Van Phnom Penh naar Siem Reap en in straatgevecht beland

14 april 2018 - Siem Reap, Cambodja

Vanmorgen om 08.30 vertrokken bij ons hotel voor een taxirit van 314 km naar de laatste bestemming van onze vakantie, het Okay 1 villa hotel, in Siem Reap. Onze chauffeur sprak “a little” Engels. Het duurde even voor we Phnom Penh uit waren. Dat had alles te maken met de horde mensen die op weg was naar familie om het nieuwjaar te gaan vieren. Vandaag is het de eerste, van drie dagen, nieuwjaarsfeest. De hele rit getuige geweest van armoede. Het is soms ook onbegrijpelijk als je ziet hoeveel stalletjes er langs de weg staan, bijna naast elkaar, die allemaal het zelfde verkopen, bv bamboe met rijst of hetzelfde soort fruit. Maar goed, het zal wel iets opleveren. Onderweg drie keer, op ons verzoek, gestopt. De eerste stop was in Skun, het spinnendorp. Hier worden allerlei, gefrituurde, insecten verkocht op een marktje. Het doel was : de vogelspin. Eerst voorzichtig een soort made geproefd. Beetje flauwe smaak. De spin kwam daarna. Voor 1 dollar zo’n ding aangeschaft. De poten waren knapperig maar eigenlijk met te veel knoflook besprenkeld. Misschien maar goed ook maar toch … neen, we zullen daar niet meer voor stoppen. Het laatste stukje ook weggegooid. Om de spinsmaak wat te neutraliseren voor 1 dollar een vers geschilde ananas gekocht. Die hebben we met z’n 3-en op. De tweede stop was rond lunch tijd. Onze chauffeur wist wel een restaurant. Het was er erg druk. Aangeschoven bij een Cambodjaan die niet echt vriendelijk keek. Een traditioneel Cambodjaans gerecht op, kip met rotti en een overheersende aanwezigheid van knoflook. Toen we net op pad waren gebeurde er 4 auto’s voor ons een ongeluk met een scooter. Het niet zien gebeuren maar de paniek was groot. We denken, gelet op wat we zagen, dat de vrouw het niet overleefd heeft. Enigszins aangeslagen onze tocht voortgezet. De 3e stop was bij een oude brug in Kompong Kdei. De stenen brug dateert uit rond 1200. We moesten hiervoor even van de snelweg 6 af over een klein stuk onverharde weg. Bijna alle zijwegen van de snelweg zijn onverhard. De snelweg zelf, overal 2-richting verkeer met doorgetrokken strepen waar ook hier niemand zich iets van aantrekt, verkeert overal in uitstekende staat. Precies 6 uur na ons vertrek stopten we bij het Okay1 villa hotel, dat dezelfde eigenaar heeft als ons hotel in Phnom Penh. Het hotel zag er op de plaatjes geweldig uit maar blijkt erg sober. Het zwembad en restaurant zien er wel mooi uit. Ook hier werden we welkom geheten met een vruchtensapje. Het was de hele middag happy hour (dus 1 betalen = 2e gratis). Allebei ons op de cocktail gestort. Niet ons ding, althans een tweede hoefden we niet meer.
Ons daarna verdiept in het programma voor de komende 3 dagen. Angkor Wat, het beroemde tempelcomplex staat daarbij op 1. We hebben, zo blijkt, wel een heel ongelukkige periode uitgekozen voor ons verblijf hier. De 3 dagen dat hier nieuwjaar wordt gevierd, vandaag, zondag en maandag is het namelijk enorm druk. Heel veel Cambodjanen grijpen deze dagen ook aan om een bezoek aan de tempels te brengen met lange files en langzaam voortkruipend verkeer tot gevolg.
In ieder geval gaan we daarom dinsdag pas met een Tuk Tuk (en gids) naar de tempels.
Niet alle restaurants zijn vandaag open. Vanavond op de Italiaanse toer gegaan :pizza. Bij het hotel werd ons gewaarschuwd voor met water spuitende feestgangers die ook met meel zouden kunnen gooien. Na amper 50 meter te hebben gelopen probeerden kleintjes ons al nat te spuiten. Dat lukte niet. Dit was de voorbode van een geweldig spektakel. Overal stonden, jong en oud, met super soakers voorbijgangers en elkaar nat te spuiten. Alsof het oorlogsgebied was werd vanaf de laadbakken van langsrijdende jeeps op het publiek “geschoten”. Tuk Tuk ’s waren ook bemand met schutters. Clazien was als eerste de klos. Die zat al met natte kleren pizza te eten. Op de terugweg heb ik meer dan de volle laag gekregen. Ook op meel werd ik getrakteerd. Nog even overwogen om ook zo’n soaker te kopen (Kraampjes waren er genoeg). Maar ja …waar moet je zo’n groot ding verder laten. Druipnat nog ergens een kop koffie gedronken en daarna naar het hotel waar vlakbij een paar kleintjes stonden die ons nog trakteerden op een emmer water. Overigens was ik wel blij dat ik mijn fototoestel niet mee heb meegenomen. Geprobeerd met de gsm wat vast te leggen. Het was echt gezellig en 1 en al vrolijkheid op straat. De eerste aanblik van Siem Reap vonden we gelijk al veel anders dan Phnom Penh. Het lijkt een heel gezellige stad maar dat gaan we de komende dagen verder ondervinden.
Vandaag 37 gr en ook in de avond : heet.

1. A3:
    14 april 2018
    Gelukkig erg warm,een nat pak is dan geen probleem.De tempels zijn echt de moeite waard Fijne dagen nog .Wat vliegt de tijd.
  2. Bert:
    14 april 2018
    Ja Gerrit we moesten wel even wachten op de leuke grap maar met voldoende contacten in Cambodja is het toch gelukt jullie nat te krijgen.
    Nu heb je de reis zo geweldig uitgestippeld en dan kom je net met nieuwjaar, waarvan jij toch ook wist dat dit groots wordt gehouden, precies in je laatste vakantieplaats aan.
    Toch zijn wij benieuwd over jullie bezoek aan de tempels en vertrouwt de tuktukkers niet wanneer ze zeggen dat de tempels gesloten zijn.
    Geniet ze.
  3. Marcel:
    11 juni 2018
    Hi, wij gaan volgende maand naar Phnom Penh en Siem Reap en verblijven ook in Okay 1 Villa en Okay Boutique Hotel. Heel erg leuk om jullie ervaringen in deze 2 steden te lezen. Ik vroeg mij af of jullie de tuk-tuk's bij de hotels geregeld hebben? En wat jullie de chauffeur betaald hebben voor een dag Angkor?