Laatste dag Siem Reap/terugreis naar huis en eind”evaluatie”

18 april 2018 - Siem Reap, Cambodja

In tegenstelling tot wat is in het vorige verslag zei ….het laatste verslag niet vanuit Holland maar vanaf het vliegveld in Singapore. Het is nu 22.52 en over precies 1 uur moeten we op gaan stijgen.

Na het ontbijt zijn we, na de bagage in het hotel te hebben gestald, naar the Old Town gegaan om daar achtereenvolgens: een kop koffie te drinken, een (voorlopig onze laatste) Bhoedistische tempel te bezoeken en te lunchen met een portie loempia’s (spring rolls). Vietnamese of  Cambodjaanse loempia’s hebben we nagenoeg elke dag wel op. Meestal prima van smaak met af en toe een echte uitschieter of een echt niet lekkere, Daarna met een Tuk Tuk naar ons hotel terug gegaan waar Prahon ons al op stond te wachten. Gisteren hadden we afgesproken dat hij ons naar het vliegveld zou brengen. Het ritje duurde 25 minuten. Hij wilde ons een volgende keer, of vrienden van ons : ) , graag rond rijden In Siem Reap. Is echt een heel aardige gast die goed Engels spreekt. De incheck gebeurde snel. Weer viel hier de ontzettende norsheid op van de douaniers. Na 1 ½ uur konden we aan boord. Een Chinees, die naast me zat in de wachtruimte, pakte zijn telefoon en typte 74 in. Ik moest ook mijn leeftijd in toetsen. Daarna die van Clazien. …. 18 heb ik maar gezegd. Vond ie wel grappig. Hij haalde er een tolk bij om te vragen waar we vandaan kwamen. Holland…nou toen kwamen de foto’s van Amsterdam, die hij op zijn telefoon had staan, tevoorschijn. Hij wilde daarna met ons op de foto en natuurlijk tussenin. Hij pakte zijn statief en toen alles geïnstalleerd was …op de foto. Nog een keer …nee hij nam nu een filmpje op. Al handenschuddend, lachend en met de duimen omhoog gaan wij mee naar zijn familie in China. Geen idee waar hij woont. Heeft hij wel 6 keer gezegd maar er was geen Chinees van te maken.
Naar het vliegtuig gelopen en op tijd de lucht ingegaan voor de 2 uur durende vlucht naar Singapore waar het dan gelijk 1 uur later is i.v.m. Het tijdsverschil. Na geland te zijn met de shuttle trein naar terminal 3. Bij Burger King gedineerd en vervolgens een plekkie gezocht in de buurt van de gate waar we vandaan vertrekken.

En wat vonden wij van onze rondreis ? …. Iedereen die we van tevoren spraken was enthousiast over Vietnam ….de lat lag dus hoog ….nou wij zijn het nu ook want ….

Het is ons fantastisch bevallen. De vraag is dan wat was het mooiste .. Alles had wel iets bijzonders maar voor ons sprong het dag tripje achterop de motor van Hue naar Hoi An er wel uit. Al doe je dan Halong Bay, Hiep en Tung, de food tour, Phu Quoc, Sapa (niet voor Clazien) maar ook (bijna) alle steden eigenlijk te kort. Het minste is wat gemakkelijker te zeggen : de boottocht over de Parfum rivier, maar dat had voornamelijk te maken met de ontzettende drukte op die dag. In Ninh Bin hadden we een prima hotel maar de stad had geen sfeer. In alle overige plaatsen In Vietnam was die sfeer wel al was het alleen al door het chaotische verkeer.
Phnom Penh vonden we een vieze stad. Er hing op heel veel plekken een smerige (afval) lucht. Duidelijk niet onze stad, hoewel het hotel dat we hadden prima was.
Door het bezoek aan het Killing Field (met martelmuseum) is hetgeen het beest Pol Pot en zijn volgelingen hebben aangericht ons nog eens pijnlijk duidelijk geworden. Het War Remnantsmuseum in HCM stad, met de gevolgen van Agent Orange, vonden we eigenlijk nog indrukwekkender.
Over Angkor Wat e.o.hadden we al het een en ander gelezen en het bezoek daaraan was dan ook geen verrassing. Nou ja we werden verrast door de Khmer Nieuwjaarsviering, wie houdt dat dan ook op 14,15 en 16 april. Het was wel een enorm spektakel en als we het geweten hadden dan was het reisschema zodanig aangepast dat we voor de 14e Angkor Wat zouden hebben bezocht maar ook de viering mee hadden willen maken. Achteraf gezien hadden we, door de bewolking, een uitstekende dag voor de tempels.
De Vietnamese bevolking is ontzettend aardig. Ze spreken je graag aan (zeker op markten : ) )  Nagenoeg geen boos gezicht gezien. Het opvallendste is wel het gedrag in het verkeer. Alles wat verboden is doen ze maar we hebben echt niemand gezien die boos naar een ander keek. Wel veel getoeter, niet als reactie maar meer om de ander te waarschuwen van zijn/haar aanstormende mede weggebruiker. Hetzelfde geldt overigens voor het verkeer in Cambodja.
De bevolking in Cambodja kwam op ons wat gereserveerder over en sommige Tuk Tuk bestuurders in Phnom Penh belazeren je gewoon.
We hebben leuke mensen ontmoet waarbij we denken dat er met Valentin en Beatrice nog wel een vervolg gaat krijgen. De motorrijder Minh en Tuk Tuk bestuurder Prahon waren heel goeie gasten om een dag mee op te trekken.

M.u.v.de 2 nachttreinen is al het andere vervoer prima bevallen. Aanrader voor Cambodja : de Tuk Tuk.

Wat verder nog te melden en niet opgenomen in de reisverslagen …
*Clazien heeft bij de modderglijerrij in de rijstvelden van Sapa iets in haar knie verdraaid waardoor ze de hele vakantie last heeft gehad van haar knie. Lopen ging goed maar draaibewegingen zijn pijnlijk. Volgende week naar de fysio.
*we zijn allebei een beetje verbrandt in Phu Quoc. Nu een beetje  last van losse velletjes.
*in het verslag heb ik gezegd dat we naar bij Hiep en Tung om 21.00, met de Duitsers, naar een feestje bij de buren La zijn geweest omdat Hiep en Hoe jarig waren. We hebben toen gezongen. Ik dacht dat er wel een slimmerd zou zijn die de combinatie Hiep Hoe La zou trekken. Het was toen namelijk 1 april.

En dan de volgers ..
Bedankt voor alle, al dan niet vlijmscherpe, cynische en prikkelende, reacties. Geweldig. !!!Ik snap dat het soms best vermoeiend kan zijn om elke dag weer ons verslag te “moeten” lezen. Hoewel er natuurlijk niets aan moeten bestaat. We hopen dat jullie een goeie indruk hebben gekregen van Vietnam en in mindere mate van Cambodja. We willen graag alle adviezen geven voor een eventuele toekomstige reis die kant op. Wij hebben die ook gehad en die zijn ons goed bevallen. Wij vonden de reacties weer top. De verleiding is groot om overal op te reageren maar dat is haast ondoenlijk. Dat neemt niet weg dat we ze allemaal erg gewaardeerd hebben.
En m.b.t.door Mark bestelde meloenen blouse : we maken binnenkort even een aflever afspraak ;)

1. Brigitte:
    18 april 2018
    Was weer geweldig om alles te lezen. Een goede vlucht🛫
  2. Nico & Anita:
    18 april 2018
    Wat een heerlijke verhalen weer!
    En van t hiep hoe la feestje had ik natuurlijk wel in de gaten dat t 1 april grap was ;)
    Tot snel!xxx
  3. Anneke:
    18 april 2018
    Geweldig hoor! Stoer dat jullie deze vakantie hebben gedaan en heel fijn dat het zo goed is bevallen!! Ook heel fijn dat jullie morgen weer gewoon thuis zijn. Toch wel lang weg geweest hoor...
  4. Melissa:
    18 april 2018
    Jammer van het adres van de Chinees, anders hadden Eef en ik binnenkort nog even langs kunnen gaan om jullie filmpje te bekijken! :)
    Goede vlucht!!
  5. Gerrit:
    18 april 2018
    Hiep hiep an me hoela. Wanneer ik alles wat je hebt opgesomd aan ingekocht voedsel, drank en goederen bij elkaar optel denk ik dat de Vietnamese en Cambodjaanse economie dit jaar mooie groeicijfers tegemoet gaan. Goede reis verder, en tot gauw.
  6. José:
    18 april 2018
    Welkom thuis in het zonovergoten Nederland.... de korte broek en zomerse shirtjes kunnen gewoon aanblijven.
    Geniet weer van jullie kinderen en kleinkinderen. En op naar de volgende reis.
  7. Bert:
    18 april 2018
    Inmiddels (nu 19.20 uur) zitten jullie al weer in de lucht.
    Leuk nog dit tussendoortje met een resumé van jullie ervaringen.
    We doen er ons voordeel mee.
    Lekker slapen op de terugvlucht en welkom thuis,
  8. Malk:
    18 april 2018
    De deur voor een reis naar Vietnam en Cambodja was altijd dichter dan dicht bij ons. Staat nu wellicht een klein beeyje open door jullie enthousiasme.

Geniet lekker na en succes met het fotoboek.

Het meloenenshirt: jullie zijn altijd welkom!
  9. Sandra:
    18 april 2018
    Wat een belevenis was het weer om jullie heerlijke verhalen te lezen!!!! Ik heb er wederom van genoten was afgelopen weken een heerlijk moment van de dag. Jullie boffen met het weer als jullie terug zijn het word prachtig weer de komende dagen. Geniet nog van de dagen die jullie hebben heerlijk nog tot rust komen van al jullie belevenissen!!!!
  10. Carla:
    18 april 2018
    Het was weer geweldig om zo mee te reizen met jullie. Dat van 1april heb ik niet doorgehad. Hihi. Goeie reis terug en snel naar de kids. Gr
  11. Marianne:
    19 april 2018
    Ook wij hebben genoten vd verhalen de fotos.
    Is de volgende reis al gepland?. Dan reizen we graag weer mee.
  12. Wout en Gerda:
    20 april 2018
    Welkom terug! Tot binnenkort!