Angkor Wat en andere tempe ruines

17 april 2018 - Angkor Wat, Cambodja

Onze Tuk Tuk chauffeur, Prahon, was er even voor 06.00. Gelijk ingestapt en op weg gegaan. We hadden flesjes water bij ons maar dat bleek niet nodig. Prahon had een koelbox vol met ijsblokjes en flesjes water bij zich die we allemaal mochten hebben. Eerst naar het ticket center gereden. Hier een dagpas gekocht voor 37 dollar. Je kunt ook passen voor 3 of 7 dagen kopen. Op de pas komt een pasfoto. Er zelf 1 meebrengen heeft geen zin. De foto wordt gelijk bij het loket gemaakt en op de pas uitgeprint. De zon liet zich nog niet zien. De eerste tempel die we bezochten was Angkor Wat. Prahon zette ons af en ging de Tuk Tuk parkeren op een Tuk Tuk parkeerterrein. De drukte viel, toen we aan kwamen, mee. Na zo’n 1 ½ uur, het werd toen echt druk, op zoek gegaan naar onze chauffeur. Niet kunnen vinden. We hadden natuurlijk ook even moeten opletten hoe onze taxi er precies uitzag. Na 10 minuten zoeken, zwaaide Prahon naar ons. Hij had liggen slapen in een hangmat bij zijn Tuk Tuk. Zijn laatste ritje was vanmorgen om 02.00. Bij de andere stops stond hij zelf op te letten en te zwaaien zodra wij de tempels verlaten hadden. Hierna een bezoek gebracht aan Bayon welke in het centrum van Angkor Thom ligt. Deze ruïnes hebben meer dan 200 van steen gemaakte gezichten. Een mooie tempel althans wat er van over is. Langs the Terrace of the Elephants gelopen en Angkor Thom verlaten. Daarna naar Preah Khan, waar grote bomen met hun wortels de stenen overwoekeren. Neak Pean was ons volgende doel. Via een lange houten vlonder kom je bij deze kleine tempel in het water. Neak Pean vonden we niet zo bijzonder. Op de terugweg een vers gesneden ananas gekocht bij 1 van de verkoop “standjes” die langs de vlonder een plek hadden gevonden. Daarna naar Ta Som en vervolgens East Mebon, met op elke hoek een olifant, en Pre Rup bezocht. Deze laatste heeft een steile stenen trap van 34 treden aan de voorzijde. De treden liggen best een stukje van elkaar dus minder geschikt voor mensen met korte beentjes. Iets wat ook in andere tempels nogal eens het geval is. Je snapt het eigenlijk niet want in die tijd, tussen 800 en 1200, waren de mensen toch ook bepaald niet lang. Aan de zijkant bevindt zich overigens een houten trap die gemakkelijker te nemen is. Bij Pre Rup vielen een paar kleine druppels net op het moment dat we even wat dronken. Eerder hadden we ook al, ver weg, onweer gehoord. Na de korte break de laatste tempel, Ta Prohm, bezocht. Ze zijn hier bezig met restauratie. Er staan flink wat steigers en een kraan. Het was een beetje een rommeltje. Daar komt bij dat het hier behoorlijk druk was. Deze plek is vooral bekend omdat Tomb Raider hier gedeeltelijk is opgenomen. Angelina Jolie is hier in actie geweest. Die film hebben we niet gezien maar gaan we nu zeker eens kijken. Gidsen geven uitleg waar ze precies wat gedaan heeft. En toen was het 14.00. Ons programma was afgewerkt en dat vonden we prima. We hebben bijna de hele dag in tempels, nou ja de overblijfselen daarvan, doorgebracht en ruim 10 km daarvan lopend. Vooraf was het de bedoeling om 2 dagen te gaan tempelen maar in 1 dag is datgene wat wij gedaan hebben heel goed te doen, althans vandaag. Zoals gezegd, het was bewolkt en slechts af en toe scheen de zon en daar hadden we mazzel mee. Daarnaast hadden we best nog een uur eerder op pad willen gaan, 05.00 dus. Dat kan goed want de ticketverkoop start op dat tijdstip. Ook het vervoer met de Tuk Tuk liep op wieltjes.
Om 14.30 weer terug in Siem Reap waar we, voor een lunch, afgezet werden bij Brown Coffee. Lunchen hadden we ook onderweg kunnen doen want een eetplek vinden is niet moeilijk.
Vanavond gegeten in het uitgaansgebied en koffie en…het regent, nou ja miezert. De eerste regen na de hoosbui, bijna 5 weken geleden, in Sapa.

Morgen zit het er weer op. We vliegen om 16.30 (plaatselijke tijd) naar Singapore. We hopen donderdag om 07.15 te landen op Schiphol. Thuis zal een laatste reisverslag gemaakt worden.

1. Saskia:
    17 april 2018
    Wat een fijne dag! Foto's zien er heel mooi uit. Geniet nog van jullie laatste dag morgen en alvast een goede terugvlucht! Het was ook dit jaar weer heel erg leuk om jullie te volgen :-)
  2. Gerrit:
    17 april 2018
    Het onderhoud is er toch wat bij in geschoten, is nu wel een renovatie projectje. Jammer dat je maar 1 dag had voor al dit moois.

Goede reis naar huis, zijn benieuwd naar de overige ruïne foto's.
  3. Gerrit:
    17 april 2018
    Wat heb ik weer genoten van jullie verhalen.
    Morgen nog een laatste dag en dan weer een lange vlucht naar huis. Hele goede reis en hopelijk zien we elkaar snel.
  4. Malk:
    17 april 2018
    Wat een prachtige foto's. Dit zijn de plaatjes die je kent van dit complex maar juist de details en minder bekende plekke zijn minstens zo mooi.

Alvast een hele goede leis op de telugvlucht en veel pleziel de laatste dag. Ik heb genoten van jullie velhalen. Een plachtige leis zo te zien.
  5. A3:
    17 april 2018
    Mooie foto's.Ik zal jullie verhalen missen Heel goede rei terug en tot snel
  6. Melissa:
    17 april 2018
    Klinkt als een geslaagde dag, de foto’s zien er ook erg mooi uit! Geniet van jullie laatste ochtend morgen en alvast een hele goede reis naar huis!!
  7. Marianne:
    17 april 2018
    Was weer een genot om jullie te volgen! Morgen een goede reis en ...
    We gaan volgende keer weer graag mee!
  8. Evelien:
    17 april 2018
    Super leuk om jullie avonturen te volgen. En erg fijn dat jullie nog wat aan mijn tips hebben gehad :-) goede reis terug. Jullie komen in warm weer terug het is deze week volop zomer in Nederland.
  9. Bert:
    17 april 2018
    Nog een fijne laatste dag van gemaakt.
    Het was geweldig om jullie vijf weken te kunnen volgen. Bedankt daarvoor.
    Op jullie portretfoto’s zien jullie er pok blij en voldaan uit.
    Wij wensen jullie een goede terugreis toe.
    José en Bert