Phu Quoc en reisdag naar Cambodja

11 april 2018 - Phnom Penh, Cambodja

8 april

Afscheid genomen van de vriendelijke bediening van ons hotel en om half 9 in de taxi gestapt van een uiterst vrolijke chauffeur die ook nog eens veel namen kende van onze bekendste voetballers. Het was rustig op de weg. Altijd op zondag, zei hij. Bij het inchecken kregen we de mogelijkheid om stoelen 1E en 1F te krijgen tegen betaling van 4 euro p.p. Dat gedaan. Zijn fijne stoelen met ruime beenruimte. Daarna naar de security check. Hier was het druk. Na een half uur in de rij te hebben geschuifeld waren we aan de beurt. Stoelen opgezocht bij gate 2 waar vandaan het vliegtuig van Jetstar vertrok. Om 11.00 aan boord, een half uur later kwam het vliegtuig in beweging om rond 12.30 op het vliegveld van Phu Quoc weer tot stilstand te komen. Na een taxirit van een half uur stopte de taxi voor ons verblijf voor de komende 3 nachten : Coco Palm Resort. We werden verwelkomt met een watermeloen drankje. De koffers werden naar huisje 11 gesjouwd. Huisje met zeezicht. De zee kun je inderdaad door de bomen heen zien. We hebben een mooi huisje. De muskietennetten hangen boven de bedden klaar voor gebruik. Na de lunch direct de zee ingegaan. Het water is lauw. De zon zit meer achter dan voor de wolken, maar dat vinden we niet erg. Het is heerlijk. Tot 17.00 op de strandstoelen gelegen (badlakens werden gratis ter beschikking gesteld). Op de veranda voor het huisje wat gedronken. De muggen hadden ook door dat we er waren. Na een paar kleine prikjes snel het lichaam bedekt met een laagje deet. Daarna geen last meer gehad. In het restaurant, langs het strand, onze avondmaaltijd naar binnen gewerkt. Daarna naar het huisje. Binnen met de airco aan is het lekkerder dan buiten. We lezen wat en gaan vroeg slapen.

9 april

Ons dagritme vandaag was: opstaan – ontbijten – naar het strand – water in – water uit – smoothie op – water in – water uit – smoothie op – water in – water uit – douchen – zon onder zien gaan – wat gedronken op onze veranda - dineren – kop koffie op onze kamer - lezen – slapen.

De temperatuur van het water is geweldig. Kennelijk hebben we een prima zwemstek want de hele dag door gooien boten die een dagtour maken, hier het anker uit om hun gasten in de gelegenheid te stellen “bij ons” te zwemmen.

10 april

Ons dagritme vandaag was identiek aan dat van gisteren.
Ze hadden regen opgegeven voor hier. Geen druppel gevallen.
Het is ons hier prima bevallen maar 2 dagen vinden we precies goed. Bij aankomst nog overwogen om een cooking class te doen. Hebben we dus uiteindelijk niet gedaan.

De temperatuur was de afgelopen dagen zo’n 34 gr.

11 april : van Phu Quoc naar Cambodja (Phnom Penh)

Om 10.15 met de taxi naar het vliegveld gereden. We waren er een half uur later. Het inchecken kon pas van 11.10, dus even in de vertrekhal zitten wachten op onze vlucht naar (weer terug) Ho Chi Minh stad. We dachten, omdat we de vlucht van Phu Quoc naar Phnom Penh in 1 keer geboekt hadden, dat we gelijk de tickets zouden krijgen voor de vlucht van HCM stad naar Phnom Penh. Dat was niet het geval. Gewoon de koffers van de band in HCM stad halen en er vervolgens mee vanaf de Domestic airport naar de International airport gelopen. Moet buitenom en is maar 200 meter. Op zo’n vliegveld heb je altijd wel wat vervelende/brutale mensen. Bij het inchecken is het normaal dat je op je beurt wacht tot de vliegklant voor je klaar is. Terwijl wij bezig waren met het krijgen van onze boarding passen kwam er gewoon een vrouw naast ons staan om vervolgens onze hele incheck mee te volgen. Wegsturen hielp niet. Ze maakte deel uit van een groepje (naar later bleek Filipijnse) vrouwen die ook, zodra de wielen de grond raakten gingen staan en naar voren spurten in het gangpad om zo snel mogelijk het vliegtuig te kunnen verlaten en daarna in de bus te moeten wachten tot iedereen uit het vliegtuig was en ook nog als laatste de koffers te krijgen. Ze maakten ook nog een klere herrie. Op het vliegveld van HCM stad, na het inchecken, een broodje gegeten en gewacht op het moment van boarden. We vertrokken met 3 kwartier vertraging voor een vlucht van (zuivere vluchttijd) 28 minuten naar Phnom Penh. Daar komt nog 17 minuten taxiën bij. Bij aankomst op het vliegveld moesten we nog visa regelen. Dat ging vrij gemakkelijk. Formulier invullen, dit met 1 pasfoto en je paspoort afgeven, wachten tot je opgeroepen wordt, dat gebeurde door het omhoog houden van het paspoort, $30,- betalen en op weg naar de douane. Daar werden we weg geblaft door een douanier. We moesten nog een papier invullen. Hij schreeuwde ons werkelijk de kant op waar ze moesten liggen. Ze waren op. Een ander kwam er aan met nieuwe vellen. Deze ingevuld. We waren daarna snel door de douane heen. In de aankomsthal kwamen aanbieders van taxi’s en tuk tuk’s, op ons af. Tuk Tuk was $9,- en taxi $15,-. We kozen voor een nieuwe ervaring: de Tuk Tuk. Hotel bekend ? Yes, zei de Tuk Tuk coördinator, we rijden die rit meerdere keren per dag. We hadden echter een chauffeur die waarschijnlijk andere routes rijdt want hij bleek (achteraf) ons hotel niet te kennen. Hij stopte triomfantelijk bij een hotel dat we niet geboekt hadden. Toen wist hij het niet meer. Hij was de weg kwijt. Bij een collega gevraagd. Nog niet. Hij heeft z’n baas gebeld en even later stopte hij bij een achterafstraatje waarin ons hotel ligt. We hebben een kwartier langer dan de bedoeling was door de straten van Phnom Penh gecrost. In het hotel werden we aller hartelijks ontvangen met een welkomst drankje. We hebben kamer 804. Na een korte inspectie van de kamer doorgegaan naar de 14e. Hier bevinden zich, bar, restaurant en zwembad. Er stond hier ook een beetje wind. Heerlijk. Een wijntje, biertje en …Cambodjaanse loempia’s op. Ook heerlijk. We blijven hier 2 dagen.

1. A3:
    11 april 2018
    Wel lekker zeg een paar dagen strand en zee.Nog even genieten!!!!!
  2. Judith Nederveen:
    11 april 2018
    Die dagen op phu quoc klinken zaaaaalig.
  3. Bert:
    11 april 2018
    Na alle intensieve dagen hebben jullie de luie dagen op het eiland zeker verdiend.
    Nu benieuwd naar de verschillen en verhalen in/vanuit Cambodja.
    Blijf genieten
  4. Marianne:
    11 april 2018
    Phnom Penn en omgeving hebben wij uitgebreid gezien.
    De Tuol Sleng gevangenis zeker ook de moeite waard.
    Gaan jullie ook nog verder naar Ankor Wat??
  5. Malk:
    11 april 2018
    Lekker ritme daar op het strand. Hier is het ritme: wakker worden-opstaan-ontbijten-werken-avondeten-verhaal G&C lezen-slapen etc.
  6. Melissa:
    12 april 2018
    De dagen op het strand klinken heerlijk! En wat is het toch een onbeschoft volkje, die Filipino’s! :)
  7. Anneke:
    13 april 2018
    Die dagen op coco beach klinken heerlijk!! Benieuwd hoe Cambodja gaat bevallen! En nog maar klein weekje en zijn jullie alweer thuis:)