Schiphol, Nederland

Camper ingeleverd en slotaccoord.

29 juni 2017 - Schiphol, Nederland

De laatste dag van ons rondjeDenver vakantie zit er op. Om 09.00 reden we de camping af. Nog 8 gallon (30 ½ liter) benzine getankt om aan het eind van de rit de camper, zoals we ‘m gekregen hadden, half vol, af te leveren. Voor de benzine betaalden we $2,14 per gallon (0,50 euro per liter!!!) Goedkoper hadden we de benzine niet gezien. Aan de andere kant van Estes Park kostte het $2,69 bij 2 verschillende stations.  Over de 36 Estes Park verlaten voor de laatste 96 km.naar Cruise. Om 10.40 waren we bij Cruise. De camper werd in orde bevonden. We moesten alleen nog $17,- betalen voor het gas dat we verbruikt hadden. De tank was nagenoeg leeg en we kozen voor de gemakkelijke optie om deze door Cruise te laten vullen voor een volgende klant. Bij Cruise voor de 2e keer deze vakantie in het Nederlands met anderen kunnen praten. Twee stellen hadden ook net hun campers ingeleverd. Zij vliegen morgen via Houston naar Schiphol en moesten dus nog naar een hotel. De taxichauffeuse wilde ons 6-en wel meenemen in 1 rit. Het hotel ligt vlakbij het vliegveld, dus 2 vliegen in 1 klap en een mooi extra centje in de pocket voor onze chauffeuse, want we moesten wel allebei het vaste airport bedrag betalen ( $55,-). Niet slecht om $110,- te vangen terwijl dat normaal $55,- is. Geen fooi dus. Die fooien in de USA blijft wennen. In restaurants is het helemaal erg. Verwacht wordt dat je minimaal 15% fooi geeft als je ergens hebt gegeten. Het was dan goed. 20% geef je als je heel tevreden bent over hetgeen je voorgeschoteld is.Op sommige rekeningen staat al standaard 17 ½ % fooi ingevuld. In Denver is 20% de standaard, zeiden onze reisgenoten voor even. Ze hadden, zonder er erg in te hebben, na aankomst uit Nederland, een fooi van 8% gegeven. Het personeel was over de rooie en ze kregen nog net geen schop onder d’r kont bij het verlaten van de zaak. De reden waarom het fooiensysteem er is ….dat zijn zo’n beetje de inkomsten van het personeel. Standaard is het uurloon bijna niets. Om 12.00 waren we op het vliegveld. De incheck verliep snel. Via internet hadden we onze stoelen al bevestigd. Clazien kon zonder probleem door de douane (een man). Ik werd van top tot teen gefouilleerd waarbij met name het gedeelte onder de middel extra aandacht kreeg. Daarna mochten we ook even mee om onze handbagage (een tas) te laten controleren. Wat zit daar in ? Een tas vol met folders, een paar sandalen en wat kadootjes voor het thuisfront. De tas weegt(door de folders) 8.8 kg.  Doosjes werden open gemaakt en alles werd er uit gehaald. Alles was natuurlijk okidoki. De overige bagage resp.19,8 en 23.6 kg. In een restaurant wat gegeten en bij gate 41 gaan zitten. Om 15.35 landt ons vliegtuig. We gaan om 16.50 boarden. We vertrekken met 1 uur vertraging. We rijden een hele tijd over de luchthaven. Het vliegtuig moet ivm de hevige wind helemaal naar de andere kant van het vliegveld om vandaar de lucht in te gaan. De vlucht is prima verlopen. Een heel klein beetje gedommeld. We landen om 12.30 in Frankfurt en gaan om 13.00 uur weer de lucht in, op weg naar Schiphol. De bagage hebben we vrij snel en in de aankomsthal staan Karin en Tijs ons op te wachten en dan op weg naar huis om snel aan de slag te gaan met het maken van een fotoboek want ik heb van iemand van de volgers begrepen dat er ergens een korting gegeven wordt van 25%. 

En hoe is deze trip bevallen ?  Prima. Wel heel veel prairie gezien waardoor er een aantal stukken bij waren waar het vrij saai rijden was. Maar ook op prachtige wegen gereden door een omgeving met veel sneeuw dat (gelukkig) naast de rijbaan en op de bergen lag. De camper heeft het prima gedaan. We hebben 4976 km.gereden, een paar honderd meer dan thuis bedacht, maar dat is altijd wel het geval. Ook het nodige wild gezien en Yellowstone is met z’n pruttelende bodem een bijzonder park. We zouden een volgende keer weer zo’n rondje maken, nou ja met uitzondering van een bezoek aan Wounded Knee. De campings waren over het algemeen prima waarbij ons voorkeur nog steeds ligt bij die campings die midden in de natuur liggen. Vaak is alleen een toilet (gat in de grond met een pot er boven) maar die zijn ontzettend schoon en menige camping zou daar een voorbeeld aan kunnen nemen.

En dan …de volgers ….vooropgesteld …..het is een reisdagboek voor ons….maar we wilden jullie natuurlijk graag deelgenoot maken van onze reiservaringen. Het zou een inspiratiebron kunnen zijn (of niet) om ook eens een soortgelijke reis te maken waarbij dan voordeel gemaakt kan worden van onze ervaringen om dingen wel of niet te doen. We willen iedereen bedanken voor het meereizen en het eventueel plaatsen van reacties. We genieten daarvan. We zouden eigenlijk best op elke reactie een reactie willen geven maar dat is in het verleden al onbegonnen werk gebleken, mede gelet op het feit dat we soms een paar dagen achter elkaar geen wifi hadden en de verbindingen daarbij soms ook nog erg traag waren. Bij sommige foto’s hebben we daarbij ook geen tekst gezet. Dat zetten we nu thuis wel even recht.  Nogmaals bedankt en wie weet tot een volgende reis.

1. Gerrit:
    1 juli 2017
    Welkom thuis, het was leuk jullie te volgen. De douane had kennelijk hetzelfde voorgevoel als die hond die gelijk zijn neus ' onder je middel' plaatste.
    Wounded Knee schrappen we van onze to do lijst.
  2. Mark:
    1 juli 2017
    We hebben met veel plezier jullie verhalen gelezen. Gelukkig start de tour de france nu, kunnen we daar onze tijd vanaf nu mee vullen. Bedankt voor de verhalen en foto's. Beetje Amerika-gevoel gemregen weer. Voor onze to-do lijst zullen we jullie tips zeker meenemen.
  3. Wout en Gerda:
    2 juli 2017
    Welcome back!!!
    Fijn dat alles zo goed is verlopen, maar nog beter dat jullie weer veilig thuis zijn.
    Binnenkort weer eens een wijntje doen om bij te kletsen???