Amsterdam — Hanoi.

14 maart 2018 - Hanoi, Vietnam

Vanmorgen om 07.00 uur ging de wekker in Citizen M en 3 kwartier later stonden we bij de incheckbalie op Schiphol. Niet on-line ingecheckt maar bij de balie van Singapore Airlines….want we gingen voor een upgrade naar Business Class, althans naar de mogelijkheid daarvan informeren. Onze reisadviseuse had die tip gegeven. Soms lukt dat met een bijbetaling van rond de 200 euro. Daar zouden we het voor doen. Upgrade kon maar dan wel voor 541 euro p.p. Niet gedaan dus. Voor het upgrade bedrag hebben we al onze hotels geboekt, en dan houden we ook nog iets over. De reis verliep gladjes. Eerst 12 ½ uur naar Singapore (ruime beenruimte en top verzorging). Daar zo’n 3 uur gewacht op de aansluiting naar Hanoi. Die vlucht duurde 3 ½ uur. We moesten ons visum voor Vietnam nog ophalen op het vliegveld. Ging ook snel. Eerst in de rechterrij om het in Nederland geregelde en ingevulde aanvraagformulier met 1 pasfoto (1 over dus maar daar zal wel een liefhebber voor zijn) af te geven. Daarna aansluiten in de linkerrij waar als je pasfoto op een beeldscherm verschijnt je aan de beurt bent om het visum (blad vullende stempel in het paspoort) tegen betaling van $25,— p.p., in ontvangst te nemen. Een aanrader. Het duurder bij elkaar 25 minuten.
Daarna nog wel in de rij voor de paspoortcontrole. Even later hadden we de koffers. Onze taxichauffeur, geregeld via het hotel, stond in de hal op ons te wachten. 24 uur na ons vertrek uit Citizen M stapten we het Golden Charm Hotel binnen. Dat we zonder schade het hotel bereikten mag een wonder genoemd worden, althans in onze ogen. Wat een gekte op de weg en dan met name de bromfiets/scooterrijders die kris kras, al toeterend, overal door heen bromfietsen. Een auto huren ?..... niet doen.  Een drankje en verse bananen op een schoteltje lagen met een warm opfris doekje voor ons klaar. In het hotel gelijk maar een simkaart, met alleen data (3GB), gekocht voor $6,-. Wat in Amerika niet lukte was hier binnen 2 minuten geregeld: verbinding. Kunnen we met de I-pad overal (zonder WIFI) internet op.
Clazien heeft 23 minuten haar ogen dicht gedaan en daarna zijn we de omgeving gaan verkennen.
Ons hotel ligt op een paar minuten lopen van het Hoan Kiem meer. Hier wat op een bankje gezeten en ons geen moment verveeld. Twee keer werd aan ons gevraagd om met mensen op de foto te gaan. Een Vietnamese schone mocht tussen ons in geklemd op het bankje plaats nemen terwijl haar vriend de foto maakte en een Vietnamese jongen maakte een selfie met ons, staand voor het bankje. Ook nog zo’n 3 kwartier met een Vietnamees gesproken die op ons af kwam en wilde weten waar we vandaan kwamen. Nou ….toen ging een wereld voor ons open. Die gast had een kennis van ons land daar zeg je U tegen. Hij noemde ook de Nederlandse woorden en maakte zinnen in onze taal. Het ging over hutspot, Anne Frank, Maxima, oranje, Ruud Gullit, Feijenoord, klompen ….nou noem maar op. Had hij allemaal op you tube geleerd. Hij was 26 en was een soort verkoper. Was gezellig en hij stal helemaal de show toen hij zei dat Clazien er jonger uit zag dan haar leeftijd echt is. De slijmbal. Nou toen zaten we nog een kwartier aan ‘m vast. Een kop egg koffie gekocht bij café Giang, dat in de boekjes bekend staat om z’n voortreffelijke eier koffie. Het kan koud of warm geserveerd worden. Wij kozen voor de warme versie. Mierezoet maar smaakte prima. Voor de waterpoppenshow kaartjes gekocht voor de voorstelling van 18.30 uur. De voorstelling wordt 5 keer per dag gegeven, duurt 3 kwartier en is echt heel leuk. Soortgelijke shows worden op meer plekken in Vietnam gegeven, maar deze moet het summum zijn. Z’n geld dubbel en dwars waard (3,50 p.p.  ). We hadden geen trek, waarschijnlijk toch een beetje van de leg door de lange reisdag, maar hebben uiteindelijk toch toegehapt om een variatie van gefrituurde meelballen (in een plastic zakje bij elkaar geduwd) te kopen van 1 van de vele vrouwen die met serveerbladen met dat spul over straat lopen. Je krijgt bijna een bal in je handen gedrukt om maar te proeven en dan natuurlijk meer van dat alles te kopen. Omdat iedereen die we gesproken hebben het zegt en het in alle reisgidsen staat, dat je (bijna) overal en altijd moet afdingen dit ook maar eens geprobeerd. Het boterhammenzakje met meel ging in de aanbieding voor 50.000 dong maar er werd snel een deal gemaakt voor 20.000 dong, waardoor we uiteindelijk zo’n 70 cent hebben betaald voor de meellekkernij. Een geweldig succes dus…dat gaan we meer doen, het ijs is gebroken.

Overigens ….bedankt voor de goede reis wensen die we gekregen hebben op deze site, via app en telefoongesprekken. We hopen, op een luchtige manier, een goede indruk te kunnen geven van Vietnam en een stukje Cambodja (door onze ogen). Net zoals altijd drukken wij het verslag af in een boekje. Hierin staan ook de reacties van jullie dan opgenomen. (Helaas niet de reacties bij de foto’s).

En…nog fffff geen foto’s…… lukt niet door waarschijnlijk defecte kabel.

1. Judith Nederveen:
    14 maart 2018
    Wat een goed begin van de reis!
    Zijn die meelballen niet gewoon oliebollen?

En natuurlijk slijmen de Vietnamezen bij jullie....
    Kaching denken ze!!
  2. Gerrit:
    14 maart 2018
    Beetje dik lopen doen bij de incheckbalie, ook even op de rode loper gestaan? Moest er vast via de zijkant weer vanaf. Maar groot gelijk dat jullie er toch maar vanaf zagen. Die reisadviseuse heeft vast een andere ingang bij die luchtvaartmaatschappij. Toch weer een leuk begin we volgen jullie natuurlijk weer de komende weken.
  3. José:
    14 maart 2018
    Gisteren jullie een paar keer gevolgd op de flightradar... jullie naar Vietnam mijn zus terug uit Australië. Leuk om die vluchtnummers te volgen. Het klinkt allemaal weer reuze gezellig daar. Geniet van al het mooie en ik ga jullie weer volgen
  4. Bert:
    14 maart 2018
    Valt me tegen van jullie om op de heenreis al voor de business class te willen kiezen.
    De terugreis zou ik nog kunnen begrijpen om weer snel fris naar jullie werk te kunnen gaan. Heerlijk om te lezen dat jullie goed zijn aangekomen en al snel jullie draai hebben gevonden.
    Blijf genieten.
  5. Malk:
    14 maart 2018
    Een mooi begin van de reis. En koffers meteen bij. Wat een geluk. Volgens een anonieme bron spreken ze de L gewoon uit daar dus geen R=L grapjes deze keer.

Komende weken wordt het dus afdongen ipv afdingen.
    Enne....Gerrit...was jij zittend op het bankje al niet groter dan de Vietnamezen? Daarom al die selfies.
  6. Nico & Anita:
    14 maart 2018
    Jullie zijn echte bezienswaardigheden daar in Hanoi ;)
    Misschien kun je daar je laatste pasfoto slijten?
    Erg leuk om de reis weer te volgen!
  7. Jolanda Zegers:
    14 maart 2018
    Gelukkig goede reis gehad,nu lekker genieten.maar zoals ik lees,gaat dat wel lukken👍
  8. Anneke:
    15 maart 2018
    Klinkt als een top eerste dag! Fijn hoor. Ook fijn dat de reis goed is verlopen en jullie alle goede bagage hadden...
  9. Eric:
    15 maart 2018
    Onbegrijpelijk dat nu niemand in al die reacties jouw pasfoto opeist.
    Mag ik m dan hebben ??? Please??!!
  10. Karin:
    16 maart 2018
    Eric, je mag m hebben hoor. Ik heb er geen behoefte aan.