Riverton, Wyoming, Verenigde Staten

Sacajawea e.a.

22 juni 2017 - Riverton, Wyoming, Verenigde Staten

De dag begonnen met een bezoek aan de hot water pool. Om 08.00 lagen we in de koudste pool van 40 gr. De temperatuur van het 2e bad bedroeg 44 gr. Daar heb ik een paar baantjes in getrokken. Het 3e bad was verboden terrein. Dat ligt tegen de bron aan en is te heet om in te badderen. Na het ontbijt rustig aan vertrokken. We wilden eerst naar Het Hot Springs State Park. Het viaduct was te laag voor onze camper. We werden met een pijl naar rechts gestuurd en dat was het dan ook.  Nergens meer iets kunnen vinden dat in de richting van het park wees. We besloten door te rijden over de 20 naar het zuiden. De weg loopt door de Wind River Canyon en dat is echt een prachtig stuk weg. We mochten er nog 20 min.langer over doen omdat men bezig was met het verwijderen van rotsblokken langs de weg. De Canyon uit en het Boysen State Park in. Hier hadden we bedacht op een camping te gaan staan. (Slechts 50 km.gereden) Wat een tegenvaller, dit State Park. Een paar kale campings langs het Boysen Lake. We hadden in Tommie de straat van een Good Sam camping ingevoerd. Hij stuurde ons een doodlopende straat in en doel bereikt. Niet dus. Een bewoonster kwam naar buiten en zei dat we niet de eersten waren (“GPS ?”). We moesten een blokje verder zijn. Om 12.00 stonden meldden we ons bij de receptie en een paar minuten later stonden we op plek 8, met een vlag van de staat Wyoming rijker. Die kregen we van de campinghost. (“Krijgt iedereen die niet uit Wyoming komt). Boterham op en besloten om het graf van Sacajawea (de heldin van Clazien en – de eerlijkheid gebied dat te zeggen – van veel Amerikanen, 50 km.verderop, te bekijken. Er wordt overigens aan getwijfeld of ze hier begraven ligt. Zeker is dat deze Shoshone, na haar reis met Lewis en Clark, naar dit gebied, haar geboortegrond, is teruggekeerd  Tussen Seattle en Yellowstone staat ook iets dergelijks. Daar wilden we een volgende USA reis langs gaan. Hoeft nu niet meer. Scheelt dan ook een stuk omrijden. Nee…ze ligt hier echt begraven. De officiële schriftelijke bewijzen zouden hier ook, in Fort Washakie, liggen. We geloven het. Haar zoons Jean Baptiste en Bazil liggen naast haar. Op de terugweg een bezoek gebracht aan het graf van Chief Whasaki, het laatste opperhoofd van de Shoshone. Een aantal foto’s gemaakt, die uitsluitend in het reisverslag boekje, zullen worden opgenomen. Op de terugweg nog even gestopt bij een mega grote Trading Post met heel veel souvenirs. Getracht nog iets voor het plankie te vinden. Niet gelukt. Het zal waarschijnlijk bij het wasbeertje en de bison blijven. Op de heen-en terugweg door het gebied van de Shoshone en Arapaho gereden, die dit toegewezen hebben gekregen. Een rommelig geheel. Veel zeer vervallen woningen en troep daaromheen. Om 16.15 weer op de camping en in de leesmodus gegaan. Ook best leerzaam. Zo kwam in Clazien d’r boekenserie die ze aan het lezen is, naar voren dat wetenschappelijk is bewezen (= echt) dat 1 op de 200 mannen, op de wereld, een afstammeling is van Dzenghis Kahn. Ik acht het niet uitgesloten dat ik zo’n afstammeling ben. Een ander weetje is dat president Eisenhower ooit heeft bepaald dat er op de Interstate Highway in de USA na elke 5 miles in ieder geval 1 mile rechte weg moet zijn om een vliegtuig de gelegenheid te geven te landen. Je moet er niet aan denken dat jij dan daar net rijdt maar aan de andere kant, als je in het vliegtuig zit ben je blij dat die mogelijkheid geschapen is. Ik ben bezig in een boek over de Mossad. Ook erg interessant en veel over te vertellen. Er staat een fris windje, heerlijk in combinatie met de felle zon maar als deze weg is is het campertijd.

Vandaag gereden 208 km.            27 gr.

1. Ju:
    23 juni 2017
    En? Stonken jullie naar rotte eieren?
    Fijn mam dat je nu echt in de buurt van sacajawea bent geweest.
    En ik ben dol op feitjes, volgende verhaal graag nog meer!