Koninklijk Paleis en Killing Field

13 april 2018 - Phnom Penh, Cambodja

Om 09.00 op pad gegaan voor een korte wandeling naar het Koninklijk Paleis. Het was open. Dit in tegenstelling tot wat een Tuk Tuk -er tegen ons zei toen we richting de ingang liepen. Het zou vanmiddag pas op 2 uur open gaan. Men was nog bezig met een ceremonie op de laatste dag van het jaar. Hij had natuurlijk alternatieven. We konden met hem mee naar diverse andere attracties. Hem bedankt voor de info en toch gewoon naar de ingang gelopen. Zoals gezegd: open. Een 2e Tuk Tuk-er probeerde hetzelfde toen we er net uit waren. Hij vroeg waar we heen wilden. Paleis zei ik. Gaat om 11.00 dicht zei hij (was net voor elven). Toch vreemd dat wij daar niets van gemerkt hebben. Sterker … de bezoekers stroomden nog naar binnen. Tsss… en gisteren zijn we dus ook in de Tuk Tuk val gelopen door de gast die zei dat vandaag de Central Market dicht zou zijn. Bleek ook niet waar te zijn. Ze proberen je met dit soort smoesjes in hun Tuk Tuk te krijgen voor een rit waar dan ook naar toe. Overigens zijn we blij dat we gisteren nog even bij die markt zijn geweest, maar toch …..er zitten dus ratten tussen de Tuk Tuk bestuurders. Het paleis en gebouwen daaromheen bekeken. Is een mooi complex en geen spijt van, ondanks dat er zo links en rechts wat in de steigers stond. Na afloop een stukje langs de rivier gelopen waar het opvallendste was dat er heel veel kleine kooitjes vol met huismussen stonden. Je kunt de kleine kwetteraars kopen, waarna ze losgelaten worden. Dat brengt je dan geluk. Of dat zo is ??? De verkoper heeft het in ieder geval wel …wat centen en ….de vogels komen gewoon weer terug naar het kooitje. Daar zijn ze op getraind.
Op weg naar het hotel stond een Tuk Tuk -er, die we ’s-morgens al bij het hotel hadden gesproken, ons op te wachten. Hij wist dat wij naar het Killing Field wilden. Voor 15 dollar wilde hij ons wel wegbrengen, wachten en weer terug naar het hotel brengen. We zijn gelijk ingestapt en 35 minuten later waren we bij het Killing Field, genaamd Choeung Ek, de meest bekende van de meer dan 300 Killing Fields. Het is een “parkje” met een meertje en bomen. Er liepen ook wat kippen. Daar houdt het vredige karakter van deze plek mee op. Hier werden de gevangen van S21 (school waar we gisteren geweest zijn – Tuol Slengmuseum), die daar een “bekentenis” hadden afgelegd naartoe gebracht onder het mom van het betrekken van een soort nieuwe woning. Eenmaal uitgeladen uit de vrachtauto werden ze hier doodgeslagen met allerlei voorwerpen. Kogels werden niet gebruikt. Die waren te kostbaar. Om eventueel geschreeuw te voorkomen werden eerst kelen doorgesneden en werd luide muziek gedraaid, zodat de omgeving van de moordpartijen niets zou horen. Er komen, zeker na een periode van regen, nog steeds botten en kledingstukken naar boven. Er staat een boom waartegen baby’s werden doodgeslagen.
Ook hier een voortreffelijke Nederlandse audiotour. Aan het eind van de rondgang (waar wij ongeveer 1 uur over deden) staat een gedenkteken (stupa) waarin schedels van slachtoffers worden bewaard ….opdat het nooit meer zal gebeuren !!!!!!!!!!!!
Met de Tuk Tuk weer terug naar het hotel door straten met volop armoede en veel stank. Het vuilnis wordt hier ook zomaar langs de weg of op een veldje gedumpt. De rest van de middag in het hotel doorgebracht, in kamer en bar/restaurant.
Phnom Penh ….. niet onze favoriete stad. Een stad met zichtbaar meer armoede dan de plaatsen die we in Vietnam bezocht hebben …en smeriger. Ook hier werden we keer op keer gewaarschuwd voor onze tas en fototoestel. Onveilig hebben we ons echter niet gevoeld.

1. Malk:
    13 april 2018
    Heftige geschiedenis. Indrukwekkend lijkt me.
  2. Saskia:
    13 april 2018
    Mooie foto's van het paleis! Maar ook... wat een wreedheden hebben daar toch allemaal plaatsgevonden zeg.
  3. Bert:
    13 april 2018
    Verschrikkelijk wat daar bij de Killing Fields is gebeurd. Goed om stil bij te staan.
    Hadden jullie het idee, dat de TukTukkers jullie in Vietnam minder probeerden te bedriegen. Wel slim dat spel met die vogeltjes. Een goed verblijf in Siem Reap.
    Blijf nog even genieten.
  4. Marianne:
    13 april 2018
    Mijn reactie gisteren over Siem Reap is denk ik niet doorgekomen.
    Martin had suggestie om , indien mogelijk, het Bayon Tempelcomplex te bekijken. Dit grenst aan Ankhor Watt . Dit is zeker zo indrukwekkend en er komen minder touristen.