Hanoi - Halong Bay - Hanoi

22 maart 2018 - Hanoi, Vietnam

Om 7.40 verscheen het taxibusje netjes bij ons hotel. In het busje met 12 luxe stoelen waren er 4 bezet. Met ons erbij was het gezelschap compleet voor de rit van 4 uur naar Halong Bay. Een ander koppel bleek ook voor onze cruise te hebben gekozen. Na 2 uur stopten we voor een korte break bij de ingang van een grote hal. Hier kregen we een half uur de tijd om kunst, kleding, schilderijen en sieraden te bekijken en het liefst te kopen. We hebben het bij bekijken gelaten. Wel een kop koffie gedronken. Om half 12 werden we bij het kantoor van L’Azalee Deluxe Cruise afgezet en ontvangen door een gastvrouw. Na een drankje op het terras gingen we om 12.15 aan boord. Dat deze cruise nog door ging vonden we best bijzonder. We waren namelijk maar met z’n zessen, het stel waar we mee in de bus zaten (uit Dronten), 2 mannen uit San Francisco (runnen daar een restaurant) en wij. Het bleek het minimum aantal te zijn waarmee het schip uit zou varen. Bij minder wordt er samengewerkt met een ander bedrijf. Het was druk in de Bay. We waren niet de enigen die op pad gingen. Er blijken zo’n 500 ondernemers te zijn die trips aanbieden. 200 daarvan hebben ook de mogelijkheid om te overnachten.  We waren net op weg toen we al een uitgebreide lunch kregen voorgeschoteld. Na de lunch een bezoek gebracht aan de Hang Sung Sot Cave. Met een kleiner bootje naar de grot gevaren. Even een paar trappen op en dan in file door de grot. Leuk maar niet bijzonder. In de grot werden bij een klein rotsje, door waarschijnlijk Vietnamezen, bankbiljetten gegooid. Dat lijkt dan een grote hoeveelheid maar even snel wat bij elkaar opgeteld kwam het neer op niet meer dan 7 euro. Het stuk steen wordt als heilig gezien. Weer terug op het schip wat gedronken en naar een Parelkwekerij gevaren. Hier, nauwelijks te verstane, uitleg gekregen over het ontstaan van de verschillende soorten zoutwaterparels. De oester wordt geopend, er wordt in de baarmoeder van het diertje een klein bolletje geplaatst en een beetje kleurig goedje wordt erbij gevoegd. De oester gaat weer dicht en kan het bolletje uit gaan broeden. Een paar jaar later komt er een parel uit. Die wordt dan uit de oester gedrukt. Dit werd gedemonstreerd zodat we kunnen zeggen dat we getuige zijn geweest van de geboorte van een parel. De oester heeft haar werk gedaan en is dan klaar voor consumptie. Natuurlijk bestond de mogelijkheid om sieraden met parels te kopen. Mooie ring kost al gauw 800 dollar. Te duur !!!!!!! Wie wilde kon nog een half uur in de kayak. De 2 Amerikanen hebben dat gedaan.. Wij terug naar het schip voor Happy hour time op het bovendek. Een vrouw met een boot vol handelswaar kwam nog even langszij om te proberen ons iets te verkopen. Ze had snel door dat er aan deze 6 gasten niets te slijten viel. Een (kook)lesje spring roll maken gehad. Is vrij eenvoudig. (Ok 1 die ik gemaakt had viel van ellende helemaal uit elkaar …denk te veel vulling erin willen doen). Gaan we thuis ook doen. Daarna een fantastisch diner. Om 21.00 was het tijd voor squid fishing. Het is nu niet het juiste seizoen om deze onderwater schepsels te vangen. Desondanks is het de groep (1 Amerikaan) gelukt er 1 naar boven te halen. Zitten kletsen met elkaar en om half 11 naar bed.

Om 07.15 weer aan het ontbijt. We hadden mee kunnen doen met een Tai Chi les op het bovendek om 06.15. Dit, evenals onze medereizigers, laten varen. We zijn hierna naar Ti Top eiland gevaren.
Een eilandje met een heuvel en een strandje dat vernoemd is naar de Russische astronaut Titov die in 1961 een paar keer rond de aarde gevolgen is. Het heuveltje kon beklommen worden. Vanaf de top is de baai te overzien. Clazien bleef aan boord van het schip. Ik heb een uurtje op het eiland vertoeft. De heuvel in file beklommen over een soms smalle trap van 404 treden. Uitzicht foto gemaakt en weer terug. Beneden werden we opgewacht door onze reisleider met handdoeken. Het uur, liggend op het strand, vol gemaakt. Daarna terug naar het schip en ons genesteld op het bovendek en genoten van de zon en Halong Bay.Om 10.15 aan de lunch. Ook weer heel uitgebreid. De Bay heeft ook 2 kussende rotsen. Gisteren lagen er allemaal boten voor om dit fenomeen ;) van dichtbij te aanschouwen. Vandaag nog eens geprobeerd en waarachtig het lijkt of de 2 elkaar (lichtjes) kussen. Om 11.15 weer aan land. Afscheid genomen van de Amerikanen die met een watervliegtuig naar Hanoi terug vliegen. Wij werden opgepikt om, met een golfkarretje naar het kantoor van Hai Au, waar we moeten inchecken voor onze vlucht van zo’n 20 minuten over Halong Bay, te gaan. De Amerikanen, die ook in het karretje zaten,  weer de handen geschud. Nadat ons gewicht was vastgesteld kregen we het groene licht om mee te mogen. Een kwartier later dan gepland gingen we de lucht in. Het was niet echt helder maar desondanks was het een mooie vlucht en hebben we een goeie indruk gekregen van de, grote hoeveelheid, rotsen die daar liggen. Weer veilig geland, snel onze bagage opgehaald bij Hai Au. De bus voor transport naar Hanoi, met nog 6 anderen aan boord, heeft een uur op ons moeten wachten. Halverwege de rit weer gestopt bij de verkoophal (Gem Star). We kregen 20 minuten de tijd om vitrines e.d.te bekijken of een 2e kans om iets te kopen. Ons beperkt tot het kopen van wat chocolade.
Om 16.00 werden we bij ons hotel afgezet en kregen we onze 3e kamer (202). We zijn gelijk de stad in gegaan. Nabij de St.-Jozef-kathedraal, een kerk uit 1886 die mooi van binnen schijnt te zijn maar dat kunnen we niet beamen omdat hij dicht was, wat gedronken. Bij een restaurant op 200 meter daar vandaan ons laatste diner in Hanoi genuttigd.

Wat vonden we van Hanoi : Rommelig, chaotisch, mega druk maar door dat alles heel gezellig en terrasjes genoeg om dat allemaal op het gemak te bekijken.

Ank…verdachte niet gezien …wel SH die vrij snel ter plaatse kwam
De eggkoffie smaakte prima Geesje.
Je moeder wil de onderhandeling wel leiden m.b.t.de verkoop van jullie huis : )
Het scheren was niet nodig Gerrit ik was zo glad als een biljartbal.

1. Gerrit:
    22 maart 2018
    Het telkens vermelden dat je niets hebt gekocht is niet echt informatie Gerrit. Maar wel weer een mooi verhaal. Bij het restaurant in San Fransisco al een tafeltje besproken for a special Price?
  2. José:
    22 maart 2018
    Aan de foto’s te zien en het verslag te lezen vermaken jullie je als echte toeristen.
    Terrasje , biertje wijntje enz. Goed om te zien
  3. Marianne:
    22 maart 2018
    Leuk verhaal! Alles zoooo herkenbaar voor ons.
  4. Judith Nederveen:
    22 maart 2018
    Mooi hoor dat halong bay.
    Ben het met Gerrit eens dat er weinig nieuwswaarde zit in het vermelden van de niet gekochte spullen.
    Bij de parelkwekerij dacht ik meteen bingo voor een mooi souvenir voor ons 3....
    Kleine tegenvaller....
  5. Nico & Anita:
    22 maart 2018
    Wat een mooie reis en mooie foto's!
    Misschien toch maar s wat kopen ;) ?
  6. Karin:
    23 maart 2018
    @ Gerrit en @ Ju, Natuurlijk schrijft pap dat zo op. Doet ie om de indruk te wekken dat ze niks kopen. Terwijl we natuurlijk stiekem weten dat er weer een grote tas vol met souvenirs voor ons mee naar huis komt. Ik vermoed ook 3 mooie parelringen......
  7. Anneke:
    24 maart 2018
    Benieuwd naar de cadeaus! :)