Siem Reap en circus

15 april 2018 - Siem Reap, Cambodja

Vandaag was de 2e dag van Happy Khmer New Year en een, wederom, zeer warme dag. We hebben dan ook de helft daarvan doorgebracht in ons hotel. De 1.6 km van het hotel naar de Old Market hebben we met tussen stops gelopen. De eerste, de Brown coffee and bakery, al na 300 meter. Mocht je in Siem Reap komen en koffie willen drinken…..hier hebben ze top koffie (Americano) en ook een ruime keuze (voor het eerst gezien) aan “iets erbij”. De toch grote zaak zat tsjokvol. Twee plekjes kunnen vinden en de banken gedeeld met een Cambodjaans gezin. Bleek een makelaarsechtpaar uit Phnom Penh te zijn. Waren voor de Nieuwjaarsviering, met vrienden, naar Siem Reap gekomen. De economie zit in de lift en zij zijn zeer welvarend. De grond in Phnom Penh is schaars. Voor een flat moet een half miljoen aan dollars betaald worden. Buiten de stad heb je een schitterend huis van 100.000 dollar. Er bestaat veel, buitenlandse, belangstelling om daar iets te kopen. Nog even met hen over Angkor Wat gesproken. Ook deze mensen maakten ons duidelijk : tijdens de nieuwjaarsviering deze tempels niet bezoeken. Het hele complex loopt vol met Cambodjanen …duizenden …die het Nieuwjaar daar speciaal willen gaan vieren. Vanmorgen ook nog even met onze Tuk Tuk man van a.s. dinsdag gesproken. Een maat van hem had er met zijn Tuk Tuk 2 uur over gedaan om de 6 km af te leggen. Dus…voor de toekomstige Angkor Wat bezoekers …hier niet naar toe tijdens de Khmer Nieuwjaarsviering. Het natspuitfestijn duurt overigens ook 3 dagen en ik zei dat ik meel over me heen had gehad …klopt niet ….het was babypoeder.
De volgende stop, café in de Pub street, benut voor het drinken van een vruchtendrankje. Het zweet droop intussen van onze hoofden. In deze gezellige straat zitten veel drank-en eetgelegenheden. Daarna naar de Old Market gelopen. Hier weer zo’n beetje hetzelfde als eerdere markten die we bezochten : van alles te koop. Allebei weer een shirtje gekocht en daarna met de Tuk Tuk terug naar het hotel waar we rond 13.30 aan kwamen.
Vanavond met de Tuk Tuk naar een show van the Cambodian Circus gegaan. Collega Paulien had die tip gegeven. De show begon om 8 uur voor een uitverkocht huis en duurde ruim een uur. Bij dit circus komt er geen dier aan te pas maar geven een achttal acrobaten, onder begeleiding van een live-band, een top act weg. De show verveelde geen moment en was hartstikke goed. Zowel op de heenweg als op de terugweg hebben we het nodige water over ons heen gehad, gespoten met slangen of soakers of gewoon vanuit een pan of emmer naar ons toegegooid. Op de heenweg viel het nog mee, wel witte plekken van de babypoeder, maar op de weg terug : alles nat. In de bar van het hotel nog iets gedronken en daarna onze kamer opgezocht.

Gisteren vergeten te vermelden, maar wel gezien, hoe men in Phnom Penh je probeert te beroven als je in een Tuk Tuk zit. Een paar gasten staan op een plek waar de Tuk Tuk wat vaart moet minderen (in dit geval bij een rotonde). Ze rennen dan met de Tuk Tuk mee en proberen te graaien. Zorg dus dat je de spullen die je bij je hebt niet in het zicht of voor de grijp liggen.

Reacties op wat reacties….
Anneke : check …dat was ‘m.
Bert en Jose : goed genomen dus : ) en Bert ..in Vietnam hadden ze geen Tuk Tuk …wel fietstaxi’s waar we geen gebruik van hebben gemaakt….en Khmer nieuwjaar….nooit aan gedacht.
Gerrit … die ringmussen ..dacht ik op afstand al gezien te hebben maar toen ik dichterbij kwam zag ik dat ze geen ring om hadden dusssss…geen ringmussen.
Marianne …Bayon staat op ons lijstje.

1. Gerrit:
    15 april 2018
    Geen wonder dat in het circus geen dieren zijn, die zijn allang opgegeten.
  2. José:
    15 april 2018
    Wat vliegen de weken om zeg voor dat je het weet zit je weer in Sprang Capelle. Jullie verhalen zijn steeds heerlijk om te lezen
    Lekker nat gespoten worden met die hitte lijkt me niet vervelend. En wel lachen dat je daarna gedroogd wordt met babypoeder. Ze denken daar in Cambodja goed na!!
  3. Bert:
    16 april 2018
    Gelukkig viel het circus niet tegen. Volgens jullie schema moest het Circus Toni Boltini zijn.
    Wel heel bijzonder om zo het nieuwjaar te hebben meegemaakt, hoewel het wel zijn/haar beperkingen gaf om de tempels te bezoeken.
    Alle ruime verhalen bij elkaar vormen wel weer een dik en prachtig boekwerk.
    Geniet van deze laatste dagen in Cambodja.