Reykjavik en 2e puffin tour

15 juni 2018 - Reykjavík, IJsland

Om 09.30 vertrokken voor een vrij korte rit naar Reykjavik. We kozen voor een kleine omweg via weg 47. Een goeie keus. De route was mooi. In Reykjavik aangekomen was het verkeer weer ffff wennen. Hoewel het voor Nederlandse begrippen gewoon normaal verkeer was vonden wij het, na 8 dagen bijna alleen op de wereld, druk. Twee uur na vertrek parkeerden we onze auto, aan de overkant van de straat, voor het appartement. We konden nog niet inchecken. Van de eigenaar kreeg ik een sms met de toegangscode van de centrale deur, de wifi code en nog wat info. Bij booking.com was iets fout gegaan waardoor hij het geld voor de kamer niet kon innen. We hebben onze rugzakken e.d.gepakt en zijn op pad gegaan. Vlakbij het appartement een kop koffie gedronken en daarna als eerste naar de Hallgrimskirkja gelopen. Dit is een moderne kerk van grijs/witte stenen, die op een heuvel(tje) staat en daarom vanaf veel plekken in het centrum te zien is. Het centrum is gezellig. In café Paris geluncht en daarna naar de haven gelopen. Bij Special Tours hebben we een Puffin tour, van 1 uur, geboekt. Onze hoop was dat we toch nog wat puffins zouden zien. Om 15.30 vertrok de boot. Ka had 2 dagen geleden geboekt en dat was maar goed ook want alle tochten waren vol. Onze gids waarschuwde voor een ruwe oceaan. Dat klopte. Ka hield de horizon nauwlettend in de gaten. We voeren naar een stuk land met wat rotsen. Het stikte er van de puffins in het water en in de lucht toen de boot hen naderde. De combinatie van snel vliegende vogels en een deinende boot maakte het nagenoeg onmogelijk om een scherpe foto te maken. Er zaten er ook een paar in het gras die met het blote oog amper te zien waren. Maar goed …alles bij elkaar ….was het leuk en zijn we blij dat we de tour gedaan hebben. We hadden ze natuurlijk veel liever (zoals Melissa) bijna geaaid maar ja dan hadden we naar een andere plek, Latrabjarg, moeten gaan. Dat hebben we afgelopen week nog wel overwogen maar we vonden het uiteindelijk toch te gortig om daarvoor bijna 650 km om te rijden (afstand huis – Berlijn). Eigenlijk hadden we daarvoor een dag meer vakantie moeten hebben. Op de terugvaart kwamen de golven vrij hoog waardoor wij en onze rugzakken, die op de bodem lagen, nat werden. Na de tour door het centrum geslenterd, nog ergens koffie gedronken en op een groot scherm in het centrum de laatste minuten van Marokko – Iran gezien en dus ook het eigen doelpunt van Marokko. Om 19.30 waren we bij ons nachtverblijf. Met de verhuurder alsnog te betaling geregeld en even naar een super gelopen voor de laatste IJslandse boodschappen. Een uur later op bed met, voor het eerst deze vakantie, de tv aan, een koude pasta/kip salade (uit de super) op.

Ook nog voor de 8e keer met Vodafone gebeld. Deze medewerker was eerlijk en zei dat ze niets konden doen. Advies gekregen om thuis naar een Vodafone winkel te gaan om te laten kijken of het aan de sim-kaart of aan het toestel ligt.

Vandaag 120 km gereden. Temp. 7 – 12 gr.

1. Judith Nederveen:
    16 juni 2018
    Wat fijn dat jullie dan eindelijk de puffins hebben gezien.
    Vandaag nog 1 dagje en dan naar huis.
    Het is volgens mij een heerlijke vakantie geweest!
  2. Clazien:
    16 juni 2018
    Hè hè gelukkig toch nog de puffins, goed niet 650 km omgereden. Zal Tijs ook blij mee zijn😉. Tot morgen💋
  3. Melissa:
    16 juni 2018
    Wat fijn dat jullie toch nog puffins hebben gezien!! Mooie actiefoto’s hebben jullie van ze gemaakt!
  4. Nico & Anita:
    16 juni 2018
    Toch nog de puffins gespot...doel bereikt😊
    Was weer erg leuk om jullie reis te volgen!
    Prachtige foto's
    Goeie reis terug!😗
  5. Marianne:
    16 juni 2018
    Was weer fijn om jullie te volgen! Prachtige fotos ook. Bedankt en goede reis naar huis!
  6. Anneke:
    16 juni 2018
    Vallen echt niet tegen die foto's van de puffins! Leuk dat jullie ook nog een paar echte hebben gezien :-)
    die elfenmuts past Franky goed!
    Fijne laatste avond & goede reis naar huis. Kussies!