen enigszins kunnen zien. Nog lichtelijk verbrandt ook. Dom dat we de petten niet meegnomen hadden want de zon scheen de hele dag.

En voor de volgers …
Bedankt voor de reacties, erg leuk.
Onze reacties op een aantal van die van jullie :
Richard : Dich moi thu sang Tieng Viet  (streepjes e.d.ontbreken op de letters);
Bert: goeie tip om het voor de terugvlucht nog een keer te proberen. Popel na een krappe week al om weer aan de slag te gaan. De reis was in deze periode niet goedkoper !!!
Malk : het is niet afdongen maar tra gia, wel scherp overigens. Die selfies heeft niets met lengte te maken maar met ..tsja. Ik weet niet wat jij zoal in je rugzak stopt ?
Eric : mijn beeltenis is voor jou. Anderen : te laat.
Karin : IJsland dan nog wel leuk ?
Gerrit en Wilma : Volgens mij heb jij in Indonesië weleens 5 cent afgedongen. Transportbegeleiding: niet aanwezig en wat te doen bij tegenliggers ? Geen idee. Water leek warm maar was ijskoud.
A3: idd zwaarste wandeling dus de andere stok zal wel heel blijven .
Melissa : we weten het zeker want ze noemen het hier eggroll en dat klinkt toch echt wel als loempia. Soms heet zo’n ding overigens ook anders.

1. Karin:
    18 maart 2018
    Tuurlijk IJsland wel leuk. Ik ben niet zo'n watje hoor...
    Enne, goed om alvast te wennen dat iedereen met je op de foto wilt. Dat zal ook in IJsland niet anders zijn, met zo'n kapper verschijning naast je.
  2. Malk:
    18 maart 2018
    Jammer die mist. Hopelijk trekt die snel weg maar je 'mist' zo veel moois. Hondenpoep komt van honden en honden eten ze....is dat een verklaring? Goede oplossing voor in Nederland!
  3. Saskia:
    18 maart 2018
    Heerlijk zo'n relaxt dagje. Kunnen jullie er weer helemaal tegenaan na die flinke inspanning van gisteren. De markt ziet er fleurig uit! De kippen (of wat dan ook, iets met poten) spreken me minder aan...
  4. Judith Nederveen:
    18 maart 2018
    Jammer van het weer in saai. Wel goed dat jullie er wat van weten te maken.
    Natuurlijk wil iedereen met jullie op de foto. Heb ik hier in Tenerife ook last van. Van wie zou ik het toch hebben.......
    Ik vind het overigens wel opmerkelijk dat jullie op hondenpoep letten.
  5. José:
    19 maart 2018
    Dat was ondanks de mist een mooi Sapa dagje met al die kleurtjes en mooie kinderen. Vandaag weer terug in jullie hotel in Hanoi .... hoop niet dat jullie koffers door een ander zijn mee genomen.
    Fijn dat Judith van jullie een weekje naar Tenerife mocht..... of mochten de andere twee dat niet weten!
  6. Marianne:
    19 maart 2018
    Leuk dat wij jullie weer mogen volgen! We genieten ervan, vooral ook van de mooie plaatjes.
  7. George:
    19 maart 2018
    Sapa dag 2 was qua weersomstandigheden en af te leggen afstand wel een echte uitdaging!! Dat jullie benen enigszins vermoeid zijn geraakt is niet zo'n wonder. jeetje wat een afstand en wat een fijn terrein om doorheen te zwoegen. Jullie zullen 's avonds wel blij zijn geweest toen jullie weer in je bedje lagen.....Sapa dag 3 begrijp ik wel. Jammer dat het zicht zo slecht was, maar het alternatief (een beetje relaxen) zal toch wel goed bevallen zijn. Dat ze met Clazien op de foto willen snap ik, maar wat zien ze toch in jou Gerda? Nou ja misschien wilden ze nog wat ongedierte verdrijven uit hun woning... Ben benieuwd hoe de reis verder verloopt. Hopelijk wel beter weer.....