Weer thuis

1 mei 2019 - Schiphol, Nederland

Onze laatste dag in China was er 1 van wachten, transport, wachten, vliegen, wachten en vliegen en het was om voor we er erg in hadden.
We hadden nog iets kunnen ondernemen. De regen was echter een grote spelbreker. Zoals de afgelopen dagen wel meer gebeurde, gutste het zo af en toe naar beneden. Om 12 uur uitgecheckt en ons neergevlijd in de banken van het hotel. De tijd vloog. In het restaurant geluncht en toen was het plotseling half 3 en stond de taxi voor het hotel. 1 ½ uur later werden we afgezet bij het vliegveld van Guilin. Ook nu bleek dat er een paspoortnummer (van Clazien) niet goed was ingevoerd. Dit werd ter plaatse hersteld. We waren snel door de douane heen op dit niet al te grote vliegveld. Ruim 1 uur later gingen we aan boord en om 18.10  gingen we op weg naar Beijing. 2 ½ uur later landden we in Beijing. In Guilin waren de labels Peking-Amsterdam al op de koffers bevestigd. Toch moesten we gewoon de koffers van de band ophalen en daarmee naar de internationale transfer gaan. Aan het eind van de slurf stond een grondstewardess met een bordje met ons vluchtnummer erop om ons nog even aan te spreken wat we moesten doen. Paspoortcontrole en weer naar de ticketbalie, waar de stickers op de koffers bleven zitten en we heel snel klaar waren en daarna nog een security check. We hadden gedacht nog wat te kunnen kopen maar er was bijzonder weinig te winkelen op deze terminal, eigenlijk nagenoeg niets. Wat gedronken en bij gate 8 gaan zitten om 22.30. We gingen om 00.30 de lucht in voor een vlucht van 9 uur en 30 minuten. Na nog een maaltijd hebben we onze oogjes dicht gedaan en zowaar een uur of 5 geslapen. Om 04.30 (eerder dan gepland) landden we op Schiphol. Nog 1 uurtje zitten wachten op de eerste trein naar Den Bosch waar Anneke ons op stond te wachten en naar huis bracht. We voelen ons vrij fit en hopen dat tot middernacht of iets eerder te blijven.

Wat vonden we van China (al realiseren we ons wel dat we alleen maar “highlights” hebben bekeken en niet in het achterland zijn geweest) :
GEWELDIG !!
We hadden bepaalde verwachtingen maar die zijn in alle opzichten overtroffen. Clazien had wat bedenkingen over bepaalde aspecten van de reis maar die kon ze al snel laten varen. Hoogtepunten zijn moeilijk aan te geven. Eigenlijk was alles top. Alles ? Nou goed, van de wandeling in de Tiger Leaping Gorge had ik me wat meer van voorgesteld. Ik heb daar gewoon een verkeerde wandeling gemaakt.Het eten was prima waarbij de Food Streets er, wat ons betreft, echt uitsprongen. We hebben van alles geproefd en alles was smakelijk.
De straten zijn schoon, het stikt ook overal van de straatvegers, er wordt zelden gespuugd op straat (een beeld dat Clazien had dat elke Chinees overal liep te rochelen), de toiletten, die er in overvloed zijn, zijn van schoon tot super schoon en het hurken gaat ook prima (eigenlijk ook hygiënischer).
De Chinezen zijn vriendelijk, behulpzaam en komen afspraken na. Er wordt weinig Engels gesproken maar de vertaal app en het boekje met dieren (in restaurants) hielp ons prima om met elkaar te converseren.
Ze spreken je graag aan en als we voor elke keer dat ze, in het voorbij lopen, “Hallo” tegen ons zeiden en wij natuurlijk deze teruggroet gaven, 1 yuan zouden krijgen we een erg goedkope vakantie gehad zouden hebben.
Als we dan toch 1 negatief punt moeten noemen is het, we hebben het al eerder genoemd, het voordringen van de Chinezen. Dat doen ze echt overal. Zit waarschijnlijk in hun genen. Het beste is je hier niet druk over te maken en/of gewoon met hen mee te doen. Trouwens luidruchtig zijn ze ook. Ze “blaffen” vaak tegen elkaar en je zou denken dat het elkaar te lijf gaan snel zal volgen.
De WIFI verbindingen waren over het algemeen goed (soms traag). Een speciaal aangeschaft VPN abonnement (om alle intersites te kunnen bekijken) werkte niet.
Kortom China : een aanrader en ….ook uitstekend te doen als je “alleen” wilt reizen.

We hopen de volgers van onze blog een beeld te hebben gegeven van (een stukje) China en hoe wij deze reis beleefd hebben. Misschien een inspiratie, zoals ik ook op het China spoor ben gezet door verhalen en beelden.
Alle volgers willen we bedanken voor het volgen en voor de, al dan niet meelevende 😉, commentalen/opmerkingen. Wij hebben van de reacties genoten.

Bedank allemaal en misschien tot een volgende reis 😘.

1. Bert:
    Clazien en Gerrit
    Fijn dat jullie weer thuis zijn
    Ik heb genoten van de heerlijke verslagen en door het tijdsverschil en de snelle wijze van verwerking van jullie verslaggever ontving ik de verslagen op fijne tijdstippen en kon snel worden gereageerd. Ondanks de omschreven luxe toch weer lekker je eigen bed, badkamer en wc. Maar vooral weer heerlijk om de kinderen en kleinkids te kunnen knuffelen.
    Bedankt
  2. Marianne:
    1 mei 2019
    Ook ik wil jullie bedanken voor de mooie verslagen en
    Fijn dat jullie gezond weer thuis zijn en nu heerlijk nagenieten van deze mooie reis! En...
    Genieten van kinderen en kleinkinderen!
    Bij een eventuele volgende reis willen wij jullie weer graag volgen!
  3. Gerrit:
    Welkom thuis
  4. Ellen:
    Hallo Clazien en Gerrit.
    Jullie kennen me niet maar ik heb jullie verhalen gevolgd. Erg leuk om te lezen. En mooi dat jullie China zo geweldig vonden. Dat vind ik namelijk ook. En ik hoop er dan ook in het najaar voor de twintigste keer te gaan rondreizen. Ik reis voornamelijk in west China (Tibet en Tibetaans gebied in Chinese provincies, waaronder ook Yunnan). Behalve prachtige natuur en cultuur vind ik vooral de mensen er zo vreselijk aardig. Voor jullie nu thuis nagenieten!
  5. A3:
    1 mei 2019
    Fijn dat jullie weer thuis zijn ,na een onvergetelijke reis,zoals we mee hebben kunnen beleven,dat was weer een feest.Tot gauw
  6. Henk en Janke (ouders Meinou):
    1 mei 2019
    Welkom weer thuis! Mooi om te lezen dat jullie verwachtingen zijn overtroffen! Heerlijk om nu na te genieten van al die indrukken en nieuwe ervaringen! 🙋🏼‍♀️👍🏽
  7. Malk:
    1 mei 2019
    Hoi Gerrit en Clazien. Fijn dat jullie weer thuis zijn. Jullie hebben echt een fantastische reis gemaakt. De verhalen hebben bij mij gezorgd dat de indruk van dit land een stuk beter en positiever is geworden. Wij hebben genoten van de dagelijkse updates met zowel de belevenissen als persoonlijke ervaringen. Elke dag bij het avondeten een fijn stukje om te lezen aangevuld met prachtige foto's.
  8. Malk:
    1 mei 2019
    Overigens ben ik oponverklaarbare wijze mijn chinese accent weer kwijt. Vreemd. Wel fijn. Ik ben erg benieuwd naar de verdere verhalen en natuurlijk het fotoboek.

China is een paar plekken gestegen op de bucket-list...al staat daar nog wel e.e.a. op. :)
  9. Sandra:
    2 mei 2019
    Bedankt voor de leuke verslagen die er geschreven zijn ik heb er weer van genoten. China staat nu zeker op mijn bucket list, wil dit met mijn eigen ogen gaan zien en beleven. Nu nog lekker nagenieten van de dagen die jullie vrij zijn. Spreek jullie snel!!!!!
    Groetjes Sandra
  10. Carla:
    2 mei 2019
    Hallo jullie allebei. Fijn dat jullie weer heel zijn thuis gekomen. Ik heb weer genoten van de verhalen. Gr
  11. Saskia:
    3 mei 2019
    Wat goed om te lezen dat jullie weer veilig thuis zijn en dat jullie zo genoten hebben van jullie reis! Jullie verhalen waren weer toppie. Nu nog lekker nagenieten en aan de slag met de fotoboeksoftware :-)
  12. Karin:
    3 mei 2019
    Fijn weer thuis pap en mam! Wat was het een super reis! Op het vliegveld dus ook geen katjes gevonden? Lang leve bol.com 😂